SEKCJE FILMOWE

W PROGRAMIE FESTIWALU:

OTWARCIE FESTIWALU

POLSKA PREMIERA FILMU:

Mama / Mommy – reż. Xavier Dolan (2014)

Czas trwania: 140 min.Premiery i pokazy specjalne - Mommy - Xavier Dolan 1

Scenariusz: Xavier Dolan

Obsada: Anne Dorval, Antoine-Olivier Pilon, Suzanne Clément, Alexandre Goyette

Zdjęcia: André Turpin

Opis filmu:

Owdowiała kobieta wychowuje samotnie syna. Chłopak ma piętnaście lat i cierpi na ADHD. Wspólnie próbują związać koniec z końcem i stawić czoła problemom. Nieoczekiwanie w ich życiu pojawia się tajemnicza sąsiadka – Kyla. To ona sprawia, że w życiu matki i syna znów pojawia się nadzieja na lepszą przyszłość. Nowa produkcja młodego Kanadyjczyka oczarowała krytyków z całego świata, którzy zgodnie twierdzą, że to film dojrzały, a zarazem młody, świeży, zanurzony w popkulturze, która przekuta zostaje w sztukę. Jury w Cannes pod przewodnictwem Jane Campion przyznało młodemu reżyserowi nagrodę ex aueqo z Jeanem-Luciem Godardem. „Mommy” jest kanadyjskim kandydatem do Oscara.

ZAMKNIĘCIE FESTIWALU

POKAZ PRZEDPREMIEROWY:

Dzikie historie / Relatos salvajes – reż. Damián Szifrón (2014)

Czas trwania: 122 min.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Scenariusz: Damián Szifrón

Obsada: Ricardo Darín, Oscar Martinez, Leonardo Sbaraglia, Rita Cortese, Erica Rivas

Zdjęcia: Javier Julia

Opis filmu:

Niedoceniany muzyk, biznesmen, panna młoda, znany milioner, kelnerka oraz specjalista od materiałów wybuchowych powiedzą „dość!” i pokażą wszystkim swoje dzikie oblicze. W świecie, w którym liczy się sukces, przechytrzą system i będą walczyć o siebie, nawet jeśli będzie to wymagało przekroczenia cienkiej granicy między normalnością a szaleństwem. Społeczne nierówności, poczucie niesprawiedliwości i ciągłe wyzwania, które stawia współczesny świat – to wszystko u wielu ludzi wywołuje stres i depresję. Nic dziwnego, że niektórym zdarza się eksplodować. To właśnie o nich jest film Szifróna. Brawurowa komedia pełna czarnego humoru i społecznej refleksji, która składa się z sześciu mniejszych historii. Producentem filmu jest Pedro Almodóvar.

 

POKAZ PREMIEROWY CYFROWEJ WERSJI FILMU

Edi – reż. Piotr Trzaskalski (2002)

Czas trwania: 100 min.Zamknięcie festiwalu - Edi - Piotr Trzaskalski

Scenariusz: Piotr Trzaskalski, Wojciech Lepianka

Obsada: Jacek Lenartowicz, Jacek Braciak, Henryk Gołębiewski, Aleksandra Kisio, Dominik Bąk

Zdjęcia: Krzysztof Ptak

Produkcja: Opus Film

Opis filmu:

Edi mieszka gdzieś obok nas. Mijamy go codziennie, kiedy jedziemy do pracy, szkoły, do kina, do znajomych. Widzimy, jak pcha swój wózek wypełniony tym, co kiedyś było dla nas cenne, a dziś się tego pozbyliśmy. On wie, co z tym można jeszcze zrobić. Jego życie wydaje się mało skomplikowane i może właśnie dlatego to on świetnie zna podstawowe prawdy o życiu – co to jest przyjaźń, uczciwość, miłość, zaufanie do kogoś bliskiego.

POKAZY PREMIEROWE I SPECJALNE

POKAZ PRZEDPREMIEROWY

Lewiatan / Leviathan – reż. Andriej Zwiagincew (2014)

Czas trwania: 144 min.Premiery i pokazy specjalne - Lewiatan - Andriej Zwiagincew 3

Scenariusz: Oleg Negin, Andriej Zwiagincew

Obsada: Aleksey Serebryakov, Elena Lyadova, Vladimir Vdovichenkov

Zdjęcia: Mikhail Krichman

Opis filmu:

„Lewiatan” w minimalistycznym stylu opowiada o magicznym splocie władzy i religii, w imię którego gangsterzy spotykają się w cerkwi, a władza egoistyczne interesy załatwia zasłaniając się posłuszeństwem wobec Boga. Ponure, nadmorskie miasteczko koło Murmańska, świat bez perspektyw, nieomal bezludna przestrzeń, przygaszona, w letargu. Spokojne życie Koli, który mieszka w domu nad morzem z żoną i synem, chce zburzyć mer miasteczka, pozbawiając go majątku. Walka o przetrwanie ze skorumpowaną strukturą władzy okazuje się agresywna i skomplikowana, tym bardziej, jeśli na jaw wychodzą nieoczekiwane fakty. Film otrzymał w tym roku Złotą Palmę w kategorii najlepszy scenariusz.

 

 POKAZ PRZEDPREMIEROWY

We are the best! / Vi är bäst! – reż. Lukas Moodysoon (2013)

Czas trwania: 102 min.Premiery i pokazy specjalne - We are the best - Lukas Moodysoon 2

Scenariusz: Lukas Moodysoon

Obsada: Mira Barkhammar, Mira Grosin, Liv LeMoyne

Zdjęcia: Ulf Brantås

Produkcja: Dania, Szwecja 2013

Opis filmu:

Sztokholm, 1982 rok. Bobo, Klara i Hedvig to zbuntowane 13-latki, które włóczą się po mieście i uważają, że ćwiczenia na w-fie to nuda. Są jednocześnie odważne, silne i bezkompromisowe, ale też niepewne siebie, dziwne i delikatne. Kiedy mama wychodzi do pubu, odgrzewają sobie paluszki rybne w tosterze, stawiają irokezy i piszą piosenki. Zakładają zespół punkowy, mimo że nie potrafią grać na żadnym instrumencie, a wszyscy twierdzą, że „punk is dead”. Głównym przesłaniem, jaki ma nieść film, jest według reżysera to, że mimo przeciwności, po prostu warto jest żyć.

 

POKAZ PRZEDPREMIEROWY

Zimowy sen / Kis uykusu – reż. Nuri Bilge Ceylan (2014)

Czas trwania: 196 min. Premiery i pokazy specjalne - Zimowy sen - Nuri Bilge Ceylan 4

Scenariusz: Nuri Bilge Ceylan, Ebru Ceylan

Obsada: Haluk Bilginer, Melisa Sözen, Demet Akbag, Ayberk Pekcan, Serhat Mustafa Kiliç

Zdjęcia: Gökhan Tiryaki

Opis filmu:

Tak jak w przypadku poprzednich filmów reżysera jest to historia o samotności, którą Ceylan uważa za jeden z najbliższych i pierwotnych człowiekowi stanów. Głównym bohaterem jest Aydin, niegdyś aktor, obecnie posiadacz ziemski i właściciel malowniczego hotelu, w którym mieszka z młodszą żoną – Nihal i niedawno rozwiedzioną siostrą Neclą. Hotel zapewnia im przytulne schronienie przed kapryśną pogodą, jednocześnie skazując na wzajemne obcowanie ze sobą. Tłem dla ich relacji, gęstych monologów, które wyciągają z mroków przeszłości rozdrapane rany, zadawnione spory i niezałatwione interesy, są przepiękne, ale
i niepokojące równiny Kapadocji.

 

POKAZ SPECJALNY Z UDZIAŁEM REŻYSERA

Medium – reż. Jacek Koprowicz (1985)

 Czas trwania: 98 min.Premiery i pokazy specjalne - Medium - Jacek Koprowicz 1

Scenariusz: Jacek Koprowicz

Obsada: Władysław Kowalski, Michał Bajor, Grażyna Szapołowska, Jerzy Stuhr, Jerzy Zelnik, Piotr Machalica, Ewa Kasprzyk

Zdjęcia: Wit Dąbal, Jerzy Zieliński

Opis filmu:

Pierwszy polski film poświęcony tematyce okultystycznej. W roku premiery zgromadził w kinach aż pół miliona widzów. Akcja toczy się w jednej z najpiękniejszych willi w Sopocie, gdzie w tajemniczy sposób losy wszystkich bohaterów się łączą, a dom i okolice stają się miejscem niezwykłych wydarzeń i mrożących krew w żyłach sytuacji. Fabuła powstała na fali ogromnego zainteresowania zjawiskami parapsychologicznymi i istnieniem sił nadprzyrodzonych, z którymi mogą obcować jedynie ludzie wybrani. Dzieło Koprowicza nie daje się jednoznacznie sklasyfikować gatunkowo. Stanowi oryginalny kolaż horroru, thrillera i kina sensacyjnego. Film został poddany rekonstrukcji cyfrowej w ramach projektu Kino RP.

 

 

POKAZ PEŁNEJ WERSJI REŻYSERSKIEJ

Nimfomanka / Nymphomaniac – reż. Lars von Trier (2013)

Czas trwania: 325’ nimfomanka 2

Scenariusz: Lars von Trier

Obsada: Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgård

Zdjęcia: Manuel Alberto Claro

Opis filmu:

Dłuższa o prawie dwie godziny, pełna wersja nieocenzurowanego erotycznego arcydzieła duńskiego mistrza. Zmysłowe, perwersyjne, podniecające, śmieszne, liryczne, bluźniercze, niebezpieczne, uwodzące, kontrowersyjne – wszystkie określenia tracą moc wobec długo oczekiwanego, najnowszego filmu Triera. Inteligentna i prowokacyjna opowieść o kobiecie, która postanowiła podporządkować życie poszukiwaniu rozkoszy i erotycznego spełnienia. Film z udziałem plejady gwiazd zawiera jedne z najodważniejszych scen i kreacji aktorskich w dziejach kina. To film, który jak żaden inny, podzielił widownię na entuzjastów i oburzonych przekroczeniem granic tego, co wolno pokazywać na ekranie. Jedno jest pewne: nigdy czegoś takiego w kinie nie było i być może nigdy więcej nie będzie.

 

PRZED PROJEKCJĄ ZAPOWIEDŹ W RAMACH KONKURSU KRYTYK MÓWI

Legenda Kaspara Hausera / La leggenda di Kaspar Hauser – reż. Davide Manuli (2012)

Czas trwania: 95 min.Premiery i pokazy specjalne - Legenda Kaspara Hausera - Davide Manuli 3

Scenariusz: Davide Manuli

Obsada: Silvia Calderoni, Vincent Gallo, Claudia Gerini, Elisa Sednaoui, Fabrizio Gifuni

Zdjęcia: Tarek Ben Abdallah

Opis filmu:

Czarno-biała, surrealistyczna filmowa wariacja, nakręcona na 35 mm, na temat tajemniczej postaci Kaspara Hausera, który w XIX w. pojawił się w Norymberdze, do dziś pozostając zagadką. W podwójnej roli zobaczymy aktora, performera i artystę Vincenta Gallo. Muzykę napisał wirtuoz francuskiej elektroniki Dj Vitalic. Filmowy Kaspar Hauser, w dresie i słuchawkach, pojawia się w bliżej nieokreślonym czasie na bezimiennej wyspie, zamieszkanej przez Księżną, Służącego, Księdza, Dziwkę, Szeryfa i Puhera. Każdy z bohaterów będzie próbował narzucić Kasparowi określoną rolę: mężczyzny, syna, mesjasza, klowna, idioty, cudotwórcy, oszusta, wroga… Widz uczestniczy w szalonej, pełnej absurdalnej humoru wyprawie przez historię kultury., streszczonej w rytmie muzyki elektronicznej i odegranej w manierze pokolenia techno. Film został pokazany już na ponad 40 międzynarodowych festiwalach filmowych.

 

NIEWINNI WINOWAJCY: RUBEN ÖSTLUND

Ruben Östlund:

Urodzony w 1974 r. szwedzki reżyser, scenarzysta i montażysta. Zaczynał karierę od tworzenia filmów o tematyce narciarskiej, dzięki którym dostał się do szkoły filmowej w Göteborgu. Jego debiut fabularny „Gitarrmongot” („The Guitar Mongoloid”) zdobył nagrodę FIPRESCI na 27. Festiwalu Filmowym w Moskwie. Rozgłos oraz statuetki: Złotego Niedźwiedzia na Berlinale i Srebrbego Smoka na Krakowskim Festiwalu Filmowym zyskał również jego film krótkometrażowy „Incydent w banku”, który jest zabawną rekonstrukcją nieudanego napadu na bank.

 

Turysta – Siła wyższa / Force Majeure – reż. Ruben Östlund (2014)

Czas trwania: 118 min.Niewinni winowajcy - Siła wyższa - Ruben Ostlund 2

Scenariusz: Ruben Östlund

Obsada: Johannes Kuhnke, Lisa Loven Kongsli, Clara Wettergren

Zdjęcia: Fredrik Wenzel

Opis filmu:

Wyróżniona Nagrodą Jury Un Certain Regard na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes 2014 intymna, psychologiczna opowieść o szwedzkiej, zamożnej rodzinie z wyższej klasy średniej, której beztroski wyjazd na narty na zawsze zmienia gwałtowna lawina. W idealnym wizerunku kochającej się rodziny dojdzie do pęknięcia, gdy bohaterowie zmierzą się z zawartą w tytule „siłą wyższą” – niebezpiecznym zdarzeniem, z pozoru łatwym do opanowania, pozostawiającym jednak spustoszenie w poczuciu bezpieczeństwa głównie filmowej żony i matki. Emocje kumulują się w statycznych ujęciach i wybuchają w dramatycznych scenach dialogowych, często o dość teatralnym charakterze. Bohaterowie zostają zamknięci w alpejskim kurorcie jak w złotej klatce. Fabułę można odczytać w kontekście narodowej paniki wobec kryzysu gospodarki i wartości. Choć reżyser zmaga się ze słabościami społecznymi swojego narodu, to oprócz refleksji nad kondycją rodziny, przekazuje w filmie wyraźny ładunek antymieszczański.

 

Gra / Play reż. Ruben Östlund (2011)

Czas trwania: 118 min. Niewinni winowajcy - Gra - Ruben Ostlund 1

Scenariusz: Ruben Östlund, Erik Hemmendorff

Obsada: Kevin Vaz, Johan Jonason, Yannick Diakité, Sebastian Blyckert

Zdjęcia: Marius Dybwad Brandrud

Opis filmu:

„Gra” to kino ambitne, zaangażowane społecznie i prowokujące do przemyśleń. To historia grupy ciemnoskórych chłopców z przedmieść Malmö, którzy, wykorzystując panujące na ich temat stereotypy, okradają dzieci z dobrych rodzin. Młodociani oprawcy pogrywają schematami wobec swoich ofiar, a reżyser robi to samo w kierunku widzów, którym trudno zająć jednoznaczną postawę i ocenić, po której stronie mają się opowiedzieć. Inspiracją dla filmu były prawdziwe zdarzenia. Obrazując współczesne szwedzkie społeczeństwo klasowe, reżyser chciał wywołać debatę nie tylko na temat rasizmu, ale również agresji, przemocy nieletnich i ich zachowania w grupie. Wyraźne inspiracje twórczością Michaela Hanekego.

SPOŁECZNY REALIZM: KEN LOACH

Ken Loach:

Rocznik 1936. Brytyjski reżyser filmowy, telewizyjny i teatralny. Na początku lat 60. podjął pracę w telewizji ABC, niedługo potem przeniósł się do BBC. Zadebiutował w 1967 filmem „Czekając na życie”, a już kolejny, „Kes” (1969), został okrzyknięty jednym z najlepszych brytyjskich filmów XX wieku. Reżyser porusza najczęściej trudne tematy społeczne. Ma na swoim koncie wiele nagród, w tym Złotą Palmę za film „Wiatr buszujący w jęczmieniu” (2006). W „It’s a Free World” („Polak potrzebny od zaraz”) sportretował losy polskich emigrantów przybyłych do Zjednoczonego Królestwa po rozszerzeniu Unii Europejskiej.

 

W programie sekcji:

Klub Jimmy’ego / Jimmy’s Hall – reż. Ken Loach (2014)

Czas trwania: 106 min.Społeczny realizm - Klub Jimmy'ego - Ken Loach 2

Scenariusz: Paul Laverty

Obsada: Barry Ward, Simone Kirby, Jim Norton

Zdjęcia: Robbie Ryan

 

Opis filmu:

Czy łatwo jest stworzyć młodzieżowy dom kultury, w którym można się uczyć, wymieniać poglądy, otwarcie mówić o tym, co się myśli, bawić się, tańczyć? Na prowincji w Irlandii lat trzydziestych ubiegłego wieku, nikt by się na coś takiego nie odważył. Nikt, poza Jimmym Graltonem. Film jest historią o niepokornym wizjonerze, który uczył młodych ludzi niezależnego myślenia i czerpania radości z tańca, za co w katolickiej Irlandii stał się wrogiem numer jeden. Reżyser ukazał przedwojenną rzeczywistość „Zielonej Wyspy” tym razem od lżejszej i bardziej humorystycznej strony. Film był nominowany do Złotej Palmy na festiwalu w Cannes. W świecie filmowym mówi się, że będzie to ostatnie dzieło Loacha.

 

Jestem Joe / My name is Joe – reż. Ken Loach (1998)

Czas trwania: 105 min. Społeczny realizm - Jestem Joe - Ken Loach 3

Scenariusz: Paul Laverty

Obsada: Peter Mullan, Louise Goodall, Gary Lewis, Lorraine McIntosh

Zdjęcia: Barry Ackroyd

Opis filmu:

Reżyser kieruje w tym filmie kamerę na najuboższą dzielnicę Glasgow – miasto bezrobocia, narkomanii i gangsterskich porachunków, w której dwoje ludzi, na przekór podłości tego świata, próbuje ocalić swoje uczucie. Scenarzysta filmu, który jest prawnikiem, zamieszkał na kilka miesięcy w sportretowanej okolicy, skąd wyłonił dwie pary bohaterów, których parafrazy znalazły się ostatecznie w tekście. Peter Mullan za brawurową kreację tytułowego bohatera zdobył nagrodę aktorską w Cannes, a sam film miał nominację zarówno do Złotej Palmy, jak i nagrody BAFTA.

PRZEŚWIETLAMY LŚNIENIE: STANLEY KUBRICK

Stanley Kubrick:

Reżyser, scenarzysta, montażysta, producent. Żył latach 1928–1999. Jeszcze przed 30. rokiem życia miał na swoim koncie film dokumentalny, własną firmę produkcyjną i 3 filmy fabularne („Strach i pożądanie”, „Zabójstwo”, „Ścieżki chwały”), które mimo braku sukcesów kasowych, przyniosły mu miano najbardziej obiecującego reżysera amerykańskiego. Każdy kolejny tytuł – „Lolita”, „Dr. Strangelove”, „2001 Odyseja Kosmiczna” czy „Mechaniczna pomarańcza” – mimo nominacji do nagród filmowych i zdobytych statuetek, w tym Oscarów, dzieliły publiczność na zdecydowanych przeciwników i zagorzałych fanów. Premiera ostatniego filmu reżysera – „Oczy szeroko zamknięte” odbyła się już po jego śmierci.

 

Lśnienie / Shining – reż. Stanley Kubrick (1980)

Czas trwania: 148 min.Co się kryje w pokoju 237 - Lśnienie - Stanley Kubrick 2

Scenariusz: Diane Johnson, Stanley Kubrick

Obsada: Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd

Zdjęcia: John Alcott

Opis filmu:

Jack Torrance, przeprowadza się z rodziną do górskiego hotelu, w którym został zatrudniony jako stróż zimowy. Spokój opuszczonego kurortu ma umożliwić mu skoncentrowanie się na twórczości literackiej. Wkrótce jednak zaczyna odczuwać oddziaływanie niepokojącej atmosfery miejsca. Kultowa ekranizacja powieści Stephena Kinga. Niestety, swobodne potraktowanie fabuły jak i powierzenie głównej roli Jackowi Nicholsonowi nie zyskało aprobaty pisarza. Odbiór krytyki również był negatywny – twierdzono, że horror nie był odpowiednim gatunkiem dla reżysera tej klasy. Tytuł otrzymał dwie nominacje do Złotych Malin – za reżyserię i grę aktorską Shelley Duvall. Dziś wiemy, że „Lśnienie” jest ogromnym sukcesem komercyjnym, uważanym obecnie za klasykę gatunku i jednym z najlepszych dzieł Kubricka.

 

Pokój 237 / Room 237 – reż. Rodney Ascher (2012)

Czas trwania: 102 min.Co się kryje w pokoju 237 - Room 237 - Rodney Ascher 2

Reżyser: Rodney Ascher

Scenariusz: Rodney Ascher

Obsada: Bill Blakemore, Geoffrey Cocks, Juli Kearns, John Fell Ryan, Jay Weidner, Stephen Brophy, Ash Brophy, Buddy Black, Buffy Visick

 

Opis filmu:

Dowód na to, że tajemnicze „Lśnienie” Stanleya Kubricka z 1980 r. można analizować w nieskończoność. Błyskotliwy dokument precyzyjnie analizuje film uznany za arcydzieło z gatunku grozy, będący jednocześnie jednym z najbardziej intrygujących dzieł kina światowego. Grupa oddanych fanów i akademików omawia fabułę w poszukiwaniu ukrytych znaczeń. Historia diabolicznego Jacka Torrance’a, zamkniętego wraz z rodziną na zimę w hotelu, staje się punktem wyjścia do szerokiej egzegezy. Wydaje się, że w filmie Kubricka znajduje się wszystko: kolonializm, Freud, Holocaust, śmierć i seks. Dokument, będący jednocześnie hołdem i ambitną próbą interpretacji, jest w swojej formie ekstrawaganckim wykładem podzielonym na 9 rozdziałów, zilustrowanych np. zwolnionymi czy zapętlonymi fragmentami „Lśnienia”.

ESEJ FILMOZNAWCZY: HARUN FAROCKI

Harun Farocki (1944 – 2014) niemiecki dokumentalista, autor instalacji wideo, wykładowca na uczelniach w Berkeley i Wiedniu, kurator, krytyk i teoretyk mediów. Obok Jean-Luca Godarda i Chrisa Markera jeden z najważniejszych eseistów filmowych. W latach 60. i 70. współtworzył scenę politycznej awangardy kina niemieckiego. Od debiutu w 1966 zrealizował około 120 filmów i instalacji, wiele z nich wspólnie ze swoją partnerką życiową Antje Ehmann. Podczas przeglądu na tegorocznym festiwalu Kamera Akcja zostaną zaprezentowane trzy mało znane prace Farockiego, nigdy dotąd nie pokazywane w Polsce. Stanowią one przykład krytycznych badań nad obrazem filmowym i nowatorskie podejście Farockiego do pisania historii filmu.

Harun_Farocki_-_about_Harun_Farocki

 

PIERWSZE W POLSCE POKAZY FILMÓW:

Tele Krytyka: O „Pieśni Cejlonu” Basila Wrighta (1975)

Film zrealizowany na zlecenie telewizji, wyemitowany w ramach serii „Telekritik”. W programie analizowano techniki kina dokumentalnego, które miały pomóc w wytworzeniu narzędzi służących krytyce współczesnej telewizji, zarówno w jej wymiarze estetycznym jak i produkcyjnym. Za pomocą komentarzy werbalnych, śródnapisów i ilustracji graficznych Farocki opisuje Pieść Cejlonu Basila Wrighta i krótki fragment Niech żyje Meksyk! Siergieja Eisensteina.

Podwójne oblicze Petera Lorre (prod. 1984/prem. 1995)

Peter Lorre osiągnął międzynarodowy sukces dzięki znakomitej roli w filmie M jak morderca Fritza Langa. Ta postać cieszyła się niesłabnącą fascynacją kolejnych pokoleń kinofilów. Dla węgierskiego aktora stała się jednak szybko ciężarem. Kolejne role proponowane mu przez producentów i reżyserów umacniały tylko filmowy obraz Lorre’a jako szaleńca, maniakalnego mordercy, psychopaty. Filmowy portret odmalowywany przez Farockiego w oryginalny sposób rekonstruuje wzloty i upadki w karierze aktora, uwzględniając przy tym szereg kontekstów, w tym m.in. czynniki ekonomiczne i mechanizmy funkcjonowania ówczesnego przemysłu filmowego.

Ekspresja dłoni (1997)

Jednym z najchętniej stosowanych zabiegów konwencjonalnego filmu fikcji jest zbliżenie kamery na twarz aktora, będące obrazem-emocją, nośnikiem psychologicznych treści ułatwiającym widzom identyfikację z ekranowymi bohaterami. Bardzo szybko filmowcy przekonali się jednak, że niezwykle silnym nośnikiem znaczeń i emocji mogą być też duże zbliżenia dłoni. W swoim studium Farocki bada wizualny język dłoni, ich symbolikę, kryjący się w ich ruchach gestus, znaczenia, które dłonie mimowolnie odkrywają, a które twarz stara się ukryć. Horyzonty badań Farockiego nad filmowymi obrazami dłoni, kierunki jego poszukiwań, wykraczają daleko poza tradycyjną perspektywę filmoznawczą.

 

RYCZĄCY LEW. ZŁOTA ERA HOLLYWOOD

„Ryczący lew. Złota era Hollywood” to przegląd amerykańskich klasyków spod znaku wytwórni MGM, które zapisały się w historii światowego kina. W ramach sekcji poznamy między innymi twórczość Roberta Altmana, Gusa Van Santa, Roba Reinera, Kevina Costnera, czy Ridleya Scotta. Będzie to również okazja do przybliżenia widzom bogatej historii wytwórni Metro Goldwyn Mayer.

l49561-metro-goldwyn-mayer-logo-65076

Narkotykowy kowboj / Drugstore Cowboy – reż. Gus Van Sant (1989)

Czas trwania: 100 min. Ryczący Lew - Drugstore Cowboy - Gus Van Sant 1

Scenariusz: Daniel Yost, Gus Van Sant

Obsada: Matt Dillon, Kelly Lynch, James Le Gros, Heather Graham

Zdjęcia: Robert D. Yeoman

Opis filmu:

Dramat z elementami kryminału na podstawie powieści Jamesa Fogle’a. Jedną z ról zagrał pisarz William S. Burroughs. Bobie i jego „przyjaciele”, by zdobyć środki odurzające napadają na apteki i szpitale. Kiedy jedna z przyjaciółek umiera z przedawkowania, Bob postanawia zmienić swoje życie i poddać się leczeniu. Wszystko układa się idealnie, dopóki nie pojawia się żona Boba.

***

Gracz / The Player – reż. Robert Altman (1992)

Czas trwania: 124 min. Ryczący Lew - Gracz - Robert Altman 2

Scenariusz: Michael Tolkin

Obsada: Tim Robbins, Greta Scacchi, Fred Ward, Whoopi Goldberg

Zdjęcia: Jean Lépine

Opis filmu:

Niezwykła satyra na hollywodzką „fabrykę snów”. Przedstawiony filmowy świat jest pełen zła — bez lojalności i ludzkich uczuć. Tytułowy bohater to wysoko postawiony, intrygancki i opanowany żądzą władzy producent, który w drodze do osiągnięcia celów nie waha się posunąć do najgorszych występków. Niepowtarzalność filmu to fakt, iż w epizodach pojawia się blisko sześćdziesiąt słynnych gwiazd filmowych, grających samych siebie. Film otrzymał trzy nominacje do Oscara (reżyseria, scenariusz adaptowany, montaż).

 ***

Kiedy Harry poznał Sally / When Harry Met Sally – reż. Rob Reiner (1989)

Czas trwania: 96 min. Ryczący Lew - Kiedy Harry poznał Sally - Rob Reiner 2

Scenariusz: Nora Ephron

Obsada: Billy Crystal, Meg Ryan, Carrie Fisher, Bruno Kirby

Zdjęcia: Barry Sonnenfeld

Opis filmu:

Jedna z najlepszych komedii romantycznych w historii kina. Nominowany do Oscara scenariusz i niezapomniane kreacje aktorskie. Czy kobieta i mężczyzna mogą być przyjaciółmi? Czy seks wejdzie im w drogę? To temat, o którym dyskutują podczas podróży z Chicago do Nowego Jorku. Po jedenastu latach znajomości wcale nie zbliżyli się do odpowiedzi na to pytanie.

***

Kłamca / Deceiver – reż. Jonas Pate, Josh Pate (1997)

Czas trwania: 102 min. Ryczący Lew - Kłamca - Jonas Pate, Josh Pate 2

Scenariusz: Jonas Pate, Josh Pate

Obsada: Tim Roth, Chris Penn, Michael Rooker, Renée Zellweger, Ellen Burstyn

Zdjęcia: Bill Butler

Opis filmu:

Dziedzic tekstylnego imperium, Wayland (Tim Roth), zostaje oskarżony o zabójstwo prostytutki (Renée Zellweger). Śledztwo prowadzą stary wyga detektyw Kennesaw (Michael Rooker”) i jego partner Braxton (Chris Penn). Wydaje się, że to prosta sprawa, ale z czasem okazuje się, że ich „przeciwnik” to człowiek, przed którym gra pozorów i triki psychologiczne nie mają tajemnic. Mroczny thriller z gwiazdorską obsadą.

***

Tańczący z wilkami / Dances with Wolves – reż. Kevin Costner (1990)

Czas trwania: 235 min. Ryczący Lew - Tańczący z wilkami - Kevin Costner 2

Scenariusz: Michael Blake

Obsada: Kevin Costner, Mary McDonnell, Graham Greene, Floyd Westerman, Rodney A. Grant

Zdjęcia: Dean Semler    

Opis filmu:

Jeden z największych sukcesów kasowych w historii kina. Film znacząco odbrązawia legendę Dzikiego Zachodu i zrywa z wizerunkiem Indian jako stereotypowych „dzikusów”. Dla zachowania większego realizmu, oprócz języka angielskiego aktorzy posługiwali się również językiem lakota. Film, na które budżet pieniądze dał sam Costner, jego brat, grupa przyjaciół, zdobył m.in. 7 Oscarów (najlepszy film, reżyseria, scenariusz adaptowany, zdjęcia, montaż, dźwięk, muzyka filmowa).

 

Thelma i Louise / Thelma & Louisereż. Ridley Scott (1991)

Czas trwania: 130 min. Ryczący Lew - Thelma i Louise - Ridley Scott 2Ryczący Lew - Thelma i Louise - Ridley Scott 1

Scenariusz: Callie Khouri

Obsada: Susan Sarandon, Geena Davis, Harvey Keitel, Brad Pitt

Zdjęcia: Adrian Biddle

Opis filmu:

Nietypowy film drogi, zrywający z tradycją poprzez obsadzenie w rolach głównych kobiet. Kipiąca energią opowieść o ucieczce dwóch przyjaciółek od opresji prowincjonalnego życia, która zmienia się w podróż do zatracenia. Szalona podróż przez pustkowia jest podszyta marzeniem o nieskrępowanej wolności. Choć film jest dziełem mężczyzny, krytyka określiła go jako feministyczny. W obawie przed masowymi buntami znudzonych gospodyń domowych, amerykańska skrajna prawica żądała nawet wydania zakazu wyświetlania filmu młodym kobietom. Film otrzymał nagrody: Oscara i Złoty Glob za najlepszy scenariusz.

***

FILMOZNAWCA-FILMOWIEC: PIOTR TRZASKALSKI

Bohaterem tegorocznego cyklu „Filmoznawca-Filmowiec” będzie łódzki reżyser Piotr Trzaskalski.

Rocznik 1964. Reżyser i scenarzysta. W 1989 ukończył studia kulturoznawcze na Uniwersytecie Łódzkim, a w 2009 r. Wydział Reżyserii w Państwowej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Od 2004 r. jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej. Stypendysta The Northen School of Film and Television Leeds Metropolitan University w Wielkiej Brytanii (1992/1993). W ramach stypendium zrealizował film fabularny „Someone”. Autor i współautor programów o sztuce, teledysków i filmów dokumentalnych (m.in. „Roman Kramsztyk – powrót”, „Katalog”, „Candid Camera zapis cenzurowany”, „Inny teatr”, „Malowanki Franka Firanki”). Po studiach pracował jako niezależny twórca, głównie dla telewizji, gdzie realizował programy artystyczne, muzyczne oraz reklamy. Zrealizował kilka przedstawień w Teatrze Telewizji („Serce dzwonu”, „Walizka” – nagroda na festiwalu telewizyjnym w Plovdiv, „Dalej niż na wakacje” – nagroda publiczności na Festiwalu Twórczości Dziecięcej w Poznaniu, „Żywot Łazika z Tormesu” oraz „Wigilijna opowieść”). Ma na swoim koncie trzy filmy fabularne – „Edi”, „Mistrz” oraz „Mój rower”, które zdobyły ogromną popularność i wiele nagród na festiwalach filmowych w Polsce i na świecie.

Piotr-Trzaskalski

W cyklu „Filmoznawca-filmowiec” będzie można obejrzeć pierwsze realizacje reżysera, które powstawały w początkowych latach studiów w Szkole Filmowej. Podczas zamknięcia Festiwalu zaprezentujemy natomiast premierowo cyfrową wersję „Ediego”.

 

W programie:

Discopatia” / etiuda dokumentalna / czarno-biała, 6 min., 1989

„Tedant” / widowisko telewizyjne / czarno-białe, 19 min., 1989

„W pokojach” / etiuda fabularna / barwna, 9 min., 1990

„Wlazł kotek” / etiuda dokumentalna / barwna, 10 min., 1991

„Pamiętnik z okresu dojrzewania” / etiuda dokumentalna, barwna, 13 min., 1991

„Panienka” / widowisko telewizyjne / barwne, 21 min., 1992

„Edi” / film fabularny pełnometrażowy / premierowy pokaz wersji cyfrowej, 97 min., 2012

 

Spotkanie „Filmoznawca-filmowiec”: Piotr Trzaskalski

Niedziela (12 października), godz. 14:00 

Kino 3D Wytwórnia

KINO KOSTARYKAŃSKIE

A Ojos Cerrados – reż. Hernán Jiménez (2010)

 Czas trwania: 65 min.Kino Kostarykańskie - A Ojos Cerrados 1 - Hernan Jimenez

Scenariusz: Hernán Jiménez

Obsada: Carol Sanabria, Carlos Luis Zamora, Anabelle Ulloa, Paulo A. Soto

Zdjęcia: Maricarmen Merino

Opis filmu:

Film opowiada historię pary staruszków (Gabo i Maga) i wychowywanej przez nich wnuczki Delii. Gdy niespodziewanie Maga umiera, Gabo i Delia w obliczu nagłej zmiany w ich życiu, muszą od nowa zbudować wzajemną relację. Wyruszają w emocjonalną podróż, dzięki której na nowo odkryją swoją przyjaźń.

 

Caribe – reż. Esteban Ramírez (2004)

Czas trwania: 90 min.Kino Kostarykańskie - Caribe - Esteban Ramirez

Scenariusz: Ana Istarú, Esteban Ramírez

Obsada: Jorge Perugorría, Cuca Escribano, Maya Zapata, Roberto McLean

Zdjęcia: Mario Cardona

Opis filmu:

Vicente Vallejo, by spełnić marzenie żony Abigail o mieszkaniu nad brzegiem morza, postanawia przenieść się na wielokulturowe Karaiby. Niespodziewanie jednak jego jedyny klient rozwiązuje umowę ze względu na wahania rynku, a sytuację życiową komplikuje nieoczekiwany przyjazd młodej Irene, przyrodniej siostry jego żony. Dodatkowo w sąsiedztwie rozpoczyna inwestycję amerykański koncern paliwowy, co dzieli lokalną społeczność. Wydaje się, że sfrustrowany Vicente powoli traci kontrolę, jednak on zrobi wszystko, by jego marzenia się nie zawaliły. Pierwszy kostarykański film zaaprobowany przez Akademię Filmową do walki o Oskara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny.

 

El fin – reż. Miguel Alejandro Gomez (2012)

Czas trwania: 85 min.Kino Kostarykańskie - El fin 1 - Miguel Alejandro Gomez

Scenariusz: Miguel Gómez, Antonio Chamu, Charlie VanVleet

Obsada: Pablo Masís, Kurt Dyer, Álvaro Marenco, Valeska Vinocour

Zdjęcia: Gustavo Brenes

Opis filmu:

Komedia powstała na podstawie krótkiego metrażu reżysera. Nico ma depresję po śmierci rodziców i utracie pracy. Postanawia zamknąć się w domu. Pewnego dnia, razem ze swoim przyjacielem Carlosem, dowiaduje się, że do Ziemi zbliża się wielki meteoryt i za 6 miesięcy nastąpi koniec świata. Postanawiają wybrać się w ostatnią podróż.

 

El regreso / The Return – reż. Hernán Jiménez (2011)

Czas trwania: 95 min. Kino Kostarykańskie - El regreso - Hernan Jimenez 2

Scenariusz: Hernán Jiménez

Obsada: Hernán Jiménez, Bárbara Jiménez, Andre Boxwill, Monserrat Montero

Zdjęcia: Nicolás Wong

Opis filmu:

Jak bardzo „zachwycający” może być powrót w rodzinne strony? Przekona się o tym 30-letni Antonio, który po 10 latach spędzonych w Nowym Jorku, zjawia się w San Jose, gdzie się wychował. Powrót do spraw z przeszłości jest przytłaczający – tym razem ciężej będzie uciec od rozłamu w rodzinie, niedomagającego ojca oraz świadomości utraty dawnych przyjaźni. Okrucieństwo ojczyzny Antonia przejawiająca się w wielu zakresach spowoduje, że sentymentalna podróż będzie tą najważniejszą w życiu.

 

El retorno – reż. Albert-Francis Bertoni (1930)

Czas trwania: 70 min.Kino Kostarykańskie - El retorno - Albert-Francis Bertoni

Scenariusz: Gonzalo Chacón Trejos

Obsada: Maria Eugenia Castro, Rodrigo Tinoco, Maria Eugenia del Barco, Marta Navino de Quiròs, Dorita Odio, Josè Luis Cardona

Zdjęcia: Walter Bolandi

Opis filmu:

Pierwszy, niemy, film fabularny zrealizowany na Kostaryce. Opowieść zaczyna się przyjazdem młodego mężczyzny do miasta, który chce podjąć studia prawnicze. Choć w nowym miejscu udaje mu się znaleźć przyjaciół, szybko popada w kłopoty. Postanawia powrócić do swojego rodzinnego miasteczka. Obraz został odrestaurowany w 1955 r.

 

El Último Comandante – reż. Vicente Ferraz, Isabel Martínez (2010)

Czas trwania: 96 min.Kino Kostarykańskie - El Ultimo Comandante 3 - Vicente Ferraz

Scenariusz: Vicente Ferraz, Jaime Gamboa, Manuel Rodríguez

Obsada: Damián Alcázar, Ana Clara Carranza, Thelma Darkings, Haydee de Lev, Anabelle Ulloa

Zdjęcia: Vicente Ferraz

Opis filmu:

Pierwsza koprodukcja Kostaryki i Brazylii. W przededniu 30. rocznicy zwycięstwa rewolucji w Nikaragui pojawia się dawno zapomniany dowódca sandinistów, Paco Jarquin. W przeciwieństwie do większości swoich byłych kolegów nie korzysta z chwały po wygranej, lecz wiedzie anonimowe życie na Kostaryce jako nauczyciel tańca. To opowieść o marzycielu, który zrywa z rewolucyjną przeszłością, by zbudować nową historię własnego życia.

 

Gestación – reż. Esteban Ramírez (2009)

Czas trwania: 91 min.Kino Kostarykańskie - Gestacion 2 - Esteban Ramirez

Scenariusz: Walter Fernández, Esteban Ramírez, María Silva

Obsada: Adriana Alvarez, Edgar Roman, Natalia Arias, Abelardo Vladich, Maria Bonilla

Zdjęcia: Eduardo Flores Torres

Opis filmu:

Jessie Madrigal nie domyślała się, że w wieku 16 lat życie może się bardzo zmienić. Teo Arroyo nie sądził, że miłość fizyczna może mieć poważne konsekwencje. Jessie, ładna i energiczna dziewczyna z biednej dzielnicy, wychowywana samotnie przez religijną matkę, jest stypendystką konserwatywnej, katolickiej szkoły. Uroczy Teo, jedyny syn surowej nauczycielki, należy do środowiska wyższych sfer. Nieuwaga obojga i hipokryzja dorosłych wplątują ich w emocjonalny wir, a pierwsza miłość nagle wystawiona jest na próbę. Film został fantastycznie przyjęty przez publiczność, między innymi dzięki sposobowi, w jaki reżyserowi udało się oddać charakter narodowy. Obraz pobił krajowe rekordy frekwencji, przez cztery tygodnie był najczęściej oglądanym filmem, a w sumie obejrzało go ponad 150 000 widzów.

FILMOWA ŁÓDŹ

Ida – reż. Paweł Pawlikowski (2013)

Czas trwania: 80 min. ŁFS - Ida - Paweł Pawlikowski 2

Scenariusz: Paweł Pawlikowski, Rebecca Lenkiewicz

Obsada: Agata Kulesza, Agata Trzebuchowska, Dawid Ogrodnik, Jerzy Trela, Joanna Kulig

Zdjęcia: Łukasz Żal, Ryszard Lenczewski

Produkcja: Opus Film, Phoenix Film

Opis filmu:

Poruszający, kameralny, wybitny w obrazie dramat, którym reżyser powrócił do rodzinnego kraju. Z wielkim wyczuciem łączy intymną historię młodej kobiety z historycznym i społecznym tłem lat 60. w Polsce. Wspólna podróż nowicjuszki Anny i jej jedynej żyjącej krewnej, ciotki Wady, która okazuje się być bezwzględną panią prokurator, będzie nie tylko poznaniem dramatycznej historii ich rodziny, ale przede wszystkim odkryciem tego, kim tak naprawdę są. Do dziś film pokazano na blisko 50 festiwalach, na których twórcy zdobyli ponad 30 nagród. Film jest polskim kandydatem do Oscara.

 

Małe stłuczki – reż. Aleksandra Gowin, Ieneusz Grzyb (2014)

Czas trwania: 82 min.ŁFS - Małe stłuczki - A. Gwin i I. Grzyb 2

Scenariusz: Ireneusz Grzyb

Obsada: Helena Sujecka, Agnieszka Pawełkiewicz, Szymon Czacki

Zdjęcia: Ita Zbroniec-Zajt

Produkcja: Koi Studio

Opis filmu:

Skromne narracyjnie, melancholijne, ale i trochę abstrakcyjne spotkanie trzech młodych ludzi szukających porozumienia i swojego miejsca na świecie. Fabularny debiut duetu reżyserskiego to niekonwencjonalna historia miłosna o tym, jak zaskakująca bywa codzienność i jak ekscentryczne mogą być sprawy najprostsze. Nastrój w filmie został także wykreowany przez świetne zdjęcia, w których odbija się klimat łódzkich podwórek. Zamiast egzystencjalnych dialogów emocje kłębią się w westchnieniach i ukradkowych spojrzeniach, a wszystkiego dopełnia oryginalna ścieżka dźwiękowa autorstwa Enchanted Hunters.

VHS HELL: DEADLY PREY

VHS HELL, obchodzące w czerwcu tego roku swoje czwarte urodziny, to cykliczne pokazy filmów klasy B odbywające się głównie na terenie Trójmiasta. Nazwa została zaczerpnięta od instalacji Maurycego Gomulickiego eksponowanej w ramach wystawy „Schizma – Sztuka polska lat dziewięćdziesiątych”. Autorom cyklu przyświecają trzy cele – oddanie hołdu okresowi tuż po transformacji ustrojowej, kiedy ich dzieciństwo kręciło się wokół osiedlowych wypożyczalni wideo, ocalenie od zapomnienia kultowego nośnika oraz zabawa przy filmach, które kochają. Podczas pokazów – najczęściej double feature – widzowie oglądają produkcje powszechnie uznawane za tandetne, amatorskie, a w skrajnych przypadkach odrażające. Tylko tutaj na własne oczy zobaczycie włoskich barbarzyńców, filipińskiego „Mad Maxa” czy opętanych seksem kosmitów, którym zawsze towarzyszy głos znudzonego lektora i trzaski porysowanej taśmy. Zupełnie jak 20 lat temu.

vhs_hell_ldz2

 

W ramach wieczoru VHS HELL na 5.Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej KAMERA AKCJA zostanie zaprezentowany film:

Żywy cel (Deadly Prey) – reż. David A. Prior (1987)

Odkryty kilkadziesiąt lat po swojej premierze „Deadly Prey” zyskał wśród fanów kaset wideo status filmu kultowego. Produkcja z 1987 roku to nic innego jak wyjątkowo nisko budżetowa odpowiedź na kino spod znaku „Rambo: pierwsza krew”, w którym weteran wojny wietnamskiej musi stawić czoło rzeczywistości jeszcze gorszej niż ta w lasach Hanoi.

deadly preyBohaterem jest Mike Danton, emerytowany komandos, zmuszony ponownie stanąć oko w oko z upiorami przeszłości. Porwany przez najemników staje do walki o przetrwanie, dokonując krwawej zemsty na prześladowcach swojej rodziny. Naskórkowy scenariusz, dość swobodnie traktujący zasady rzemiosła, jest tu zaledwie pretekstem do pokazania przemocy tak intensywnej, że miejscami ocierającej się o groteskę.

„Żywy cel” to pierwszy obraz w dorobku studia Action International Pictures, zajmującego się w latach 80. i 90. kręceniem niskobudżetowych filmów akcji. Podobnie jak inne produkcje studia, „Żywy cel” to podręcznikowym przykład filmu przeznaczonego prosto na rynek domowych odtwarzaczy. Za kamerą stanął jeden z założycieli AIP, David A. Prior, a w główną rolę wcielił się jego młodszy brat Ted. Na ekranie pojawia się również Cameron Mitchell, hollywoodzki weteran kina gatunkowego.