Krytyczne premiery

Krytyczne premiery:

Niemiłość – reż. Andriej Zwiagincew 

(pokaz przedpremierowy), Cannes 2017 – Konkurs Główny

Tematem filmu „Niemiłość” jest okres rozwodu przeżywany przez trzyosobową rodzinę. Główne postacie formalnie są jeszcze małżeństwem, ale on ma już inną kobietę, a ona – zamożnego adoratora. W nerwowym zamieszaniu oboje nie zwracają uwagi na człowieka, na którego rozdźwięki między nimi wpływają najbardziej – na dwunastoletniego syna Aljoszę. Po kolejnej kłótni między rodzicami, której jest świadkiem, nagle znika… Reżyser, poruszając problemy społeczne, bada aktualny stan całego społeczeństwa, w którym prawo i przepisy regulujące życie często po prostu nie działają.

 

Łagodna – reż. Siergiej Łoźnica 

(pokaz przedpremierowy), Cannes 2017 – Konkurs Główny

Na skraju wioski w Rosji mieszka kobieta. Pewnego dnia dostaje paczkę z napisem „zwrot do nadawcy”. Wysłała ją do przebywającego w odległym więzieniu męża. Zszokowana i zdezorientowana kobieta nie ma innego wyjścia, jak pojechać do więzienia osobiście i sprawdzić, co się stało. Tak zaczyna się jej walka o sprawiedliwość. Przeciwnik jest potężny i bezwzględny. Wszelkie informacje, które stara się zdobyć, okazują się być „tajemnicą państwową”.

 

 

November – reż. Rainer Sarnet 

(film bez polskiej dystrybucji kinowej), Tribeca FF 2017, estoński kandydat do Oscara, koprodukcja Opus Film

Film oparty jest na estońskiej powieści „Rehepapp” Andrusa Kivirähka, bestsellera ostatnich dwudziestu lat. Film jest mieszaniną magii, czarnego humoru i romantycznej miłości. Historia rozgrywa się w pogańskiej estońskiej wiosce, po której włóczą się wilkołaki i inne upiory. Głównym problemem mieszkańców wsi jest przetrwanie zimnej, ciemnej zimy. W tym celu ludzie okradają siebie nawzajem, sprzedając dusze złu. Kradzież staje się obsesją, która sprawia, że wieśniacy coraz bardziej upodabniają się do bezdusznych stworów.

 

Borg/McEnroe. Między odwagą a szaleństwem – reż. Janus Metz Pedersen 

(pokaz przedpremierowy), MFF Toronto 2017 – film otwarcia

Wimbledon 1980. Cały świat wstrzymuje oddech – rozpoczyna się finałowy mecz. Björn Borg, najlepszy tenisista na świecie, będzie bronił po raz piąty tytułu mistrza. Chłodny, opanowany i skuteczny – jest ulubieńcem publiczności. Nikt jednak nie wie o dramacie rozgrywającym się poza kortem: niespełna 24-letni tenisista jest fizycznym i psychicznym wrakiem, wyniszczonym przez mordercze treningi, które rujnują także jego życie prywatne.

 

Niknięcie (Verdwijnen) – reż. Boudewijn Koole 

(pokaz przedpremierowy), MFF Toronto 2017 – Contemporary World Cinema

Roos odwiedza swoją matkę w Norwegii raz do roku. Tym razem wizyta ma niecodzienny przebieg, a wszystko z powodu złej wiadomości, którą ma do zakomunikowania bohaterka. Roos nie jest skłonna do zwierzeń: wszystko z powodu przeszłości, której echa pełne są wzajemnych wyrzutów i nieprzepracowanego bólu. Wypadek sprawia, że matka i córka, po raz pierwszy po latach, zbliżą się do siebie, w ostatniej i nieuniknionej drodze Ross. Wizyta Roos sprawia, że coś się kończy w beztroskim życiu rodziny żyjącej na zaśnieżonej norweskiej prowincji…

 

Beksińscy. Album wideofoniczny – reż. Marcin Borchardt 

(pokaz przedpremierowy)Krakowski Festiwal Filmowy 2017

Historia wybitnego polskiego malarza Zdzisława Beksińskiego i jego skomplikowanej relacji z synem Tomkiem,  niezwykle popularnym dziennikarzem muzycznym, cierpiącym na depresję i podejmującym wielokrotnie próby samobójcze. Wstrząsający, dokumentalny dramat rodzinny precyzyjnie zrekonstruowany na podstawie prywatnych, nigdy wcześniej w takiej formie niepublikowanych, dźwiękowych, filmowych i fotograficznych materiałów z archiwum rodziny Beksińskich. Scenariusz oparty na bestsellerowej biografii Magdaleny Grzebałkowskiej pt. „Beksińscy. Portret podwójny”. 

 

Brimstone (Wendeta) – reż. Martin Koolhoven 

(film bez polskiej dystrybucji kinowej), MFF Wenecja 2016 – Konkurs Główny

Ameryka, XIX wiek. Liz (Dakota Fanning) wraz z mężem, córką i pasierbem należy do niewielkiej społeczności holenderskich osadników. Pewnego dnia w miasteczku zjawia się nowy pastor (Guy Pearce) – zwolennik surowego karania za grzechy i występki, który daje sobie prawo do bycia narzędziem boskiej sprawiedliwości. Ścieżki pastora i Liz przecięły się już przed laty. Teraz kobieta będzie musiała stawić mu czoła, by ochronić swoich bliskich przed krzywdami, których sama doznała w przeszłości.

 

Home (Dom) – reż. Fien Troch 

(film bez polskiej dystrybucji kinowej), MFF Wenecja 2016 – Konkurs Orizzonti

„Chciałbym kogoś zabić, by poczuć, że żyję” – pisze na Facebooku nastoletni Sammie. Pod tymi wyrażającymi młodzieńczą frustrację słowami mogliby się podpisać wszyscy jego kumple. Wyciszony John nie może uwolnić się od neurotycznej matki, a 17-letni Kevin właśnie wyszedł z więzienia. Wszyscy trzej trzymają się razem – jeżdżą na desce, palą jointy, grają na konsoli. Skromny, niestroniący od drastycznych scen portret belgijskiej młodzieży po premierze na festiwalu w Wenecji (nagroda dla najlepszego reżysera w sekcji Horyzonty) porównywano do wczesnych filmów Larry’ego Clarka.

 

20th Century Woman – reż. Mike Mills 

(film bez polskiej dystrybucji kinowej), Nominacja do Oscara – Najlepszy Scenariusz Oryginalny

Santa Barbara, koniec lat siedemdziesiątych. W powietrzu wisi feminizm, czuć narkotyki, słychać punka – w takich okolicznościach dorasta Jamie, który mieszka z rozwiedzioną matką Dorotheą (nominowana do Złotego Globu Annette Bening), świadomą tego, że traci kontakt z nastoletnim synem. O pomoc w wychowaniu chłopaka prosi więc swoją – bardziej nowoczesną – sublokatorkę Abbie oraz przyjaciółkę syna Julie, która sama ma problemy z dorastaniem, ale jest od Jamiego dużo bardziej doświadczona, przynajmniej seksualnie. Jaki wpływ będą miały na niego te trzy kobiety?

 

Sing Street – reż. John Carney 

(film bez polskiej dystrybucji kinowej), Nominacja do Złotego Globu – Najlepsza musical lub komedia

Dublin, lata 80. Conor (Ferdia Walsh-Peelo) opuszcza swoją prywatną szkołę i rozpoczyna naukę w publicznej, gdzie jest gnębiony. Wkrótce jednak poznaje tajemniczą dziewczynę, Raphina (Lucy Boynton), w której się zakochuje. Nastolatek pragnąc jej zaimponować, tworzy zespół muzyczny – Sing Street. „Młodzi przebojowi” to nie tylko historia o porywach młodzieńczej miłości, ale również o oddaniu, poświęceniu i wartościach, które – nieprzestrzegane – w pewnej chwili mogą się zagubić.

 

Zwierzęta – reż. Greg Zglinski 

(film bez polskiej dystrybucji kinowej), Berlinale Forum 2017, koprodukcja Opus Film

Małżeństwo Nicka i Anny przeżywa właśnie kryzys, dlatego postanowili wyjechać do Szwajcarii. On ma poznać smaki lokalnej kuchni i przenieść kulinarne inspiracje do własnej restauracji, ona chce wykorzystać sześć miesięcy na skończenie pisania książki. Gdy ich samochód zderza się z owcą, para zaczyna doświadczać dziwacznych wizji: żadne z nich nie wie, czy to, czego jest świadkiem, dzieje się tylko w ich własnej wyobraźni, w wyobraźni partnera, a może jest rzeczywistością?

 

Soyer – reż. Łukasz Barczyk 

(pokaz przedpremierowy), dyplom studentów Wydziału Aktorskiego 2017 Szkoły Filmowej w Łodzi

Soyer to albo wariat, albo zwykły idiota, albo współczesny święty. Rodzina leczyła go psychiatrycznie, ale on sam nigdy nie uważał się za chorego. Raczej za Mesjasza.
Po tym, jak jego matka trafia do szpitala, odpowiedzialność za opiekę nad nim spada na parę współczesnych ludzi sukcesu: jego piękną siostrę – Małgosię i jej męża – ambitnego bankowca – Janka. Soyer uznaje, że życie tej pary w zbyt wielkim stopniu skoncentrowane jest na świecie materialnym i postanawia ich zbawić wbrew ich woli.

 

Wspomnienie lata – reż. Adam Guziński 

(film bez polskiej dystrybucji kinowej), Warszawski Festiwal Filmowy 2016 – Konkurs Główny, produkcja Opus Film

Koniec lat 70. Lato w małym miasteczku. 12-letni Piotrek jest silnie związany z matką. Pod nieobecność ojca, matka zaczyna znikać wieczorami. Ich jasna i prosta relacja zaczyna się komplikować. Uwikłany w sprawy dorosłych chłopak czuje się coraz bardziej zagubiony i samotny. W wakacyjnym świecie rówieśników doświadcza pierwszych zauroczeń i rozczarowań. Po powrocie ojca musi skonfrontować się z niewygodną prawdą. Czy stanie po stronie matki? Czy będzie lojalny wobec ojca? Jak to trudne i bolesne doświadczenie odciśnie się na jego relacji z matką?

 

Cinema Futures – reż. Michael Palm 

(film bez polskiej dystrybucji kinowej), MFF Wenecja 2016 – Venezia Cassici

Fascynujące spojrzenie na odchodzący w niebyt świat taśmy celuloidowej. Mająca prawie 130 lat taśma od czasu rewolucji cyfrowej powoli przechodzi do historii. Wysiłkiem grupy czołowych hollywoodzkich reżyserów filmowych udało się co prawda podtrzymać jej produkcję w zakładach Kodak, ale na naszych oczach archiwa przechowujące taśmy stają się stopniowo muzeami, a sam nośnik – mimo że nadal uznawany za najlepszy do rejestrowania filmów – powoli umiera.

 


Nagradzane, oklaskiwane na międzynarodowych festiwalach filmowych, pokazujące trendy w światowym kinie. Takie filmy zagoszczą w tegorocznej sekcji Krytyczne premiery Festiwalu Kamera Akcja. Czterodniowa podróż od Berlina przez Cannes po Toronto obejmie aż 14 produkcji, wśród których są zarówno najważniejsze odkrycia, które nie znajdą się w polskiej dystrybucji kinowej, jak i głośne filmy uznanych twórców, które na festiwalu zostaną zaprezentowane przed polską premierą kinową.

Wydarzeniem festiwalu będzie pokaz „Borg/McEnroe. Między odwagą a szaleństwem”. Zapierająca dech w piersiach historia rywalizacji najlepszych tenisistów świata wywołała poruszenie wśród krytyków na całym świecie. Janus Metz Pedersen opowiada w swoim filmie nie tylko historię wybitnych sportowców i ich życia, ale przede wszystkich tworzy obraz fizycznych i psychicznych kosztów drogi do sukcesu. Na ekranie pojawią się gwiazdy światowego kina m.in. Shia LaBeouf i Stellan Skarsgård.

Z selekcji festiwalu w Toronto podczas Kamery Akcji premierowo zaprezentowany zostanie także film „Niknięcie” w reżyserii Boudewijn Koole. Gęsta i chłodna atmosfera szwedzkiej prowincji, bagaż trudnej przeszłości matki i córki, tajemnica która z każdą minutą przeradza się w tykającą bombę. Film przywodzi na myśl Jesienną sonatę Ingmara Bergmana, przykuwa uwagę, żongluje emocjami i na długo zapada w pamięć. Premiera odbyła się w ramach sekcji Contemporary World Cinema na festiwalu w Toronto.

Wyreżyserowany przez Fien Troch „Home” to z kolei inspirowany prawdziwymi wydarzeniami, porównywany do wczesnego kina Larry’ego Clarka, portret belgijskiej młodzieży. Świat powierzchownych relacji z Facebooka, szczątkowej komunikacji ze Snapchata, frustracji i niedomówień, podkreśla rodzinną patologię, w cieniu której rozgrywają się kolejne drastyczne sceny. Agresja pokazana jest tu z dystansem, która dotyka widza i nie pozwala przejść obok filmu obojętnie. Film zdobył nagrodę główną w Konkursie Horyzonty na festiwalu w Wenecji

Widzowie zobaczą także obsypany nagrodami, nominowany do Oscara za scenariusz najnowszy film w reżyserii Mike’a Millsa „20th Century Woman”. Historia rozgrywająca się w latach siedemdziesiątych z nostalgią i urokiem przenosi na ekran temat dojrzewania i wchodzenia w dorosłość grupy bohaterów mieszkających w komunie. Doskonała obsada, w której znaleźli się m.in. Elle Fanning, Annette Benning czy Greta Gerwig gwarantuje doskonałą zabawę.

„Brimstone (Wendeta)” Martina Koolhovena to jedna z najbardziej brutalnych produkcji prezentowanych w konkursie głównym ubiegłorocznego festiwalu w Wenecji. Zaskakuje achronologiczną formą narracji, urzeka zdjęciami Rogiera Stoffersa i muzyką Junkie XL. Przyprawiający o dreszcze film o mrocznej relacji młodej kobiety i jej rodziny z pastorem – zwolennikiem surowego karania za grzechy i występki, który daje sobie prawo do bycia narzędziem boskiej sprawiedliwości to także znakomite role Guy’a Pearce’a i Dakoty Fanning.

Specjalnie dla wielbicieli filmów muzycznych na Festiwalu Kamera Akcja zostanie zaprezentowane „Sing Street”. To kolejna produkcja Johna Carney’a, która została doceniona nominacją do Złotego Globu. Twórca kinowych hitów „Once” czy „Zacznijmy od nowa” po raz kolejny tworzy film muzyczny, który uwodzi widza nie tylko warstwą dźwiękową. Conor mieszka z rodzeństwem i rodzicami w Dublinie. Właśnie przeniósł się do nowej szkoły, gdzie poznaje Raphinę. Chłopak jest zafascynowany muzyką i chcąc zaimponować dziewczynie, zaprasza ją do udziału w teledysku swojego zespołu, który… jeszcze nie istnieje. “Sing Street zdobyło 14 nagród i 38 nominacji na całym świecie. John Carney staje się powoli niekwestionowanym mistrzem gatunku.

Dla tych, którzy chcą odkryć tajemnice przemysłu filmowego doskonałą pozycją będzie pokazywany premierowo w Wenecji „Cinema Futures”. To dokumentalne i kreacyjne spojrzenie na świat technologii kinowych, w których twórcy zdradzają mroczne tajemnice związane z przejściem kina do epoki cyfrowej. W filmie w roli ekspertów wystąpili m.in. Christopher Nolan czy Martin Scorsese.