PANELE DYSKUSYJNE

Cyfryzacja, lekkie pióro, multispecjaliści i krytyk-showman

– przed Wami zapowiedź dyskusji podczas
Festiwalu KAMERA AKCJA w marcu!

Na Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej nie może zabraknąć ciekawych dyskusji. Codziennie będziemy poruszać jeden temat. Krytyka telewizyjna, specjalista kontra krytyk filmowy, promocja a rzetelna recenzja. Do dyskusji zapraszamy znanych krytyków filmowych, ekspertów, filmoznawców i inne osoby związane ze środowiskiem filmowym. Nie boimy się trudnych pytań, zapewniamy wartkie i ciekawe dyskusje. Emocji z pewnością nie zabraknie. Bo nie tylko samymi filmami kinoman żyje…

Zobaczcie, jakie dyskusje czekają na Was podczas 3. Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej KAMERA AKCJA. Zapraszamy od 22 do 25 marca do Miejskiego Punktu Kultury PREXER-UŁ w Łodzi.

panel dyskusyjny podczas drugiej edycji festiwalu


Między PR-em, festiwalami a recenzją.
Krytycy filmowi jako współtwórcy polskiego życia filmowego

Goście: Ola Salwa, Jacek Rakowiecki, Bartosz Żurawiecki, Michał Chaciński
Prowadzenie: Michał Pabiś-Orzeszyna

Czwartek, 22.03.2012
godz. 17:30
miejsce: Kino Cytryna, duża sala

Na pracę krytyka filmowego składa się szereg różnorodnych zadań. Warto zatem zerwać wreszcie ze stereotypem krytyka, który wyłącznie stawia gwiazdki przy kolejnych tytułach kinowych projekcji. Krytycy są współtwórcami życia filmowego, uczestnicząc w nim wraz z twórcami i miłośnikami kina. Jak wpływają na polski świat filmu, kiedy kinema­tografią rządzą wskaźniki oglądalności? Jak odnajdują się w świecie, w którym zaczyna brakować miejsca na refleksję krytyczną?
Trudno dziś odnaleźć różnicę między notką prasową a recenzją. PR i kry­tyka filmowa przenikają się, a granica pomiędzy komercją i analityczną pasją staje się coraz cieńsza. Czy jesteśmy w stanie określić jej właściwe położenie? W materiałach promocyjnych kolejnych produkcji często uży­wa się wyrwanych z kontekstu wypowiedzi krytyków filmowych. Czy jed­nak widzowie nadal liczą się z ich zdaniem?
Wielu znakomitych krytyków filmowych tworzy festiwale filmowe, zasia­da w jury konkursów, prowadzi własne kina. Jak czują się w tej roli? Czy mają swobodę wyrażania opinii, czy może są ograniczani przez rynkowe reguły? W jaki sposób krytycy dostosowują się do współczesnego świata filmowego w Polsce? Co wolno krytykowi, a na co nie może sobie pozwo­lić? Krytycy – do głosu!


Interdyscyplinarny multispecjalista czy wyrafinowany leń?
Różne oblicza krytyki filmowej

Goście: Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Kamil Minkner, Michał Oleszczyk, Anna Serdiukow, Mateusz Werner
Prowadzenie: Michał Pabiś-Orzeszyna

Piątek, 23.03.2012
godz. 17:00
miejsce: PREXER-UŁ parter

Krytyk filmowy znalazł się w pierwszej dziesiątce w rankingu „zawodów dla osób, które nie lubią się przemęczać”. Skąd taka opinia? Schematy, podobne argumenty? Teoretycy kina, krytycy filmowi i filmoznawcy to nie tylko osoby recenzujące filmy. To eksperci w swojej dziedzinie, którzy jak mało kto znają trendy i tendencje współczesnej kinematografii. Zmysł obserwacyjny pozwala im dostrzegać to, co może nam niekiedy umknąć. Spoglądają na kino wpraw­nym, doświadczonym okiem. Możemy się z nimi nie zgadzać, jednak nie sposób odmówić im wiedzy i znajomości tematu.
Film to komentarz do rzeczywistości, dlatego też krytyk musi doskonale poru­szać się po wielu dziedzinach. Krytycy muszą być psychologami, socjologiami, politologami, religioznawcami i ekonomistami w jednej osobie. Czy jest to moż­liwe? Oglądając film o konfliktach na Bliskim Wschodzie recenzent musi przy­jąć rolę arabisty, natomiast pisząc o dokumentach Michaela Moore’a – amery­kanisty. Rozległa wiedza to podstawa tej pracy.
Chcemy zastanowić się nad tym, kim jest współcześnie krytyk filmowy? Ile po­winien wiedzieć, ile wie, a ile musi się jeszcze nauczyć? Czy specjalista, mimo że nie zna języka filmu lepiej zrozumie i zanalizuje dzieło filmowe? Poddamy pod dyskusję problem tego, kto powinien pisać o kinie zaangażowanym? Kiedy wie­dza filmowa przestaje wystarczać? Jaki jest współczesny człowiek renesansu? Czym zaskoczyć współczesnego czytelnika czy widza? I co najważniejsze… Jak być dobrym krytykiem?


Na wizji. O audiowizualnych formach krytyki filmowej

Goście: Marcin Adamczak, Arkadiusz Lewicki, Kuba Mikurda, Tomasz Majewski
Prowadzenie: Michał Pabiś-Orzeszyna

Niedziela, 25.03.2012
godz. 16:30
miejsce: PREXER-UŁ parter

Krytyk filmowy potocznie kojarzy się z pochylonym nad tekstem za­myślonym okularnikiem, który pisze kolejną recenzję. W świecie zdo­minowanym przez obrazy krytyka filmowa coraz częściej przybiera formę wizualną.
Media, takie jak telewizja, oparte są na widowiskowości, spektaklu pod­trzymującym zainteresowanie widza. Lekkie pióro oraz zgrabnie skon­struowane zdania nie wystarczą. Jak mówić, aby być wysłuchanym? Tembr głosu, gesty, sposób budowania wypowiedzi, słowa-klucze, to warsztat krytyka-mówcy. Jak stać się osobowością telewizyjną? Czy kry­tyk filmowy może być showmanem? Jak mówić o filmie, aby chciano nas słuchać? Jak ciekawie recenzować film?
Będziemy zastanawiać się nad tym wszystkim zarówno z osobami reprezentującymi telewizyjne programy poświęcone kinu, jak i teoretykami filmu.


Na panelach dyskusyjnych pojawi się jeszcze kilku ważnych gości. Szczegóły niebawem.

Wstęp wolny na wszystkie panele dyskusyjne.

Oprócz paneli dyskusyjnych na festiwalu nie zabraknie ciekawych projekcji filmowych. O programie można przeczytać TUTAJ.

Czterodniowe karnety na Festiwal w cenie 25 zł (do 10 marca) i 35 zł (do 10 marca) już w sprzedaży!