Kino francuskie

Nowością tegorocznej edycji festiwalu będzie przegląd kina francuskiego. W ramach sekcji zobaczymy produkcje, które podbijały francuskie kina, a jednocześnie nie są dostępne w Polsce. Wydarzeniem sekcji będzie pokaz “Barbary”. Film wyreżyserowany przez doskonale znanego kinomanom aktora Mathieu Amalrica, który łączy swoje twórcze zainteresowania, występując po obu stronach kamery. Co więcej, jest reżyserem nie tylko na planie, ale i w filmie. Bowiem Yves, w którego rolę się wciela, przygotowuje się do nakręcenia fabuły o popularnej francuskiej piosenkarce. Film otrzymał nagrodę “Poetry of Cinema” w sekcji “Un Certain Regard” w Cannes. Na doskonałą zabawę można liczyć przy okazji seansu “Francuskiego ministra” w reżyserii ikony francuskiego kina Bertrandta Taverniera. Rewelacyjny komediodramat osadzony w świecie wielkiej polityki opowiada historię młodego mężczyzny, który zajmuje się pisaniem przemówień dla ministra spraw zagranicznych. Ministerialne korytarze kryją niezliczoną ilość absurdów, które doprowadzają widzów do salw śmiechu. Film zdobył nagrodę za najlepszy scenariusz na festiwalu w San Sebastian. Nie można przegapić także filmu “Goodbye First Love”. Trzeci film w karierze Mii Hansen-Løve jest delikatnym, a zarazem epickim portretem przemian ludzkich uczuć na przestrzeni lat. Reżyserka dyskretnie obserwuje wewnętrzny rozwój głównej bohaterki, zdając relację z targających nią emocji i powolnego dojrzewania, za które płaci się rezygnacją z młodzieńczych marzeń. “Goodbye First Love” jest kolejnym dowodem na to, że Hansen-Løve jest jedną z najoryginalniejszych i najlepszych reżyserek kina współczesnego. Ponadto w ramach sekcji zobaczymy m.in. “Sierotę” reżyserii Arnauda des Pallières z udziałem Adèle Exarchopoulos – gwiazdy filmu “Życie Adeli” czy komedię “Niedobrani” w reżyserii Lucasa Belvaux. Partnerem sekcji jest Institut Françoise.

 

Goodbye First Love – reż. Mia Hansen Love

(film bez polskiej dystrybucji kinowej)

Jest rok 1999. 15-letnia Camille (Lola Créton) i 19-letni Sullivan są w sobie szaleńczo zakochani. Ich związek nie trwa zbyt długo, bo chłopak postanawia na rok wyjechać do Ameryki Południowej. Dziewczyna początkowo nie potrafi poradzić sobie z rozłąką i próbuje popełnić samobójstwo. Z czasem zaczyna budować sobie nowe życie i znajduje rzeczy, dzięki którym zaczyna dostrzegać piękno tego świata.

 

Cierpliwi pacjenci – reż. Grand Corps Malade, Idir Medhi

(film bez polskiej dystrybucji kinowej)

Wstawać, ubierać się, chodzić, grać w koszykówkę – tych wszystkich czynności Ben nie potrafi wykonywać w chwili, kiedy po ciężkim wypadku trafia do ośrodka rehabilitacyjnego. Jego nowi znajomi to tetraplegicy, paraplegicy, osoby z urazami czaszkowo-mózgowymi… Krótko mówiąc: inwalidzi z najwyższej półki. Razem będą odkrywać, czym jest cierpliwość. Będą walczyć, żartować, drzeć się na siebie, flirtować, a przede wszystkim wspólnie znajdą siły, by na nowo uczyć się życia. „Pacjenci” to historia o ponownych narodzinach, o chaotycznej podróży, na którą składają się zwycięstwa i porażki, łzy i salwy śmiechu oraz, co najważniejsze, spotkania: człowiek nie wraca do zdrowia w samotności. 

 

Sierota – reż. Arnaud des Pallières

(film bez polskiej dystrybucji kinowej)

Portret jednej kobiety na czterech różnych etapach życia. Mała dziewczynka ze wsi bierze udział w tragicznej zabawie w chowanego. Nastolatka miota się od ucieczki do ucieczki i od mężczyzny do mężczyzny, bo wszystko to jest lepsze niż jej smutny dom. Młoda dziewczyna z prowincji przybywa do Paryża, gdzie ociera się o katastrofę. Spełniona kobieta ufa, że przeszłość jej nie dopadnie. Cztery różne aktorki wcielają się w jedną i tę samą postać. 

 

Pani od historii – reż. Marie-Castille Mention-Schaar

(film bez polskiej dystrybucji kinowej)

Klasa 2 „1” w liceum im. Léona Bluma w Créteil ma fatalną reputację. Poziom jest katastrofalnie niski! I tym właśnie uczniom, nieakceptującym reguł, nauczycielka historii, pani Gueguen, proponuje wspólne przedsięwzięcie: start w krajowym konkursie na temat ruchu oporu i deportacji. Uczniowie, z początku niechętni, podejmują wyzwanie. Film oparty na faktach. 

 

Barbara – reż. Mathieu Amalric

(film bez polskiej dystrybucji kinowej)

Mathieu Amalric łączy w „Barbarze” swoje twórcze zainteresowania, występując po obu stronach kamery. Co więcej, jest reżyserem nie tylko na planie, ale i w filmie. Bowiem Yves, w którego rolę się wciela, przygotowuje się do nakręcenia fabuły o popularnej francuskiej piosenkarce. Obserwuje Brigitte, aktorkę bardzo sumiennie przygotowującą się do powierzonego jej zadania, i nie jest pewien czy więcej inspiracji czerpie od niej, czy może od samej Barbary.

 

Francuski minister – reż. Bertrand Tavernier

(film bez polskiej dystrybucji kinowej)

Ekranizacja komiksu Christophe’a Blaina i Abela Lanzaca. Arthur Vlaminck, absolwent prestiżowej szkoły dla urzędników, zaczyna pracę w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Do jego obowiązków należy przygotowywanie przemówień charyzmatycznego ministra, Alexandre’a Taillard de Vorms. Niestety minister jest bardzo zajęty i nie tylko nie znajduje czasu dla młodego urzędnika, ale co gorsza nie czyta jego przemówień i od razu każe je poprawiać. Na szczęście szef gabinetu uczy Arthura, jak poradzić sobie ze zmiennymi nastrojami ministra.

 

Niedobrani – reż. Lucas Belvaux

(film bez polskiej dystrybucji kinowej)

Clément – młody paryski nauczyciel filozofii zostaje przeniesiony na rok pobytu do północnego miasta Arras. Dalego od jasnych świateł Paryża, nie wie co zrobić ze swoim wolnym czasem. Wtedy spotyka Jennifer – młodą, atrakcyjną fryzjerkę, która staje się jego kochanką. Życie Clémenta jest podporządkowane ideom Kanta i Prousta, podczas gdy Jennifer spędza czas czytając magazyny plotkarskie i chodząc na karaoke ze swoimi przyjaciółkami. Ich serca są gotowe na romans, ale czy uczucie będzie wystarczająco silne, aby pokonać bariery społeczne i kulturowe między nimi?

 

Partnerem sekcji „Kino francuskie” na 9. FKA jest Institut français.