GOŚCIE FESTIWALU

TOMASZ RACZEK

Krytyk filmowy i publicysta, właściciel Instytutu Wydawniczego Latarnik, redaktor naczelny magazynu „Film”. Stworzył słynny duet z Zygmuntem Kałużyńskim znany z zażartych sporów o filmy prowadzonych zarówno w telewizji, prasie i książkach. Laureat „Wiktora“ oraz nagród za osiągnięcia w dziedzinie krytyki artystycznej (m.in. Nagrody im. Stanisława Wyspiańskiego). Ukończył wydział wiedzy o teatrze w warszawskiej Akademii Teatralnej pisząc pracę magisterską na temat mówienia w telewizji, której promotorem był Krzysztof Teodor Toeplitz. Obecnie jest gospodarzem „Weekendowego Magazynu Filmowego”, a także audycji „Szczeropak” w radiu TOK FM.

BARBARA BIAŁOWĄS

Pochodząca z Opola absolwentka kulturoznawstwa na UŚ (specjalizacja filmowa) oraz reżyserii filmowej i telewizyjnej w Katowicach. W roku 2012 ukończyła również program EKRAN w Wajda School. Za film “Landryneczka” otrzymała w 2006 “Złotą Podkówkę” (Nagroda Publiczności) w Cieszynie. W ramach projektu “Rosja-Polska. Nowe spojrzenie” zrealizowała film dokumentalny “Moskiewska żona”, który prezentowano w kraju i za granicą. Nakręciła film „Moja nowa droga” w ramach projektu “30 minut”, który został doceniony w Gdyni, Zielonej Górze,Koszalinie (Mały Jantar) i Toruniu (Nagroda Główna). Jej pełnometrażowy debiut fabularny to film „Big love”.

GRZEGORZ KRÓLIKIEWICZ

Polski reżyser i scenarzysta filmowy, pedagog, autor wielu książek i esejów z zakresu teorii kina. Studiował prawo na Uniwersytecie Łódzkim, a następnie reżyserię w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Zdobywał doświadczenie realizując od 1969 r. filmy dokumentalne i telewizyjny teatr faktu. W 1972 r. zrealizował swój debiut fabularny „Na wylot”. Współpracuje z Telewizją Polską od 1971 r. W latach 1976-78 kierował Redakcją Teatru Faktu TVP. Prowadził Zespół Filmowy „ANEKS”. Otrzymał wiele nagród za swoją twórczość. 30-krotnie w Polsce (m.in. Złote Lwy w Gdyni) i 16-krotnie za granicą (m.in. w Menheimm, Chi¬cago, Panamie, San Remo).

MICHAŁ OLESZCZYK

Krakowski filmoznawca i krytyk filmowy związany z Instytutem Sztuk Audiowizualnych UJ. Napisał doktorat dotyczący pisarstwa krytycznofil¬mowego Pauline Kael. Specjalizuje się w twórczości Terenceʼa Davisa, jest współautorem wywiadów z Guyem Maddinem i braćmi Quay. Publikuje między innymi w miesięczniku „Kino“ oraz „Tygodniku Powszechnym“ i „Przekroju“. Prowadzi blog filmowy – Ostatni fotel po prawej stronie (Last Seat on the Right). Laureat nagrody im. Krzysztofa Mętraka. Współredaktor książki o krytyku filmowym Rafale Marszałku – „Kino: obiekt uczuć czy przedmiot badań? W dialogu z myślą filmową i twórczością Rafała Marszałka”. Oficjalny korespondent zmarłego niedawno, amerykańskiego krytyka filmowego Rogera Eberta.

ŁUKASZ MACIEJEWSKI

Dziennikarz, krytyk filmowy i teatralny. Publikuje w kilkunastu czaso¬pismach, m.in. „Filmie“, „Kwartalniku Filmowym“, „Teatrze“, „Dialogu“, „Machinie“ czy „Sukcesie“. Pisuje też dla portali internetowych Filmweb. pl oraz Onet.pl. Jest ekspertem telewizji HBO Europe oraz Polskiego Instytutu Sztuki Fil¬mowej. Był moderatorem, jurorem i współorganizatorem kilkuset festi¬wali i przeglądów filmowych. Prowadzi kino Millennium w Mościcach. Laureat nagrody Uskrzydlony za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kry¬tyki filmowej. Jest jednym z założycieli „Szkoły Kina” – studiów podyplomowych adresowanych do krytyków i recenzentów filmowych, afiliowanej przy Collegium Civitas w Warszawie.

JACEK RAKOWIECKI

Dziennikarz, z wykształcenia polonista i teatrolog. Debiutował tekstami w drugim obiegu wydawniczym w latach 70. Był redaktorem naczelnym „Vivy!“, „Przekroju“ oraz miesięcznika teatralnego „Foyer“, a także zastępcą redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”, sekretarzem redakcji „Gazety Wyborczej” i „Tygodnika Powszechnego”. Pisze bloga o filmie i wydarzeniach kulturalnych na stronie Canal+. Od 2007 do 2012 redaktor naczelny miesięcznika „Film”. Obecnie prowadzi bloga „Filmowisko” na platformie nc+.

MARCIN PIEŃKOWSKI

Absolwent łódzkiego filmoznawstwa i London School of Public Relations.Rzecznik prasowy i PR Manager MFF T-Mobile Nowe Horyzonty, American Film Festival i Kina Nowe Horyzonty. Pomysłodawca i współredaktor książki „Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidziej”, współredaktor tomu „Metody dokumentalne w filmie”, publikował w „Kwartalniku Filmowym”, „Filmie”, „Filmie na Świecie” oraz tomach zbiorowych.

ANNA WRÓBLEWSKA

Dziennikarka i publicystka filmowa, pierwszy rzecznik prasowy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, animator kultury filmowej, wykładowca akademicki. W latach 1999-2003 rzecznik prasowy filmów, głównie Jacka Bromskiego. Przez dwa lata redaktor Działu Filmowego w „Antenie”. W roku 2005, z ramienia SFP, prowadziła działania PR podczas kampanii na rzecz ustawy o kinematografii. Główna autorka książek: „A statek płynie… 30 lat Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni”, „Filmowcy. Polskie kino według jego twórców”. Pomysłodawczyni i koordynator portalu bazafilmowa.pl. W roku 2009 laureatka II edycji Nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. W latach 2007-09 wicedyrektor programowy Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”. W 2005 roku odznaczona nagrodą Ministra Kultury za działalność na rzecz kultury. Współautorka projektu serwisu Portalfilmowy.pl. Od 2012 roku dyrektor programowy festiwalu Kameralne Lato w Radomiu. Wykładowca na kulturoznawstwie na UKSW, specjalizuje się w tematyce przemysłów kultury, zarządzania kulturą, organizacji branży filmowej, zajmuje się animacją i filmem dla dzieci.

KAMILA ŻYTO

Filmoznawczyni związana z Instytutem Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Od października 2006 adiunkt UŁ oraz sekretarz Oddziału Łódzkiego Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego. Autorka szeregu publikacji poświęconych historii filmu: „Zagubieni w labiryncie sensów i znaczeń – próba odnalezienia postmodernistycznych wątków w filmie Toma Stopparda „Rosencrantz i Guilderstern nie żyją” [w:] „Na rubieżach ponowoczesności. Szkice o filmie współczesnym”, „Przełom i rozdarcie – czyli o tym czy Krzysztofowi Kieślowskiemu nie udał się film?Bez końca” [w:] „Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji”, „Wizerunki Żydów w powojennym filmie polskim” [w:] „XXXI Międzynarodowe Seminarium Kół Naukowych”, „Mezalians. Co stało się z dokumentem w ponowoczesnym świecie” [w:] „(Nie) obecne granice. Szkice o obliczach transgresji”, „Billy Wilder: stygmat obcości” [w:] „Kino amerykańskie: twórcy”, „Labirynt jako przestrzeń gry ze strachem. Analiza filmu „Azyl” Davida Finchera” [w:] „Kino najnowsze: dialog ze współczesnością”.

AGNIESZKA MAGDZIAREK

Producentka tv, absolwentka wydziału socjologii Collegium Civitas i Formation Entreprise w Ecole Pigier w Paryżu, studiowała na Universite de Paris-Sorbonne, Paris IV. Związana z telewizją od 1994 roku. Kierownik produkcji m. in. cyklu kilkunastu odcinków paradokumentalnych reportaży “24 godziny” dla Canal+ Polska i Canal+ Francja. Wieloletnia producentka programów filmowych w Canal+, m. in. “Aktualności Filmowych”, filmowych programów newsowych, a także video-blogów, reportaży, programów edukacyjnych, relacji z festiwali filmowych. Inicjatorka i producentka pierwszego studyjnego programu Canal+ w 3D. Wydawca przekazów “live” z wręczenia Europejskich Nagród Filmowych, Złotych Globów, Oscarów – studio. Obecnie nie związana na stałe z żadną stacją tv. Jako niezależny producent współpracuje z różnymi mediami i instytucjami.

MAGDALENA FELIS

Dziennikarka filmowa, realizatorka programów telewizyjnych, videoblogów i reportaży. Telewizji uczyła się w nieistniejącej już redakcji filmowej Canal+, gdzie prowadziła program Aktualności Filmowe News o nowościach kulturalnych z mainstreamu, offu i okolic. Pisywała do „Gazety Wyborczej” o muzyce filmowej. Współtworzyła serie wydawnicze Biblioteki Gazety Wyborczej. Skończyła Filologię Polską na Uniwersytecie Warszawskim. Gra na altówce. Jest stałym gościem audycji filmowej Karoliny Głowackiej „Klasyki dla grzeszników” w Tok FM.

MARCIN ADAMCZAK

Ukończył kulturoznawstwo na UAM w Poznaniu oraz produkcję filmową i telewizyjną na PWSFTViT w Łodzi.. W latach 90. autor filmów offowych. Pisuje głównie w „Odrze”. Wydał książkę „Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku” . Stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2010 i 2011). Wcześniej trzykrotnie wyróżniony w Konkursie o Nagrodę im. K. Mętraka (2008-2010). Pracuje w Instytucie Kulturoznawstwa UAM.

DAGMARA RODE

Absolwentka kulturoznawstwa ze specjalnością filmoznawstwo i wiedza o mediach na UŁ, obecnie pracowniczka Instytutu Kultury Współczesnej UŁ. Interesuje się awangardą filmową oraz problematyka dotycząca genderu i queeru. Zajmuje się również działalnością na rzecz kobiet, współpracuje m.in. z Nieformalną Grupą Łódź Gender. Współredaktorka książek „(Nie)Obecne granice. Szkice o obliczach transgresji” oraz „O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej“.

ANNA TATARSKA

Szefowa działu Czerwony Dywan w portalu Stopklatka. Na swoim koncie ma współpracę m.in. z Wirtualną Polską, magazynem KINO, FILM, Aktivistem, Zwierciadłem, ELLE, Co Jest Grane, portalem gazeta.pl, Portalem Filmowym, anglojęzycznym portalem Fandor, magazynem KUCHNIA i Exklusiv oraz festiwalami Nowe Horyzonty, American Film Festival, Off Plus Camera i Plus Camerimage. Jestem absolwentką filmoznawstwa i wiedzy o mediachna Uniwersytecie Łódzkim. Ukończyła również Wiedzę o Kulturze na Uniwersytecie Warszawskim i New York Film Academy.

PATRYCJA WANAT

Redaktor naczelna działu kultura w Radiu TOK FM, przygotowuje m.in. codzienne serwisy kulturalne oraz”Kulturę na weekend”. Była również współprowadzącą program „Zobacz to!” oraz wydawcą programu „tok o’clock”. Ukończyła studia na Uniwersytecie Warszawskim.

JOANNA FIGARSKA

Redaktor naczelna magazynu “Kontrast”. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. Pochodząca ze Starachowic, pasjonatka fotografii i poezji śpiewanej. Przez trzy lata była związana z rozgłośnią radiową UWr Uniradio, gdzie prowadziła audycje „Bez nazwy” oraz „Panie proszą pana”.

ZBIGNIEW ŻMUDZKI

Absolwent wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego na Uniwersytecie Łódzkim i Wyższego Zawodowego Studium Organizacji Produkcji Filmowej w PWSFTviT w Łodzi. W latach 1976–1992 pracował w Zespołach Filmowych przy produkcji filmów fabularnych – aktorskich. W 1993 związał się z filmem animowanym i Studiem Filmowym Semafor, gdzie był szefem produkcji. W grudniu 1999 założył spółkę Se-ma-for Produkcja Filmowa i został jej prezesem. Od 2008 stoi także na czele Fundacji Filmowej Se-ma-for. Filmy animowane, których był producentem zdobyły wiele krajowych i międzynarodowych nagród na festiwalach filmowych. Najważniejsza to Oscar dla filmu Piotruś i wilk (reż. Suzie Templeton). Studio Se-ma-for kierowane przez Zbigniewa Żmudzkiego otrzymało w 2007 i 2008 nagrody i wyróżnienia za całokształt działalności: Platynowe Koziołki na Międzynarodowym Festiwalu Młodego Widza „Ale Kino” w Poznaniu 2007; Statuetkę „Turysty 2008” na III Międzynarodowym Festiwalu Filmów Turystycznych w Płocku; Złoty Medal za promocję Polski przyznany przez Polski Klub Biznesu; Nagroda Profesjonała na II międzynarodowym Festiwalu Zawodów Filmowych CINEMAGIC 2008 w Płocku; Zwycięstwo w styczniowym (2008) plebiscycie „Łódź Sukcesu”.

EWA CISZEWSKA

Absolwentka kulturoznawstwa na UŁ, wyróżniona nagrodą za najlepszą pracę magisterską. Otrzymała stypendium Visegrad Fund na badania nad projektem „Dziedzictwo czechosłowackiej filmowej Nowej Fali” prowadzonym w FAMU w Pradze. W 2010 roku obroniła pracę doktorską dotyczącą kina czeskiego. Obecnie pracuje w Instytucie Kultury Współczesnej UŁ. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego oraz Stowarzyszenia Inicjatyw Miejskich „Topografie”. Publikowała w „Kinie”, „Kwartalniku Filmowym”., a także w czeskich czasopismach „Bohemistyce”, „Kinečko”. Współpracowała z czeskim festiwalem Letní filmová škola Uherské Hradiště.

MATEUSZ WERNER

Krytyk filmowy, literacki i eseista, w latach 2001-2010 był kuratorem programu filmowego w Instytucie Adama Mickiewicza. Ukończył filologię polską na UW oraz Szkołę Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Był członkiem redakcji kwartalnika „Ogród”, dwumiesięcznika „Film na Świecie” oraz tygodnika „Film”. Przez wiele lat prowadził w TVP2 program „Seans filmowy”. Członek FIPRESCI, ekspert PISF-u, redaktor kwartalnika „Kronos”, a także członek Rady Fundacji Augusta hr. Cieszkowskiego. Publikował m.in. w „Kinie”, Filmie”, „Filmie na Świecie”, „Cahiers du cinéma”, „Literaturze”, „Ozonie”, „Więzi”, „Polityce”, „Zeszytach Telewizyjnych”, „Nowych Książkach”, „Tygodniku Powszechnym”, „Gazecie Wyborczej”. „Tekstach Drugich”.

JAKUB SOCHA

Absolwent filmoznawstwa UAM. Krytyk filmowy. Zwycięzca konkursu im. Krzysztofa Mętraka w 2007, nominowany do nagrody PISF w kategorii „krytyka filmowa“ w 2012. Kieruje działem filmowym w dwutygodnik.com. Współzałożyciel nieistniejącej już „Gazety Filmowej”. Publikował w „Gazecie wyborczej“, „Filmie“, „Kinie“, „Filmwebie“. Współautor tomów „Polskie kino niezależne“ oraz „Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-lianga“.

JOANNA OSTROWSKA

Doktorantka Wydziału Historycznego UJ, absolwentka filmoznawstwa UJ, studentka organizacji produkcji filmowej i telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi i Gender Studies UW. Członkini „Krytyki Politycznej” i „Restartu“. Prowadziła zajęcia w Katedrze Judaistyki UJ, Pracowni Pytań Granicznych UAM, na Gender Studies UJ, UW i w IBL PAN. Obecnie prowadzi badania dotyczące przymusowej prostytucji i przemocy seksualnej w Polsce podczas II Wojny Światowej.

KUBA MIKURDA

Absolwent filmoznawca na UJ. Krytyk, tłumacz, redaktor, doktorant w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN. Dwukrotnie nagrodzony w konkursie im. Krzysztofa Mętraka. Zwycięzca polskiej edycji konkursu „International Young Screen Entrepreneur”. Jego teksty pojawiają się w „Gazecie wyborczej”, „Krytyce politycznej” oraz „Ha!arcie”. Od 2008 roku jest redaktorem internetowego czasopisma naukowego „International Journal for Žižek Studies”. Przełożył na polski książkę „Realne Spojrzenie. Teoria kina po Lacanie” Todda McGowana. Redaktor książek: „Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim”, „Trzynasty miesiąc: Kino Braci Quay”, „Wunderkamera. Kino Terry’ego Gilliama”.

One thought on “GOŚCIE FESTIWALU

Comments are closed.