WARSZTATY I SPOTKANIA

WARSZTATY I SPOTKANIA

Międzynarodowy sukces „Idy”. Case Study

Na warsztaty obowiązują zapisy, których można dokonać pod adresem: malwina@kameraakcja.com.pl, wpisując w tytule maila: IDA. Udział tylko dla osób posiadających akredytację.

***

11 października 2014 r. (sobota), godz. 13:45

Goście: Magdalena Malisz, Wenancjusz Szuster

„Nie zrobiliśmy nic” – tak producenci mówią o filmie „Ida” Pawła Pawlikowskiego w kontekście międzynarodowego sukcesu. I dodają, że to jest po prostu dobry film. Informacje prasowe na temat tego dzieła śledzi każdy kinoman i z wypiekami na twarzy czyta o tym, co jeszcze niedawno wydawało się niemożliwe. Przeciera oczy ze zdumienia, widząc frekwencję na seansach we Francji i innych krajach świata gdzie film miał swoją dystrybucję. Czy naprawdę jest się czemu dziwić? Fala sukcesów to nie tylko ilość sprzedanych biletów, ale też wiele prestiżowych nagród na najważniejszych festiwalach światowych. Takiego polskiego filmu nie było od 25 lat. O specyfice rynku dystrybucji w innych krajach na świecie, popularności, sposobach promocji kameralnego filmu autorskiego i pomysłach na sprzedanie filmu wytrawnemu widzowi opowie kierowniczka produkcji filmu „Ida”, Magdalena Malisz oraz przedstawiciel ŁFC Wenancjusz Szuster. Rozmowę poprowadzi Ewa Stusińska. Projekcja filmu „Ida” przed dyskusją w Kinie 3D Wytwórnia.

Jak pisać o dźwięku w filmie? Warsztaty dla krytyków filmowych (i nie tylko)

Warsztaty odbędą się 10 października 2014 roku, godz. 11:15-12:45 w Studiu Dźwięku TOYA Studios.

Na spotkanie obowiązują zapisy, których można dokonać pod adresem: malwina@kameraakcja.com.pl, wpisując w tytule maila: DŹWIĘK. Udział tylko dla osób posiadających akredytację.

***

Film to dzieło audiowizualne i choć większość uwagi poświęca się temu, co widzimy, często zapominamy o tym, co i jak słyszymy. Obraz to wyłącznie połowa filmu. Dźwięk ma ogromne znaczenie dla projekcji kinowej i to od jej jakości zależy, jakie wrażenie zrobi na nas film. Celem warsztatów jest zrozumienie roli dźwięku w kinie. Prowadzący omówią zagadnienia teoretyczne związane z dźwiękiem, a także różnice jego kreowania w filmach fabularnych, dokumentalnych i reklamowych. Dowiemy się, co to jest „setka” i czym są „postsynchrony”. Uczestnicy poznają różne sposoby kreowania dźwięku zależne od gatunku filmowego. Dialogi, muzyka, atmosfery i tła, efekty synchroniczne, efekty boczne — jakie mają funkcje? Jak sposób ich użycia wpływa na wrażenia słuchowe widza? Uczestnicy dowiedzą się, jak twórcy korzystając z dźwięku, kreują pożądany nastrój filmu, jak dźwięk pozwala opowiadać lub zwracać uwagę na właściwą część obrazu. Wszystkie przykłady pracy z dźwiękiem zostaną zaprezentowane przy pomocy fragmentów filmowych. Warsztaty prowadzić będą: Błażej Kafarski i Michał Kosterkiewicz.

Prowadzenie: Błażej Kafarski i Michał Kosterkiewicz

zgranie

fot. zgranie dźwięku do filmu „Małe stłuczki (zdjęcie Toya Studios)

Błażej Kafarski
W 2002 roku ukończył Politechnikę Wrocławską, uzyskując dyplom inżyniera dźwięku i akustyki. Następnie pracował przez 4 lata w Berlinie, jako inżynier dźwięku. Po powrocie do Polski zajmował się postprodukcją dźwięku do kilkunastu filmów fabularnych i dokumentalnych m.in. „6 kroków”, „ Big Love”, „Kołysanka”, „Trick”, „Hania”. Obecnie pracuje w Genetix Sound Studio jako sound desginer w filmach reklamowych.

Michał Kosterkiewicz
Operator dźwięku z 20-letnim doświadczeniem. Członek Polskiej Akademii Filmowej. Nagrodzony za dźwięk do filmu „Mała Moskwa” wespół z Piotrem Knopem. Udźwiękawiał m.in. „Wymyk” Grega Zglińskiego, „Generał. Zamach na Gibraltarze” reż. Anna Jadowska. Realizator zgrania dźwięku do takich filmów, jak „Powstanie Warszawskie”, „Obywatel”, „Jesteś Bogiem”, „Chce się żyć”, „Mój rower”, „Obława”, „Skazany na bluesa”.

TOYA Studios 
To studio dźwięku z tradycjami sięgającymi Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi. Budynek posiada specjalną konstrukcję box-in-box stworzoną z myślą o dźwięku. Jest to jedno z najnowocześniejszych studiów dźwiękowych w Polsce (studia do postprodukcji, sale do zgań dźwięku). Jako jedyne posiada dwie sale do zgrań dźwięku 5.1. Jedna z nich jako jedyna w Europie posiada dwa najważniejsze certyfikaty światowe: Dolby Premier i THX. W TOYA Studios w ostatnich miesiącach powstał finalny miks dźwięku m.in. do filmów: „Papusza”, „Chce się żyć”, „Sala samobójców”, „Obywatel”, „Sąsiady”.

Małe Stłuczki. Producent – twórca – dystrybutor

Spotkanie z gośćmi odbędzie się 10 października (piątek) o 13:30. Tego samego dnia o godzinie 12:00 w Kinie 3D Wytwórnia odbędzie się projekcja filmu „Małe stłuczki”.

Na spotkanie obowiązują zapisy, których można dokonać pod adresem: malwina@kameraakcja.com.pl, wpisując w tytule maila: MAŁE STŁUCZKI. Udział tylko dla osób posiadających akredytację.

***

Małe Stłuczki. Producent – twórca – dystrybutor

10 października 2014 r. (piątek), godz. 13:30

Goście: Ireneusz Grzyb, Agnieszka Dziedzic, Aleksandra Gowin, Joanna Jakubik, Tomasz Stangierski

Case study filmu „Małe Stłuczki” rozpoczną coroczny cykl trójstronnych spotkań na festiwalu Kamera Akcja. Dyskusja dotyczyć będzie odbioru i rozpowszechniania filmu z trzech różnych perspektyw. O tym, o jakim widzu marzą twórcy, producenci i dystrybutorzy. Odmienne oczekiwania, zupełnie inny cel, a może idealna współpraca — jak wygląda proces promocji filmu? Podpytamy o to, jak się tworzy dzieło o międzynarodowym znaczeniu. Film „Małe Stłuczki” wyświetlany był podczas międzynarodowych festiwali m.in. w Rotterdamie, Meksyku, Tajpej i we Włoszech. Producentka Agnieszka Dziedzic zdradzi nam tajniki promocji międzynarodowej. Joanna Jakubik z Alter Ego opowie o stwarzaniu zapotrzebowania na film, kampanii marketingowej, strategii promocji w mediach społecznościowych. Porozmawiamy z Irkiem Grzybem i Olą Gowin o reakcjach widzów, o tym czy zderzenie z opiniami odbiorców było dla nich zaskoczeniem. Jak odbierają ich interpretacje filmu? Czy wprowadzenie „Małych stłuczek” do kin, początek kampanii był dla nich stresujący? Jak widzą dla siebie rolę w promocji filmu? W jaki sposób trzeba „podać” film odbiorcy, aby z zainteresowaniem zasiadł do projekcji.

Uczestnicy case study dowiedzą się, co jest priorytetem dla producentów i dystrybutorów, a co dla twórców. W rozmowie weźmie także udział Tomasz Stangierski, przedstawiciel Łódź Film Commission, które dofinansowało produkcję oraz wsparło ekipę w okresie zdjęciowym w Łodzi.

Projekcja filmu odbędzie się przed spotkaniem, o godzinie 12:00 w Kinie 3D Wytwórnia.

Na spotkanie obowiązują zapisy, których można dokonać pod adresem: malwina@kameraakcja.com.pl, wpisując w tytule maila: MAŁE STŁUCZKI. Udział tylko dla osób posiadających akredytację.

Pisanie o filmie. Wokół serii wydawniczej Filmo!znawcy

Na spotkanie obowiązują zapisy, których można dokonać pod adresem: malwina@kameraakcja.com.pl, wpisując w tytule maila: PISANIE. Udział tylko dla osób posiadających akredytację.

***

Pisanie o filmie. Wokół serii wydawniczej Filmo!znawcy

10 października 2014 r. (piątek), godz. 18:30

Goście: Ewa Ciszewska, Elżbieta Durys, Małgorzata Jakubowska, Maciej Robert

Wydawnictwo Szkoły Filmowej w Łodzi i Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego zapraszają na dyskusję: Pisanie o filmie. Wokół serii wydawniczej Filmo!znawcy. Podczas spotkania, autorzy publikacji poświęconych filmowi, podejmą się odpowiedzi na pytania: Jak pisać o kinie? Czy w ogóle warto to robić? Jak trafić do odbiorców? Dyskusję poprowadzi dziennikarz, filmoznawca, autor publikacji poświęconych filmowi — Jakub Mikurda, a udział wezmą: Ewa Ciszewska —Instytut Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego,redaktor książki„Hrabal i inni. Adaptacje czeskiej literatury”; Elżbieta Durys —Katedra Studiów Transatlantyckich i Mediów Masowych Uniwersytetu Łódzkiego, autorka książki„Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970–2000”; Małgorzata Jakubowska — Instytut Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego, autorka książki „Kryształy czasu. Kino Wojciecha Jerzego Hasa”; Maciej Robert —autor książki „Adaptacje filmowe Bohumila Hrabala” (w przygotowaniu). Podczas Festiwalu seria Filmo!znawcy dostępna będzie na stoiskach Wydawnictwa Szkoły Filmowej w Łodzi oraz Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego.

Na spotkanie obowiązują zapisy, których można dokonać pod adresem: malwina@kameraakcja.com.pl, wpisując w tytule maila: PISANIE. Udział tylko dla osób posiadających akredytację.

Wytwórnia znaczeń. Analiza filmu z dr. Konradem Klejsą

Na warsztaty obowiązują zapisy, których można dokonać pod adresem: malwina@kameraakcja.com.pl, wpisując w tytule maila: ANALIZA. Udział tylko dla osób posiadających akredytację.

***

Wytwórnia znaczeń. Analiza filmu

Warsztaty z dr. Konradem Klejsą

11 października 2014 r. (sobota), godz. 12:00

Jak pisać ciekawie o filmie? „Zobaczyć” niekoniecznie oznacza „zrozumieć”.  Same odczucia, wrażenia i emocje nie wystarczą do napisania dobrego tekstu o kinie – trzeba czegoś więcej. Warsztaty pozwolą na udoskonalenie umiejętności analitycznych i pogłębią wiedzę uczestników w zakresie odczytywania struktur, znaczeń i kontekstów. Zajęcia poprowadzi filmoznawca Konrad Klejsa, którego erudycja wciąga słuchacza w interpretacyjne tropy i zabawę dziełem filmowym.

dr Konrad Klejsa — filmoznawca z Uniwersytetu Łódzkiego, pracę magisterską poświęcił twórczości Stanleya Kubricka. Tytuł doktora otrzymał w 2005 roku na podstawie rozprawy „Problem kontestacji w kinematografii Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej lat 60. i 70.” (nagroda im. B. Michałka dla najlepszej książki o tematyce filmowej w 2009). Zainteresowania naukowe: europejskie i amerykańskie kino autorskie lat 1950–1970, polsko-niemieckie kontakty filmowe, badanie widowni filmowej, teoria scenariopisarstwa i script doctoring.

Na warsztaty obowiązują zapisy, których można dokonać pod adresem: malwina@kameraakcja.com.pl, wpisując w tytule maila: ANALIZA. Udział tylko dla osób posiadających akredytację.

Projekcja kultowego filmu „Medium” (1985) i spotkanie z reżyserem

Projekcja kultowego filmu „Medium” (1985) i spotkanie z reżyserem

11 października 2014 r. (sobota), godz. 13:45

W sobotę 11 października (godz. 13:45) Wydawnictwo Szkoły Filmowej w Łodzi zaprasza na pokaz kultowego filmu Medium (1985), poświęconego tematyce okultystycznej. Po projekcji zapraszamy na spotkanie z reżyserem filmu – Jackiem Koprowiczem oraz promocję jego książki „Medium. Wizualizacja warstw narracyjnych”.„Medium” to pierwszy polski film poświęcony tematyce okultystycznej. W roku premiery zgromadził w kinach aż pół miliona widzów. Fabuła powstała na fali ogromnego zainteresowania zjawiskami parapsychologicznymi i istnieniem sił nadprzyrodzonych, z którymi mogą obcować jedynie ludzie wybrani. Film nie daje się jednoznacznie sklasyfikować gatunkowo. Stanowi oryginalny kolaż horroru, thrillera i kina sensacyjnego.W obsadzie filmu świetni aktorzy: Władysław Kowalski, Michał Bajor, Grażyna Szapołowska, Jerzy Stuhr, Jerzy Zelnik, Ewa Dałkowska, Jerzy Nowak,. Autorem muzyki w filmie jest Krzesimir Dębski.

Na spotkanie nie obowiązują zapisy.

 

Rynek filmowy. Spotkanie z dr Anną Wróblewską i dr. Marcinem Adamczakiem

Rynek filmowy.

Spotkanie z dr Anną Wróblewską i dr. Marcinem Adamczakiem

11 października 2014 r. (sobota), godz. 14:45

Jak rozwija się polski rynek filmowy? Skąd producenci czerpią pieniądze na filmy? Dlaczego zagraniczne produkcje częściej powstają u naszych sąsiadów? Na czym polega mecenat państwa nad sztuką filmową? Ile kosztuje film? Ilu widzów musi pójść do kina, aby się zwrócił? O dylematach i problemach polskiej kinematografii dyskutować będzie dwoje badaczy polskiego rynku filmowego: dr Marcin Adamczak (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) i dr Anna Wróblewska (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie).

Na spotkanie obowiązują zapisy, których można dokonać pod adresem: malwina@kameraakcja.com.pl, wpisując w tytule maila: RYNEK. Udział tylko dla osób posiadających akredytację.

Warsztaty. Jak robi się wywiad z Justinem T.? – prowadzenie Mariola Wiktor

Warsztaty odbędą się 12 października 2014 roku, godz. 10:00 w Kinie 3D Wytwórnia

Na spotkanie obowiązują zapisy, których można dokonać pod adresem: malwina@kameraakcja.com.pl, wpisując w tytule maila: WYWIADY. Udział tylko dla osób posiadających akredytację.

***

Jak zrobić wywiad z Justinem T.? — warsztaty z Mariolą Wiktor

12 października 2014 r. (niedziela), godz. 10:00

Anthony Hopkins, Steven Soderbergh, Nicole Kidman, Catherine Zeta-Jones, Emma Thompson, Natalie Portman, Daniel Craig, Steve Buscemi, Mads Mikkelsen, Ulrich Seidl, Paolo Sorrentino, Bernardo Bertolucci, Rachel Weisz, Julie Delpy, Jean-Pierre i Luc Dardenne, Michael Gondry, Sylwester Stalone, Woddy Allen — to tylko niektóre z nazwisk na liście tych, z którymi wywiady przeprowadziła Mariola Wiktor. Trudno wymienić twórcę filmowego ze światowej czołówki, z którym nie rozmawiała. Od ponad piętnastu lat można ją spotkać na najważniejszych imprezach filmowych na całym świecie, m.in. w Cannes, Wenecji czy Berlinie. Tam znają ją wszyscy. Umówienie się na wywiad z wielką gwiazdą to nie lada wyzwanie. Oprócz merytorycznego przygotowania, skrupulatnego researchu, trzeba wiedzieć, kogo przekonać, aby otrzymać możliwość rozmowy. Znajomości rynku festiwalowego, agentów gwiazd, dystrybutorów i producentów, ale przede wszystkim umiejętność nawiązania kontaktu z gwiazdą – to elementy, które są podstawą do zrobienia dobrego wywiadu. Jak zaczynała swoją przygodę z wielkim festiwalami? Jakie cechy powinien posiadać wytrawny dziennikarz jeżdżący do Cannes? Jakie zadawać pytania, aby otrzymać wyczerpujące odpowiedzi, dające podstawę do ciekawej publikacji? O to będziecie mogli zapytać sami podczas warsztatów.

Na spotkanie obowiązują zapisy, których można dokonać pod adresem: malwina@kameraakcja.com.pl, wpisując w tytule maila: WYWIADY. Udział tylko dla osób posiadających akredytację.

mariola wiktor agnieszka holland uml

Mariola Wiktor i Agnieszka Holland (fotografia Urzędu Miasta Łodzi)

Mariola Wiktor
Dziennikarka filmowa, jurorka i członek FIPRESCI (Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych). Dyrektor programowa Forum Kina Europejskiego Cinergia. Absolwentka polonistyki i kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Współpracowała m.in. z: „Kinem”, „Arte”, „Wysokimi obcasami”, „Vivą”, „Zwierciadłem”, „Gazetą Wyborczą”, „Filmem”, „Film TV Kamera”. Bywalczyni wielu polskich i zagranicznych festiwali filmowych oraz międzynarodowych seminariów. Publikuje korespondencje, relacje, recenzje oraz wywiady z wybitnymi i cenionymi w świecie ludźmi kina.

Filmoznawca-filmowiec: Piotr Trzaskalski – projekcja etiud i spotkanie z reżyserem

Filmoznawca-filmowiec: Piotr Trzaskalski – projekcja etiud i spotkanie z reżyserem

12 października 2014 r., (niedziela), godz. 14:00, Sala Kinowa, Kino 3D Wytwórnia

Bohaterem tegorocznego cyklu „Filmoznawca-Filmowiec” będzie łódzki reżyser Piotr Trzaskalski. W cyklu „Filmoznawca-filmowiec” będzie można obejrzeć pierwsze realizacje reżysera, które powstawały w początkowych latach studiów w Szkole Filmowej. Podczas zamknięcia Festiwalu zaprezentujemy natomiast premierowo cyfrową wersję „Ediego”. Piotr Trzaskalski, który skończył filmoznawstwo na UŁ i reżyserię na PWSFTviT w Łodzi, opowie nam o wpływie studiów filmoznawczych na jego twórczość. O tym jak teoretyczna wiedza wpłynęła na niego jako twórcę. Zobaczymy pierwsze szkolne filmy reżysera, w których wytrawny widz dopatrzy się już kształtującego się stylu reżysera. Rozmowę poprowadzi Dominika Bierczyńska.

Piotr Trzaskalski – rocznik 1964. Reżyser i scenarzysta. W 1989 ukończył studia kulturoznawcze na Uniwersytecie Łódzkim, a w 2009 r. Wydział Reżyserii w Państwowej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Od 2004 r. jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej. Stypendysta The Northen School of Film and Television Leeds Metropolitan University w Wielkiej Brytanii (1992/1993). W ramach stypendium zrealizował film fabularny „Someone”. Autor i współautor programów o sztuce, teledysków i filmów dokumentalnych (m.in. „Roman Kramsztyk – powrót”, „Katalog”, „Candid Camera zapis cenzurowany”, „Inny teatr”, „Malowanki Franka Firanki”). Po studiach pracował jako niezależny twórca, głównie dla telewizji, gdzie realizował programy artystyczne, muzyczne oraz reklamy. Zrealizował kilka przedstawień w Teatrze Telewizji („Serce dzwonu”, „Walizka” – nagroda na festiwalu telewizyjnym w Plovdiv, „Dalej niż na wakacje” – nagroda publiczności na Festiwalu Twórczości Dziecięcej w Poznaniu, „Żywot Łazika z Tormesu” oraz „Wigilijna opowieść”). Ma na swoim koncie trzy filmy fabularne – „Edi”, „Mistrz” oraz „Mój rower”, które zdobyły ogromną popularność i wiele nagród na festiwalach filmowych w Polsce i na świecie.

Na spotkanie nie obowiązują zapisy.

Spacer po Łódzkiej Fabryce Snów

Spacer po Łódzkiej Fabryce Snów

12 października 2014 r. (niedziela), godz. 14:30, Zbiórka w foyer Kina 3D Wytwórnia, parter

Podróż sentymentalna po terenie i wnętrzach byłej Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi. Adres Łąkowa 29 to początki wielkich sukcesów kinematografii polskiej. To tu powstały „Zakazane piosenki” i tutaj po wojnie przeniósł się cały przemysł filmowy. Spacer będzie połączony z opowieścią o miejscu, jego historii i filmach, które powstały przy Łąkowej 29. Nie zabraknie anegdot, które nie są spisane na kartach historii, ale doskonale pamiętają je osoby związane z tym adresem, gdy był on jeszcze centrum świata polskiego filmu.

Na spacer nie obowiązują zapisy.