Harmonogram wydarzeń

Pobierz program pdf festiwalu

czwartek

 

 

Pobierz program
Pokaż cały program
Kino Wytwórnia
ul. Łąkowa 29
Kino Wytwórnia
Hala Wytwórnia
Hala Wytwórnia
Sala warsztatowa
Sala warsztatowa
Klub Żarty Żartami
Klub Żarty Żartami
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
Otw. recepcji
14:00 - 15:00
ul. Łąkowa 29

CINEMA PARADISO - reż. Giuseppe Tornatore, 123'
15:00 - 17:03
Klasyka krytyka

Antonio, uznany włoski reżyser, wspomina dziecięce początki swojej fascynacji kinem i przyjaźń z przewodnikiem po świecie X Muzy – kinooperatorem Alfredo. Tornatore tworzy nostalgiczną opowieść, w której przeprowadza nas przez życie głównego bohatera. Obsypane nagrodami, z liryczną muzyką Nina Roty film pokazuje, jak wielką moc może mieć sztuka i jak ważny jest jej wspólnotowy wymiar. Film Tornatore to piękne wyznanie miłości do kina, dzieło obowiązkowe dla każdego, kto kocha filmy.

Krytycy rozdają karty. O programowaniu festiwali
17:30 - 19:30
Panel dyskusyjny

Goście: Tomasz Raczek, Agnieszka Wasiak, Jan Topolski
Moderator: Michał Pabiś-Orzeszyna

Rozmowa będzie dotyczyć festiwali filmowych, ich rangi, znaczenia. Goście opowiedzą o zapleczu programowania wydarzeń filmowych od Cannes, aż po Transylwanię. Zderzy się kilka perspektyw. Spojrzenie producenckie, które podporządkowane jest strategii festiwalowej filmu, będzie reprezentować Agnieszka Wasiak z Lava Films. Spojrzenie programera reprezentowane przez Jana Topolskiego i Tomasza Raczka nawiązuje do tytułu panelu. Czy to krytycy filmowi, decydujący często o doborze tytułów, decydują o sukcesie filmu już na etapie selekcji festiwalowej?

ALOYS - reż. Tobias Nolle, 91'
19:30 - 21:30
Otwarcie festiwalu / Głos krytyków

Aloys Adorn jest prywatnym detektywem, mieszka i pracuje z ojcem. Doświadcza życia z bezpiecznej odległości – jedynie za pomocą kamery wideo. Kiedy jego ojciec umiera, Aloys zostaje sam, a bezpieczny dystans do świata ulega zakłóceniu. Gdy jego kamera i nagrania zostają skradzione, musi podjąć ryzykowną grę z tajemniczą kobietą. Duszny, opresyjny świat wykreowany w filmie nie ma wielu bohaterów – w zasadzie jest nim tylko Aloys, który i tak najchętniej zniknąłby z pola widzenia.

DZIECIŃSTWO WODZA - reż. Brady Corbet 115'
22:00 - 23:55
Głos krytyków

Akcja toczy się tuż po I wojnie światowej w podparyskiej wsi, w domu amerykańskiego dyplomaty, który pracuje nad Traktatem Wersalskim i rzadko bywa w domu. Jego żona to sfrustrowana kosmopolitka i konserwatywna protestantka w jednej osobie. Ich synek czuje się osamotniony. Wysokie IQ podszeptuje mu coraz bardziej radykalne formy buntu. Obserwujemy narodziny tytułowego dyktatora. Scenografia przywołuje klimat dzieła Stanley’a Kubricka „Barry Lyndon”, a całości dopełnia nastrojowa muzyka Scotta Walkera.

Przedszkole filmowe, 90'
15:45 - 17:15
Wajda School

Przedszkole Filmowe Szkoły Wajdy to prowadzony od 13 lat program skierowany do młodych ludzi, uczniów szkół średnich i studentów pierwszych lat studiów zainteresowanych filmem. Duże doświadczenie filmowe nie jest wymagane – liczy się wrażliwość na otaczający świat, dokumentalna intuicja. Uczestnicy spotykają się na weekendowych sesjach raz w miesiącu lub raz na dwa miesiące przez rok. Zgodnie z ideą Szkoły Wajdy „od pomysłu do realizacji ” podczas sesji pracują nad realizacją filmowych pomysłów i wspólnie z tutorami szukają dla nich najlepszej formy. Przedszkole Filmowe prowadzą: Edyta Wróblewska, Maciej Cuske i Marcin Sauter – absolwenci Szkoły Wajdy, jedni z najzdolniejszych dokumentalistów młodego pokolenia, autorzy filmów pokazywanych i nagradzanych na festiwalach na całym świecie.

ALOYS - reż. Tobias Nolle, 91'
19:45 - 21:15
Głos krytyków

Aloys Adorn jest prywatnym detektywem, mieszka i pracuje z ojcem. Doświadcza życia z bezpiecznej odległości – jedynie za pomocą kamery wideo. Kiedy jego ojciec umiera, Aloys zostaje sam, a bezpieczny dystans do świata ulega zakłóceniu. Gdy jego kamera i nagrania zostają skradzione, musi podjąć ryzykowną grę z tajemniczą kobietą. Duszny, opresyjny świat wykreowany w filmie nie ma wielu bohaterów – w zasadzie jest nim tylko Aloys, który i tak najchętniej zniknąłby z pola widzenia.

EL CLAN - reż. Pablo Trapero, 110'
22:15 - 23:59
Głos krytyków

Argentyna, początek lat 80. Za obrazem tradycyjnej rodziny z dzielnicy San Isidro, kryje się złowieszczy klan aranżujący porwania oraz dokonujący morderstw. Na czele stoi ojciec Arquímedes, wyglądający czasem jak niegroźny dziadek z sąsiedztwa, a czasem jak wcielony diabeł o zimnym spojrzeniu, oraz Alejandro, jego najstarszy syn, gwiazda słynnej drużyny rugby CASI, umiejętnie wskazujący potencjalne ofiary. Fabuła oparta na prawdziwej historii argentyńskiej rodziny Puccio.

Wideo-esej: warsztaty dla profesjonalnych krytyków
14:00 - 17:00
Warsztaty zamknięte (od 10:00 do 17:00)

Po raz pierwszy w Polsce, bezprecedensowe ośmiogodzinne warsztaty z tworzenia wideo-esejów filmowych dla profesjonalnych krytyków filmowych. Wcielą się oni w rolę twórców-montażystów, a materiałem bazowym będzie film „Baby Bump” w reżyserii Kuby Czekaja. Uczestnicy na podstawie filmu stworzą własne wypowiedzi krytyczne, które oceni publiczność podczas pokazu. Będzie to pierwszy przypadek na świecie, w którym wideo-eseje powstaną za zgodą producenta filmu, aby później legalnie zaistnieć w sieci. Swój udział potwierdzili: Błażej Hrapkowicz, Michał Matuszewski, Jagoda Murczyńska, Diana Dąbrowska, Kaja Kilmek. Warsztatom towarzyszyć będzie także sekcja filmowa prezentująca nowatorską formę krytyki filmowej wykorzystującą technikę found footage. Zajęcia poprowadzą Kuba Mikurda i Stanisław Liguziński.

Krytyczne afterparty
22:00 - 03:00
klub festiwalowy

W tym roku po filmach, warsztatach i spotkaniach bawimy się do białego rana w Żarty Żartami (Wólczańska 20/42a). Koncerty, imprezy i krytycznie niskie ceny piwa dla karnetowiczów... i to akurat nie żarty! Wstęp do klubu zawsze wolny.

 

 


piatek

 

 

Kino Wytwórnia
Kino Wytwórnia
Hala Wytwórnia
Hala Wytwórnia
Kino Szkoły Filmowej
Kino Szkoły Filmowej
Sala warsztatowa
Sala warsztatowa
Klub Żarty Żartami
Klub Żarty Żartami
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
Konkurs Etiud i Animacji Blok I, 150'
09:45 - 12:15
Konkurs Etiud i Animacji

Spośród 118 zgłoszeń organizatorzy 7. Festiwalu Kamera Akcja wyselekcjonowali 12 etiud i 12 filmów animowanych, które pokażą to, co gra w głowach młodych, wchodzących na rynek filmowy twórców. Wśród podjętych przez artystów tematów pojawią się motywy zazdrości, straty, skomplikowanych relacji rodzinnych, poznawania własnych granic, ale też i bardziej pozytywnych aspektów życia – przełamywania barier, stawiania czoła nietypowym sytuacjom społecznym czy dążenia do bycia lepszym. Czterej kandydaci do tytułu Najlepszej Etiudy to dokumenty dotykające istotnych kwestii – straty domu i rodziny w wyniku wojny, godzenia się z zakończeniem ważnego etapu w życiu czy codziennej walki o doskonałość. Dzięki konkursowym kandydatom w kategorii Najlepsza Animacja widzowie dowiedzą się, czy warto oddzielać się od innych i jak pogodzić się z zaskakująca sytuacją. Filmy konkursowe zostaną ocenione przez blogerów filmowych, a przewodniczącą jury będzie Kaja Klimek z vloga hasztagwarsztat.

LATO SANGAILE - reż. Alante Kavaite, 88'
12:45 - 14:15
Głos krytyków

Siedemnastoletnia Sangaile spędza wakacje z rodzicami w domku nad jeziorem. Fascynuje się akrobatyką lotniczą, a jej największym marzeniem jest pilotowanie samolotu. Nigdy jednak nie wsiadła na pokład takiej maszyny ze względu na paniczny lęk wysokości. Cały gniew wynikający ze strachu i niemocy kieruje przeciw sobie. Pewnego dnia, na pokazie lotniczym, poznaje barwną i przebojową Auste, której wyjawia swoje sekrety. To spotkanie i namiętność, która rozwinie się między dziewczynami, pozwoli Sangaile nabrać pewności siebie i przezwyciężyć własne ograniczenia. Film jest opowieścią o odwadze potrzebnej do realizowania własnych marzeń. Hipnotyzujący obraz, który w połączeniu z niezwykłą ścieżką dźwiękową pozwala oderwać się od rzeczywistości.

Sztuka kradzieży. O wizualnej krytyce filmowej
15:00 - 17:00
Panel dyskusyjny

Goście: m.in. Michał Oleszczyk, Stanisław Liguziński, Milenia Fiedler
Moderator: Michał Pabiś-Orzeszyna

Spotkanie dotyczyć będzie wideo-esejów, które stanowią dziś pożądaną alternatywę dla piśmiennictwa filmowego. Krytycy, wykorzystujący tę formę, piszą obrazem, szkicują nie piórem, lecz kamerą, zamieniając edytor tekstu na program do montażu. W dobie You Tube i Vimeo formuła eseju jest niezwykle aktualna. Aby porozmawiać o nowatorskiej formie krytyki filmowej, prosto z Amsterdamu przyjedzie do Łodzi Stanisław Liguziński, a po chwili wytchnienia po Festiwalu Filmowym w Gdyni pojawi się Michał Oleszczyk. Wraz z pozostałymi gośćmi opowiedzą o trendach wideo-esejów na świecie.

MISTRESS AMERICA - reż. Noah Baumbach, 84'
17:15 - 18:45
Spotkanie na ekranie: Greta Gerwig

Gerwig gra nieco zagubioną dziewczynę, poszukującą nieuchwytnego. Poza tym ma niespożytą energię i żyje pełnią wielkomiejskiego życia. To imponuje młodszej Tracy (Lola Kirke), która dopiero co przybyła do Nowego Jorku i nie potrafi znaleźć przyjaciół. Dziewczyny spędzają razem czas na rozmowie o najpoważniejszych i najbardziej trywialnych sprawach. Film celnie wyłapuje nowojorskie realia, gdzie standardem jest niepewna sytuacja mieszkaniowa, a do otwarcia własnej restauracji konieczne jest posiadanie małej fortuny.

EDERLY - reż. Piotr Dumała, 87' + SPOTKANIE
19:30 - 21:30
Spotkanie / Krytyczne premiery

Drugi film fabularny cenionego na świecie twórcy animacji Piotra Dumały, prosto z festiwalu w Gdyni trafi na Festiwal Kamera Akcja. Do Łodzi na pokaz filmu przyjedzie: reżyser - Piotr Dumała, producentka - Bożena Krakówka i aktor - Mariusz Bonaszewski. Spotkanie będzie okazją do rozmowy na temat twórczości Piotra Dumały, rozwiązań i zagadek filmu "Ederly". To unikalny moment na Kamerze Akcji, gdy widzowie skonfrontują swoje interpretacje, wrażenia, odczucia z wizją twórców. Dla jednych będzie to surrealistyczna komedia kryminalna, dla drugich filozoficzny traktat o życiu, a dla innych...no właśnie. Każdy widz spojrzy na to dzieło inaczej. Rozmowa ta to także możliwość poznania zaplecza produkcyjnego, sposobu pracy reżysera z ekipą czy dowiedzenia się jak wygląda praca nad filmem z punktu widzenia aktora.

BONE TOMAHAWK - reż. S.Craig Zahler, 132'
22:00 - 00:12
Głos krytyków

Czterech mężczyzn na czele z szeryfem (Kurt Russell) wyrusza na ratunek jeńcom porwanym przez Indian – kanibali. Reżyser pokazuje widzom detalicznie skonstruowaną historię o powolnym tempie, która staje się swoistym studium brutalności. Szczegółowe portrety głównych bohaterów pomagają zbudować emocjonalną więź widza z postaciami. Film jest mieszanką gatunkową, z której na pierwszy plan wybija się western i horror. Niepowtarzalna, choć ciężka atmosfera hipnotyzuje, stawiając w centrum zainteresowania relacje dobra i zła, między człowiekiem a jego sumieniem.

PIEŚŃ PAMIĘCI - reż. Nathalie Rossetti, Turi Finocchiaro 77'
10:30 - 11:47
Dokumentalne przetasowanie

Historia dwójki Ormian – małżeństwa z diaspory ormiańskiej, muzyków, którzy wyruszają w podróż do Anatolii, miejsca, gdzie narodziła się kultura ormiańskich pieśni liturgicznych. W podróży towarzyszy im Jarosław Fret i aktorzy z wrocławskiego teatru Zar. Droga tej grupy prowadzi do wspólnego śpiewu, który jest nośnikiem pamięci o zgładzonym narodzie, odsłaniającym bogactwo unicestwionej kultury i artykułującym istnienie tych, którzy odeszli. Film odsłania wiele historii i teorii o ludobójstwie Ormian. Bohaterowie spotykają na swojej drodze ludzi znających wydarzenia, które miały miejsce przed laty. Mimo całego ładunku historiozoficznego, film nie jest filmem rozliczeniowym – nie próbuje na siłę narzucić konkretnego sposobu opowiadania o historii czy wskazywać winnych.

EKSPERYMENT MARKA COUSINSA - reż. Mark Cousins, 90'
12:30 - 14:00
Krytyk kradnie?

„Bigger Than The Shining” to ciekawy eksperyment filmowy uznanego reżysera i krytyka Marka Cousinsa. Łączy „Lśnienie” Stanleya Kubricka i „Bigger than Life” Nicholasa Raya, aby pokazać podobieństwa wizualne i narracyjne tych dwóch pozornie różnych filmów. Poprzez zabiegi montażowe, naprzemienne przebitki scen, Cousins jest w stanie wykazać, w jaki sposób Kubrick i Ray opowiadają podobne historie. Reżyser stawia również szereg pytań, które sugerują dalsze związki wizualne i tematyczne obu filmów. Cousins buduje także inne poziomy znaczeń, w których poprzez zderzenie dwóch filmowych światów wyłaniają się nowe treści, jak choćby porównanie Ameryki pod rządami Eisenhowera i Reagana.

KRYTYK KRADNIE? Od kolekcji do historii, 90'
16:45 - 18:15
Krytyk kradnie?


Goście: Stanisław Liguziński / Jakub Majmurek / Kuba Mikurda

Od kolekcji do historii

Pierwsze wideo-eseje były kolekcjami. Rozwój nośników – najpierw magnetycznych, później cyfrowych – sprawił, że podstawowe kinofilskie pragnienie, pragnienie posiadania filmu na własność, w całości i w kawałkach, zostało zaspokojone z nawiązką. Od kolekcji kaset, układanych na półkach według najróżniejszych kryteriów, po kolekcję zmontowanych razem ujęć, motywów, dźwięków. Kolekcjonerski wideo-esej łączy przyjemne z pożytecznym – afekt i wiedzę, fascynację i analizę. Kataloguje elementy stylu, autorskie obsesje i filmowe klisze.

BELGICA - reż. Felix van Groeningen, 127'
19:45 - 21:55
Krytyczne premiery

Belgica to bar, prowadzony przez braci: jednookiego Jo oraz Franka – charyzmatycznego i wybuchowego męża, ojca i nieuleczalnego kobieciarza. Gdy Frankowi udaje się uczynić z knajpy modne miejsce dla miłośników dobrej muzyki i rozpasanej rozrywki, bracia zostają partnerami w biznesie – wydaje się, że odkryli przepis na sukces... Precyzyjnie skonstruowana, opowiadana w szybkim tempie historia pokazuje braci w upajającej drodze na szczyt i następującym po niej upadku i wypaleniu.

POCAŁUJ MNIE - reż. AlexandraTherese Keining, 105'
22:15 - 00:00
Kiss me: Alexadre-Therese Keining

Miłość, związek, akceptacja. Nie tylko między dwojgiem ludzi, ale też w rodzinie i w samym sobie. Mia i Frida, dwie trzydziestolatki, spotykają się na przyjęciu zaręczynowym swoich rodziców. Ojciec Mii zamierza wziąć ślub z matką Fridy. Mia, która jest skonfliktowana z ojcem i nie była w domu rodzinnym od dawna, przyjeżdża ze swoim chłopakiem. Również planują ślub. Jednak podczas tego pierwszego spotkania między kobietami zaiskrzy na tyle, że relacje z bliskimi zmienią się w nieprzewidywalny sposób.

KAMPER - reż. Łukasz Grzegorzek, 89'
10:30 - 12:00
Głos krytyków

Pełnometrażowy debiut Łukasza Grzegorzka to historia o codzienności dzisiejszych 30- latków, zawieszonych między beztroską młodości a dorosłością, wiążącą się z decyzjami i odpowiedzialnością. Tytułowy bohater pracuje jako tester gier komputerowych, a jego żona Mania marzy o stworzeniu niewielkiego biznesu gastronomicznego. Kryzys w ich małżeństwie jest niewidoczny – pozornie nic złego się nie dzieje. Bohaterowie z wygody nie rozmawiają o ważnych dla siebie sprawach, wykonują puste gesty, unikają konfrontacji aż do momentu, gdy... Siłą „Kampera” jest prostota scenariusza, naturalność dialogów i aktorstwa. Z przyjemnością ogląda się duet Piotra Żurawskiego i Marty Nieradkiewicz, którzy brawurowo rozgrywają wieloznaczne postawy bohaterów.

FESTEN - reż. Thomas Vinterberg, 105
12:30 - 14:15
Rodzinna gra: Thomas Vinterberg

W wiejskiej posiadłości szykuje się feta – za chwilę zaczną się huczne obchody 60. urodzin Helge Klingenfelta – właściciela posiadłości i patriarchy rodu. Zaproszeni są przyjaciele, rodzina i bliscy Helego – jego kochająca żona, Elsie i trójka dorosłych dzieci. Gdy goście się zjawiają, Helge wzywa najstarszego syna Christiana na rozmowę i prosi go, by wygłosił mowę ku pamięci swej siostry bliźniaczki zmarłej rok wcześniej. Nie spodziewa się jednak, dlaczego syn tak chętnie na to przystaje i jakie będą tego konsekwencje.

BLOKADA - reż. Emin Alper, 119'
17:00 - 19:00
Głos krytyków

Na obrzeżach 14-milionowej metropolii, w atmosferze społecznych napięć, lęku i podejrzliwości, dochodzi do spotkania dwóch braci, którzy nie widzieli się od 20 lat. Khadir zostaje wypuszczony z więzienia pod warunkiem tajnej współpracy z policją. Będzie musiał zaskarbić sobie zaufanie pełnego podejrzeń, opuszczonego przez żonę i dzieci Ahmeda. Jednak bracia nie zdają sobie sprawy, że prawdziwe zagrożenie czyha bliżej, niż im się wydaje. Film to zaskakująco celna, porażająca wizualnie wizja współczesnego świata, który przenika wszechobecna atmosfera inwigilacji, zagrożenia terroryzmem i społecznego szaleństwa.

Hollyłódź: mit czy rzeczywistość?
19:15 - 21:00
Panel dyskusyjny

Goście: Rafał Syska, Joanna Łapińska, Ewa Ciszewska, Anna Michalska
Moderator: Anna Wróblewska

Anna Wróblewska zapyta gości, czy nazwa „Hollyłódź” jest nadal aktualna. Dyskusja dotyczyć będzie przyszłości Łodzi filmowej, którą czekają wielkie zmiany. Miasto Łódź jako kolebka powojennej kinematografii polskiej staje przed nowymi wyzwaniami. Tu mieści się Muzeum Kinematografii, jedna z najlepszych szkół filmowych na świecie PWSFTViT im. Leona Schillera, jeden z najsilniejszych ośrodków filmoznawczych, powstaje Narodowe Centrum Kultury Filmowej i od roku organizowany jest festiwal filmowy z najwyższą dotacją w Polsce – Transatlantyk; a to wszystko to tylko ułamek. Gośćmi spotkania będą Rafał Syska, dyrektor NCKF-u, Joanna Łapińska, dyrektor artystyczna Transatlantyku, Ewa Ciszewska, filmoznawczyni z Uniwersytetu Łódzkiego oraz Anna Michalska z Muzeum Kinematografii.

Krytyk mówi: Radio
09:45 - 11:15
Warsztaty

Termin: 7 października, piątek, godz. 9:45

Gość: Magdalena Miśka-Jackowska

OBOWIĄZUJĄ ZAPISY

Jak mówić, by być słuchanym? Czym zaskakiwać, jak intrygować? Krytyk filmowy, tworząc recenzje, coraz rzadziej stuka w klawiaturę. Elokwentne i ciekawe opowiadanie o filmie stało się dziś już prawdziwą sztuką. Na co warto zwracać uwagę i jakich błędów w mówionym recenzowaniu nie powinno się popełniać? Wielość tematów, szeroka wiedza i znajomość branży to podstawy – w trakcie audycji na żywo nie ma czasu na wahanie się i szybkie włączenie wyszukiwarki. O tajnikach pracy krytyka filmowego w eterze opowie uczestnikom Magdalena Miśka-Jackowska z RMF Classic, doceniona za swój dorobek krytyczno-filmowy nagrodą PISF-u. Ona nie zna trudnych tematów i nie boi się zadawać odważnych pytań. Te warsztaty to okazja do przepytania jednej z najbardziej inspirujących dziennikarek radiowych.

Złam szyfr. Analiza filmu
11:30 - 13:00
Warsztaty

Termin: 7 października, piątek, godz. 11:30

Gość: Natasza Korczarowska

OBOWIĄZUJĄ ZAPISY

Choć wydaje się, że film wciąż wymyka się analitycznym skalpelom badaczy, jest zdecydowanie jedną z najciekawszych materii badawczych. By kinem móc się bawić na wiele różnych sposobów, potrzeba narzędzi i umiejętności w zakresie interpretowania aspektów treściowych i formalnych dzieła. Złożoność filmu to pole do popisu dla krytyka. W sztuce analizy chodzi o stawianie właściwych pytań i odnajdywaniu adekwatnych odpowiedzi. Warsztaty pozwolą na udoskonalenie umiejętności analitycznych i pogłębią wiedzę uczestników w zakresie odczytywania struktur, znaczeń i kontekstów. Zajęcia poprowadzi Natasza Korczarowska, filmoznawczyni, której erudycja wciąga słuchacza w interpretacyjne tropy i zabawę dziełem filmowym. W tym roku na czynniki pierwsze uczestnicy rozłożą „Szyfry” Wojciecha Jerzego Hasa.

Ogarnij się. Case study filmu "Kamper"
13:15 - 14:45
Warsztaty / Case study

Termin: 7 października, piątek, godz. 13:15

Goście: Natalia Grzegorzek, Łukasz Grzegorzek

OBOWIĄZUJĄ ZAPISY

Nie jest tajemnicą, że film to gra zespołowa, w otwarte karty, bez zbędnych trików. O sile twórczego tandemu podczas case study opowiedzą twórcy filmu „Kamper” – Łukasz Grzegorzek – reżyser oraz Natalia Grzegorzek – producentka. To niezależne kino, które powstało dzięki pasji i energii twórczej przyjaciół – tak najkrócej można napisać o realizacji tego szalonego projektu, który miał swoją premierę na MFF w Karlowych Warach. Film o trzydziestolatkach na zakręcie, bez cienia fałszu i o tym, jak w zagubieniu można się zatracić – to coś, czego brakowało do tej pory w polskim kinie. Porównywany do „Take This Waltz” doskonale oddaje pokoleniowe rozterki. Bo Grzegorzek zrobił film o… sobie. Żarliśmy się jak Kinski z Herzogiem, ale byliśmy drużyną pierścienia – mówił reżyser w wywiadzie na Onet Film Marcinowi Radomskiemu.

Widzowie FKA podczas case study filmu dowiedzą się o szczegółach pracy na planie. Będą mieli okazję zapytać o współpracę z Czarny HIFI lub o to, jak uczyć się od najlepszych nie kończąc reżyserii. Może ktoś skorzysta również z doświadczenia twórców, którzy z własnego mieszkania stworzyli plan filmowy, a także spowodowali, że wśród członków ekipy wytworzyła się niepowtarzalna energia dzięki… usadzeniu na jednej kanapie. Do tego stopnia, że główni aktorzy – Piotr Żurawski i Marta Nieradkiewicz – zamieszkali razem. Ogarnij się! Tego spotkania nie możesz opuścić.

Cinemon - koncert
20:30 - 22:00
koncert

do klubu wstęp wolny

koncert: Cinemon wstęp: 5 zł z karnetem FKA / regularna cena: 10 zł

Mówią, że grają RAW POP, ale to po prostu inna nazwa na piosenkowy rock’n’roll. Trochę niedoskonały, lekko zakurzony, analogowy. Przez ostatnie kilka lat zagrali ponad sto pięćdziesiąt koncertów w kraju i za granicą (Słowacja, Austria, Norwegia, Niemcy). Pojawili się na Męskim Graniu, Sonisphere, T-Mobile Nowe Horyzonty, Slot Art Festival, Fama. Można ich usłyszeć na antenie Trójki czy Antyradia.

Krytyczne aferparty
22:00 - 03:00
klub festiwalowy

do klubu wstęp wolny

after: DJ But he hates Bowie / wstęp wolny

Rock and roll lat sześćdziesiątych, funk i disco siedemdziesiątych, ejtisowe synthy – ninetisowe indie, a do tego wszystkiego masa muzycznych nowości. Eklektyczną, ale spójną listę granych utworów będzie łączyć jedna ważna cecha – bez problemu da się do tego tańczyć.

 

 


sobota

 

 

Kino Wytwórnia
Kino Wytwórnia
Hala Wytwórnia
Hala Wytwórnia
Kino Szkoły Filmowej
Kino Szkoły Filmowej
Sala warsztatowa
Sala warsztatowa
Foyer Kina Wytwórnia
Foyer Kina Wytwórnia
Klub Żarty Żartami
Klub Żarty Żartami
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
FRANKOFONI A - reż. Aleksander Sokurow 90'
10:00 - 11:30
Głos krytyków

Film rozważa kwestię postrzegania kultury – a tym samym siebie – przez społeczeństwo francuskie i okupujących Francję podczas II wojny światowej nazistów. Łącząc sceny rekonstrukcyjne z nagraniami archiwalnymi, reżyser konstruuje narrację wokół Muzeum w Luwrze, skupiając się na relacji Jacquesa Jaujarda, dyrektora Francuskich Muzeów Narodowych i hrabiego Wolffa Metternicha, przysłanego z Niemiec do nadzorowania francuskich kolekcji dzieł sztuki. Snując refleksję o sztuce, Sokurow w rzeczywistości wypowiada się na temat polityki, moralności, historii i wolności, a opowiadając o Luwrze, pokazuje też swoją prywatną historię – historię twórcy z kraju, w którym obowiązuje cenzura i propaganda, a za artystyczną wypowiedź można zostać pozbawionym wolności.

TAJEMNICE BRIDGEND - reż. Jeppe Ronde, 105'
12:30 - 14:15
Głos krytyków

Kilkunastoletnia Sara wraz z ojcem, funkcjonariuszem policji, po kilku latach powraca do Bridgend. Dave ma rozwikłać zagadkę tajemniczego samobójstwa jednego z uczniów miejscowego liceum. Tymczasem jego córka zaczyna wałęsać się z grupą znudzonych i zepsutych do szpiku kości dzieciaków, szybko zakochuje się w jednym z nich. Zdesperowany ojciec za wszelką cenę stara się uchronić swoje dziecko przed zgubnym wpływem rówieśników. W Bridgend jednak dochodzi do kolejnych samobójczych śmierci.

Film wchodzi do gry. O przenikaniu dwóch światów
15:00 - 17:00
Panel dyskusyjny

Goście: Michał Walkiewicz, Ludwika Mastalerz, Kamil Jędrasiak, Marcin Nowak

Moderator: Michał Pabiś-Orzeszyna

Świat gier wideo i świat filmu mogą się od siebie uczyć – czerpią ze swoich wzorów i sprawdzonych rozwiązań. Podczas dyskusji goście porozmawiają o tym, czy czeka nas wielka synergia obu obszarów czy raczej wzajemna tolerancja. Dwa przemysły – pozornie różne – są ze sobą silnie powiązane wieloma zależnościami. Od pomysłu przez fazę developmentu, budżet, fazę produkcji, aż po kwestię dystrybucji. Dziś gry wideo to już nie tylko emocjonalne zabawki, ale rozbudowane fabularne historie. O zależnościach i zawiłościach tych przemysłów porozmawiają specjaliści w tej dziedzinie: Michał Walkiewicz, Ludwika Mastalerz, Kamil Jędrasiak i doświadczony praktyk pracujący przy „Wiedźminie” – Marcin Nowak.

CREATIVE CONTROL - reż. Benjamin Dickinson, 97'
17:00 - 18:40
Krytyczne premiery

David (reżyser i scenarzysta filmu oraz odtwórca głównej roli) to przepracowany i uzależniony od technologicznych nowinek pracownik agencji reklamowej. Pracuje nad kampanią dla nowej generacji okularów pozwalających ujrzeć „ulepszoną rzeczywistość”. Jego związek przechodzi kryzys. David zazdrości swojemu kumplowi Wimowi wspaniałego życia z seksowną Sophie, więc postanawia stworzyć jej awatara z wykorzystaniem okularów. Fantazja i rzeczywistość mieszają się. Namiętności sięgają zenitu i sprawy wymykają się spod kontroli.

INTERRUPTIO N - reż. Yorgos Zois, 109'
19:45 - 21:35
Krytyczne premiery

Postmodernistyczna adaptacja teatralna tragedii greckiej, która ma miejsce w głównym teatrze Aten. Jak co wieczór goście zajmują miejsca na widowni. Rozpoczyna się spektakl – nagle gasną światła. Siedmiu uzbrojonych, młodych widzów wstaje i wkracza na scenę. Przedstawiają się jako chór i przepraszają za zakłócenie, po czym zapraszają pozostałych widzów na scenę. Fikcja i rzeczywistość przenikają się. Publiczność nie zdaje sobie sprawy, czy dziejące się zdarzenia nadal są częścią sztuki.

NEON DEMON - reż. Nicolas Winding Refn, 110'
22:00 - 23:50
Głos krytyków

Reżyser (twórca „Drive”) tworzy w filmie galerię osobliwych postaci, szykuje nieprzewidywalne zwroty akcji, śmiało nawiązując do stylistyki thrillera i horroru. Odważnie interpretuje świat mody, który staje się dla niego pretekstem do refleksji nad bezmyślnym kultem sztucznego piękna. Na szczególną uwagę zasługują zdjęcia Natashy Braier, uwypuklające mroczną stronę modowego uniwersum, a także wyróżniona w Cannes ścieżka dźwiękowa Cliffa Martineza.

VHS Hell Live: Reproduktorki - reż. Tim Kincaid, 77'
00:00 - 01:17
VHS Hell Live

Jeden z nielicznych, obok „Robot Holocaust”, filmów w dorobku Tima Kincaida nie będący gejowskim porno. Fabuła „Reproduktorek” została osnuta wokół śledztwa dotyczącego bestialskich gwałtów, których dopuszcza się grasujący na Manhattanie napalony obcy. Jego ofiarą padają seksowne dziewice. Śladem tajemniczego potwora podążają detektyw i nieustraszona pani doktor.

Tradycją festiwalu stał się cykl VHS HELL LIVE, podczas którego ścieżka dialogowa (i nie tylko) filmu jest improwizowana na żywo przez lektora. To od niego zależy, czy będzie wiernie trzymał się tekstu, czy zdecyduje się na szalony freestyle. Tym razem widzowie usłyszą aksamitny głos Piotra Czeszewskiego, członka VHS HELL. VHS HELL, które czerwcu skończyło sześć lat, to cykliczne pokazy filmów klasy B odbywające się na terenie Trójmiasta. Nazwa została zaczerpnięta od instalacji Maurycego Gomulickiego eksponowanej w ramach wystawy „Schizma – Sztuka polska lat dziewięćdziesiątych”. Autorom cyklu przyświecają trzy cele: oddanie hołdu okresowi tuż po transformacji ustrojowej, kiedy ich dzieciństwo kręciło się wokół wypożyczalni wideo, ocalenie od zapomnienia kultowego nośnika oraz zabawa przy filmach, które kochają.

Konkurs Etiud i Animacji Blok II, 150'
09:30 - 12:00
Konkurs Etiud i Animacji

Spośród 118 zgłoszeń organizatorzy 7. Festiwalu Kamera Akcja wyselekcjonowali 12 etiud i 12 filmów animowanych, które pokażą to, co gra w głowach młodych, wchodzących na rynek filmowy twórców. Wśród podjętych przez artystów tematów pojawią się motywy zazdrości, straty, skomplikowanych relacji rodzinnych, poznawania własnych granic, ale też i bardziej pozytywnych aspektów życia – przełamywania barier, stawiania czoła nietypowym sytuacjom społecznym czy dążenia do bycia lepszym. Czterej kandydaci do tytułu Najlepszej Etiudy to dokumenty dotykające istotnych kwestii – straty domu i rodziny w wyniku wojny, godzenia się z zakończeniem ważnego etapu w życiu czy codziennej walki o doskonałość. Dzięki konkursowym kandydatom w kategorii Najlepsza Animacja widzowie dowiedzą się, czy warto oddzielać się od innych i jak pogodzić się z zaskakująca sytuacją. Filmy konkursowe zostaną ocenione przez blogerów filmowych, a przewodniczącą jury będzie Kaja Klimek z vloga hasztagwarsztat.

KLUCZ - reż. Wojciech Smarzowski, 105'
12:45 - 14:30
Filmoznawca-filmowiec: Wojciech Smarzowski

Maturzyści: Lala, Wołodia, Pasza i Witia przychodzą do nauczycielki matematyki z wizytą. Składają pani Helenie życzenia urodzinowe, wręczają jej w prezencie komplet kryształowych kieliszków i wznoszą toast szampanem. Matematyczka wyjaśnia, że nie może przyjąć podarunku. Uczniowie nalegają. Gotowi są jej pomóc w przeniesieniu przebywającej w szpitalu miejskim chorej matki do renomowanej kliniki akademickiej. Chcą ją także zaprosić na darmowe wczasy do leśniczówki. Mają jednak prośbę związaną z egzaminem dojrzałości...

Scenariusz: Jacek Lenczowski Obsada: Halina Łabonarska, Roma Gąsiorowska, Michał Czarnecki, Bartosz Turzyński, Wojciech Urbański Zdjęcia: Andrzej Szulkowski Produkcja: Polska, 2004

KRYTYK KRADNIE? Od historii do archeologii, 90
16:45 - 18:15
Krytyk kradnie?

Goście: Stanisław Liguziński / Jakub Majmurek / Kuba Mikurda

Od historii do archeologii

Podejście archeologiczne w eseju filmowym zaczyna się od obrazu. Traktuje je jako znalezisko, obiekt do badania, który ma wiele do powiedzenia, zanim jeszcze zostanie włączony w szersze struktury semantyczne, czy narracyjne. Wideokrytyk-archeolog bada obraz filmowy w jego zmysłowości, audiowizualnych formach. Nie koniecznie interesuje jej włączenie obrazu w historyczną narrację, czy dyskurs interpretacyjny. Jeśli interpretuje, to przez same filmowe obrazy, pozwalając im przemówić na ich najbardziej podstawowym, zmysłowym, materialnym poziomie. Wideokrytyk-archeolog szuka bada powinowactwa, w jakie filmowe obrazy wchodzą ze sobą, z polem sztuk wizualnych, polityki i innych praktyk kulturowych, w sposób, jaki umyka w skupionym na narracyjnych elementach filmu podejściu do kina. Ulubioną metodą wideokrytyczki-archolożki będzie z jednej strony wydobycie zapomnianego, zapoznanego, zagubionego w narracji obrazu, sekwencji, ujęcia, ruchu kamery, aktorskiego gestu; z drugiej zestawianie ze sobą obrazów, nastrojów, dźwięków, sekwencji, słów w celu wskazania na rodzące się między nimi nieoczywiste pokrewieństwa i napięcia.

BABY BUMP - reż. Kuba Czekaj, 89' + WIDEOESEJE
19:30 - 21:30
Diabeł tkwi w szczegółach

Przeglądasz czasem album rodzinny? Uśmiechnięta buźka z dzieciństwa w pełnym słońcu, sielanka… A pamiętasz pierwszy plan zgładzenia rodziców? Regularną wojnę z kumplami w szkole i to zdziwienie, gdy twoje ciało nagle zaczęło się zmieniać? Szalona historia Mickey'ego House'a skutecznie przypomni ci, jak to było. Nagrodzony na festiwalu w Wenecji najmocniejszy, polski debiut ostatnich lat. Zdaniem amerykańskiej krytyki „niesamowite połączenie wyobraźni Davida Lyncha i Walta Disneya”. „Przekraczający granice kina niezwykły filmowy komiks”. Dziki, punkowy, niepoprawny!

CHEVALIER - reż. Athina Rachel Tsangari, 99'
22:15 - 23:55
Głos krytyków

Środek zimy. Sześciu mężczyzn rusza na wyprawę wędkarską na Morzu Egejskim. Szybko okazuje się, że ich jacht jest uszkodzony i muszą zacumować, by dokonać naprawy. Kiedy reperacja trwa, wędkarze zaczynają rundę w „Chevalier”, grę polegającą na ustaleniu, który z graczy jest najlepszy w kolejnych wyzwaniach. Trofeum stanowi pierścień przechodzący z rąk do rąk, a jedyną zasadą jest to, że nikt nie ma prawa opuścić łodzi przed końcem gry.

CAROL reż. Todd Haynes, 118'
10:00 - 12:00
Diabeł tkwi w szczegółach

Obsypany nagrodami melodramat o narodzinach uczucia między Carol – zamożną, pozornie ustatkowaną matką i żoną oraz Therese – młodą sprzedawczynią i aspirującą fotografką. Todd Haynes, reżyser „Daleko od nieba” i „I’m Not There”, tworzy melancholijne, romantyczne studium miłości, która walczy ze społecznymi normami i konwenansami. Poruszające piękno filmu dopełniają zdjęcia Eda Lachmana będące wizualnym listem miłosnym do Nowego Jorku lat 50., a także kostiumy Sandy Powell znakomicie określające osobowości portretowanych kobiet.

EDEN - reż. Mia Hansen Love, 131'
12:15 - 14:30
Spotkanie na ekranie: Greta Gerwig

Reżyserka wchodzi w paryskie środowisko klubowe wczesnych lat 90. Z zaangażowaniem opowiada o młodości, szaleństwie, zagubieniu, brawurze, pasji. Obraz pulsuje kolorami, rytmem i energią muzyki elektronicznej, która jest jednym z bohaterów filmu. Paul, nastolatek zafascynowany muzyką, rozwija swoją DJ-ską karierę. Imprezy, narkotyki, romanse są stałym elementem jego muzycznej podróży. Odtwarzający głównego bohatera Félix de Givry tworzy niejednoznaczną postać – zawieszoną między biernością a brawurą, niekończącą się zabawą a melancholią.

KOMUNA - reż. Thomas Vinterberg. 111'
17:00 - 18:55
Rodzinna gra: Thomas Vinterberg

Znudzona rutyną mieszczańskiego życia Anna namawia męża na wykorzystanie odziedziczonej posiadłości na rzecz bardziej ekscytującej egzystencji w komunie. Paradoksalnie, to właśnie ona będzie musiała zmierzyć się z ciemniejszą stroną życia w grupie, kiedy mąż wprowadzi do niej młodą kobietę. Jednostkowa historia bohaterki, której idealistyczne wyobrażenie wspólnoty styka się z rzeczywistością, wpisuje się w większą opowieść o częstym fiasku egalitarnych ideałów, którą Vinterberg kreśli m.in. w „Festen” i „Polowaniu”. Reżyser, sam w młodości żyjący w komunie, nie ocenia i nie feruje wyroków, a głębokie psychologiczne studium bohaterki okrasza poczuciem humoru i lekkością narracyjną.

LOLA VERSUS - reż. Daryl Wein, 87'
19:30 - 21:00
Spotkanie na ekranie: Greta Gerwig

Lola (Greta Gerwig), 29-latka, zostaje porzucona przez swojego długoletniego chłopaka Luka (Joel Kinnaman), trzy tygodnie przed planowanym ślubem. Jej życie wywraca się do góry nogami. Z pomocą bliskich przyjaciół Henry'ego (Hamish Linklater) i Alice (Zoe Lister Jones), Lola rozpoczyna serię desperackich spotkań, mając nadzieję, że pomogą jej one pogodzić się z faktem, że mimo prawie 30 lat, wciąż pozostaje niezamężna i ten stan utrzyma się już na zawsze.

MAŁŻOWINA - reż. Wojciech Smarzowski, 64'
22:00 - 23:10
Filmoznawca-filmowiec: Wojciech Smarzowski

Młody mężczyzna z dwoma walizami w ręku właśnie zostawił swój dom i zamierza wymyślać od nowa – siebie i swoją drugą książkę. Jego nowym miejscem pobytu staje się mieszkanie w starej kamienicy. Pisarz zaczyna wsłuchiwać się w odgłosy z podwórza, ale i zza ściany. Chce, by jego druga książka była o tym, co jest najbliżej niego. Los bohaterów jego książki z jego własną egzystencją staje się wkrótce nie do zniesienia.

Scenariusz: Wojciech Smarzowski Obsada: Marcin Świetlicki, Maciej Maleńczuk, Elżbieta Jarosik, Marian Dziędziel, Mirosław Zbrojewicz Zdjęcia: Andrzej Szulkowski Produkcja: Polska 1998

Krytyk mówi: dykcja
09:45 - 11:15
Warsztaty

Gość: Paulina Orzeszyna-Pabiś

OBOWIĄZUJĄ ZAPISY

Jak przykuć uwagę słuchacza i ją utrzymać? Jak nie zmęczyć się za szybko, mówiąc wyraźnie i donośnie? Nienaganna dykcja to jedna z niezbędnych umiejętności w zawodzie krytyka filmowego. Występując w telewizji, wypowiadając się w radiu, nagrywając vloga, prowadząc spotkanie czy wywiad nie można zapominać o należytym artykułowaniu słów i modulacji głosu. Odpowiednia intonacja, właściwe akcentowanie to narzędzia do zainteresowania innych swoją recenzencką opinią. Podczas warsztatów z Pauliną Orzeszyną-Pabiś, filmoznawczynią i logopedką, uczestnicy przećwiczą prawidłowy sposób mówienia i wyeliminują niedoskonałości.

Diabeł tkwi w szczegółach
11:30 - 13:00
Warsztaty

Gość: Jagoda Murczyńska

OBOWIĄZUJĄ ZAPISY

Kostium jest cichym bohaterem filmu, nienachalnym, ale sugestywnym. Zawsze wystawiony na pierwszy plan ma być komplementarny wobec każdego szczegółu scenograficznego, uzupełniający grę aktorską. Ma dać widzowi możliwość uwierzenia w iluzję świata przedstawionego. Przybliżać tożsamość bohatera i świata, w którym żyje.

Za każdym kostiumem kryje się skomplikowany proces twórczy obejmujący wieloetapową pracę. Praca kostiumografa to nie tylko zmagania z archiwaliami pozwalającymi odtworzyć styl epoki, ale także mierzenie się z bohaterem, kreowanie go, uzupełnianie. Odpowiedni kostium daje bohaterowi duszę, a widzom pozwala na odczuwanie postaci w sposób najsilniej odwzorowujący intencje twórców filmu.

Dzięki warsztatom z Jagodą Murczyńską uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób analizować pracę kostiumografa. Co można odczytać z szarego garnituru, ekstrawaganckiej stylizacji bohaterów „Fight Club”? Dlaczego szara koszulka znana ze „Szklanej pułapki” stała się kultowa? Dlaczego kostiumograf pogniótł kapelusz Indiany Jonesa?

Warsztaty będą wzbogacone o sekcję filmową, w ramach której zaprezentowane zostaną m.in. „Carol” Todda Haynesa, „Zjednoczone stany miłości” Tomasza Wasilewskiego oraz „Baby Bump” Kuby Czekaja.

Aktor a krytyk. Maciejewski a Nieradkiewicz
13:15 - 14:45
Spotkanie

Aktor a krytyk. Łukasz Maciejewski rozmawia
Gość: Marta Nieradkiewicz

Festiwal Kamera Akcja stawia sobie za zadanie opowiedzenia o krytyce filmowej w każdy sposób, poznania jej z różnych punktów widzenia, a zarazem wzbogacenia jej. W tym roku nowością są spotkania konfrontujące krytykę filmową z aktorstwem. Jak krytycy piszą o warsztacie aktorskim? Czy potrafią właściwie nazywać to, co widzą na ekranie? Jak oddzielić postać od aktora? O te i wiele innych kwestii w rozmowie o krytyce filmowej zapyta Łukasz Maciejewski, który zaprosił do rozmowy znanych i lubianych aktorów – Martę Nieradkiewicz i Bartłomieja Topę.

Spotkania będą pretekstem do rozmowy o postrzeganiu krytyki filmowej przez aktorów oraz odwrotnie – spojrzenia na aktorów okiem krytyków.

ŚNIADANIE KRYTYCZEK o Marii Kornatowski ej
10:00 - 11:30
Śniadanie krytyczek

Poranki filmowe: śniadanie krytyczek

Aromat świeżej kawy o poranku, smaczna przekąska oraz spotkanie z redaktorami nowych publikacji filmowych – czy jest lepszy przepis na dobry, filmowy poranek? Rozbudzamy apetyty na dyskusję o kinie, nie pozwalamy zapomnieć o nowych pozycjach na naszym rynku wydawniczym. W dolnym foyer Kina 3D Wytwórnia spotkamy się dwukrotnie w cyklu „Śniadanie krytyczek ”. W tym roku pod hasłem: Krytyka jest kobietą!

Śniadanie krytyczek: wokół twórczości Marii Kornatowskiej

Marii Kornatowskiej – cudownej duszy krytyki filmowej nikomu nie trzeba przedstawiać. Porozmawiamy o książce, które jest swoistym hołdem złożonym krytyczce. Tom „Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej” składa się z jej najwybitniejszych tekstów filmoznawczych oraz wspomnień przyjaciół, studentów i współpracowników. Spotkanie stanie się pretekstem do opowieści o jednej z najbarwniejszych postaci środowiska filmowego.

„Autorka wielu książek – z kilkakrotnie wznawianą znakomitą monografią „Fellini” na czele – była świetną znawczynią kina włoskiego, amerykańskiego i polskiego, w którym szczególnie wysoko ceniła twórczość Wojciecha Jerzego Hasa. Wszystkie kręgi jej filmowych pasji i zamiłowań znalazły odbicie w tej książce, złożonej z jej rozproszonej spuścizny – łącznie z esejami i wywiadami na temat sztuki operatorskiej, a także tekstami o filmach, które były bardzo bliskie jej oryginalnym gustom i upodobaniom. Fascynowała ekscentrycznymi strojami, fryzurami, biżuterią, niepowtarzalnym timbrem i intonacją głosu, sprawiając wrażenie postaci filmowej, która opuściła jakieś nienakręcone arcydzieło Felliniego, ale niebawem wróci na ekran, aby tam żyć wiecznie. Tak bardzo była – jak powiadają Amerykanie – bigger than life” – pisze we wstępie prof. Tadeusz Szczepański.

Daniel Spaleniak solo - koncert
20:30 - 22:00
Koncert

do klubu wstęp wolny

koncert: 10 zł z karnetem FKA / regularna cena: 15 zł w dniu koncertu

Objawienie 2014 roku w muzyce alternatywnej. W marcu 2014 nakładem zasłużonej wytwórni płytowej Anteny Krzyku ukazał się jego debiutancki album „Dreamers”. Jego muzyka to trzymające w napięciu, nastrojowe i niepokojące kompozycje z pogranicza alternatywnego folku, bluesa i americany, które idąc w parze z głębokim, niskim i szorstkim wokalem na długo zostają w pamięci. Najnowszy album Daniela to „Back Home”.

Krytyczne aferparty
22:00 - 03:00
klub festiwalowy

do klubu wstęp wolny

after: FUNK DAT!!! / wstęp wolny

Tej nocy w Żarty Żartami będziemy bawić się w klimatach klasycznego funku, soulu, funky breaks i nu jazz. Świetny dobór muzyki zapewnią Mixair, Cider i Matyz.

 

 


niedziela

 

Kino Wytwórnia
Kino Wytwórnia
Hala Wytwórnia
Hala Wytwórnia
Kino Szkoły Filmowej
Kino Szkoły Filmowej
Sala warsztatowa
Sala warsztatowa
Foyer Kina Wytwórnia
Foyer Kina Wytwórnia
Klub Żarty Żartami
Klub Żarty Żartami
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
KOCHANEK - reż. Jean Jacques Annaud, 115'
10:00 - 11:55
Klasyka krytyka

To historia zakazanej miłości między młodą Francuzką i Chińczykiem, będąca adaptacją skandalizującej powieści Marguerite Duras. Sajgon lata 20. XX wieku. 15-letnia dziewczyna (Jane MarshJane Marsh) z ubogiej rodziny poznaje 30-letniego wykształconego i bogatego Chińczyka (Tony Leung Ka Fai). Ich znajomość przeradza się w romans. Kochankowie spotykają się w wynajętym pokoju. Ich uczucie nie ma jednak szans z powodu różnic rasowych, a mężczyzna jest już zaręczony. Mimo że rodzina dziewczyny okazuje mu pogardę, nie krępuje się korzystać z jego pieniędzy.

ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI - reż. Tomasz Wasilewski, 104'
12:30 - 14:15
Diabeł tkwi w szczegółach

Początek 1990 roku. Mimo że nastała już wolność, czuć ducha poprzedniej epoki. Cztery pozornie szczęśliwe kobiety łączy nieodparte pragnienie życiowej zmiany. Transformacja budzi w nich lęki, ale też wyzwala tłumione pragnienia. Agata (Julia Kijowska), młoda matka uwięziona w beznamiętnym małżeństwie, szuka ucieczki w niemożliwej do spełnienia miłości. Renata (Dorota Kolak) jest nauczycielką zafascynowaną młodszą sąsiadką Marzeną (Marta Nieradkiewicz) – prowincjonalną królową piękności. Siostra Marzeny, Iza (Magdalena Cielecka), jest dyrektorką szkoły i sekretną kochanką ojca jednej z uczennic.

Idą w świat. Polskie kino na arenie międzynarodowej
15:00 - 17:00
Panel dyskusyjny

Goście: Adam Kruk, Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska, Urszula Piasecka

Moderator: Michał Pabiś-Orzeszyna

Sukcesy polskiego kina w świecie prowokują do dyskusji na temat filmowej rzeczywistości – o tym, jak nas widzą poza Polską i jak nasze osiągnięcia plasują się na tle innych. Jak zmienił się obraz naszej kinematografii na przestrzeni lat? Jak wyglądała filmowa współpraca zagraniczna kilka lat temu, a jak wygląda dziś? Michał Pabiś-Orzeszyna przepyta krytyka filmowego Adama Kruka, jak jego zdaniem na tle najlepszych filmów wyglądają polskie produkcje. Dopyta o niuanse promocji Agnieszkę Rostropowicz-Rutkowską ze Szkoły Wajdy. O swoim wieloletnim doświadczeniu na polu marketingu i promocji filmowej czy sprzedaży zagranicznej opowie Urszula Piasecka.

KURACJA - reż. Wojciech Smarzowski, 69' + SPOTKANIE
17:00 - 19:00
Filmoznawca-filmowiec: Wojciech Smarzowski

Poruszający spektakl według powieści Jacka Głębskiego „Kuracja”, o losach naukowca, który pada ofiarą wymyślonego przez siebie eksperymentu. Młody, pełen zapału lekarz psychiatra pragnie dogłębnie poznać tajniki własnego zawodu, a przede wszystkim – lepiej zrozumieć swoich podopiecznych. Mimo ostrzeżeń bardziej doświadczonych kolegów po fachu, dr Andrzej Majer postanawia zgłosić się na trzy miesiące do szpitala psychiatrycznego jako pacjent...

Scenariusz: Jacek Głębski Obsada: Bartłomiej Topa, Krzysztof Pieczyński, Jerzy Łapiński, Paweł Wilczak, Dorota Sadowska Zdjęcia: Andrzej Szulkowski Produkcja: Polska 2001

PLAN MAGGIE - rez. Rebecca Miller, 92'
19:30 - 21:30
Zamknięcie festiwalu

Maggie (Greta Gerwig) jest nowoczesną dziewczyną z Nowego Jorku, która nie jest w stanie zakochać się na dłużej niż 6 miesięcy, ale bardzo chciałaby zostać matką. Postanawia po prostu zajść w ciążę i wybiera do tego celu potencjalne najlepszego mężczyznę. Tymczasem zakochuje się w zupełnie innym. Po kilku latach cudzy mąż, który w międzyczasie został jej własnym, powszednieje i Maggie znów potrzebuje zmiany. W jej głowie pojawia się nowy plan, ale żeby go zrealizować potrzebuje pomocy byłej żony... swojego obecnego partnera.

UKRYTE PRAGNIENIA - reż. Bernardo Bertolucci 113'
21:45 - 23:40
Klasyka krytyka

Dziewiętnastoletnia Amerykanka, Lucy, przybywa do Toskanii, by spędzić lato u przyjaciół rodziny. Kiedyś, jako piętnastolatka, całowała się tu po raz pierwszy. Ciągle wspomina ten pocałunek i swego pierwszego chłopca. Teraz pragnie czegoś więcej... Dziewczyna chce też rozwiązać pewną zagadkę. Pamiętnik jej nieżyjącej matki sugeruje, że ktoś spośród domowników pięknej, toskańskiej willi może być jej ojcem. Wspaniałe zdjęcia i muzyka, nierozerwalnie podkreślają piękny krajobraz Toskanii.

CZTERY KAWAŁKI TORTU - reż. Wojciech Smarzowski, 62'
10:45 - 11:50
Filmznawca-filmowiec: Wojciech Smarzowski

Dorota jest adoptowaną córką Anny i Andrzeja. Stosunki między nią a Anną układają się źle. W dniu 18. urodzin córki Anna proponuje jej wyniesienie się z domu do biologicznych rodziców. Andrzej, przeciwny zamiarom żony, umyka z domu. Mimo to Anna doprowadza do konfrontacji, której przebieg komplikuje fakt, że Dorota postanowiła przedstawić rodzicom swojego chłopaka. Kameralny utwór, rozgrywający się w ciągu jednego dnia, w zaskakujący sposób porusza ważny problem adopcji i wychowania dziecka w zastępczej rodzinie.

Scenariusz: Maria Czarnecka Obsada: Ewa Serwa, Halina Łabonarska, Olga Sarzyńska, Krzysztof Zarzecki, Agnieszka Fiścinek Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Produkcja: Polska 2006

KRYTYK KRADNIE? Od archeologii do nieznanego, 90'
12:45 - 14:15
Krytyk kradnie?

Goście: Stanisław Liguziński / Jakub Majmurek / Kuba Mikurda

Od archeologii do nieznanego

Patrząc na same liczby – rozwój wideo eseju następuje w tempie wykładniczym – początkowo nazwiska wszystkich liczących się wideoeseistów można było zliczyć na palcach obu rąk, dziś ilość kanałów, portali, produkcji fanowskich, publikacji krytyczno-filmowych itd. uniemożliwia kompleksowe śledzenie całego pola. Coraz częściej można jednak odnieść wrażenie, że ilość nie tylko nie przekłada się na różnorodność, ale że ów wylew weryfikowany „klikalnością” poszczególnych produkcji, przyczenia się do wzmocnienia najbardziej przystępnych form audiowizualnej krytyki i pogrzebania interesujących alternatyw. W ramach trzeciego bloku przeglądu „Krytyk kradnie?” zatytułowanego „Od archeologii do nieznanego” przyjrzymy się produkcjom poszukującym nowych form wyrazu – interaktywnym i performatywnym, wykorzystującym możliwości hipertekstu, narzędzi do wizualizacji danych, czy języków programowania.

NASTOLATKI - reż. AlexandraTherese Keining, 106'
17:15 - 19:10
Kiss me: Alexandre-Therese Keining

Kim, Bella i Momo, prześladowane w szkole nastolatki, przechodzą przez trudny proces dojrzewania. Otoczone przez mroczny świat przemocy, zmarginalizowane i zagubione dziewczyny, mają tylko siebie. Wszystko się zmienia, gdy w ogrodzie jednej z nich, znajdują magiczny kwiat, którego sok zamienia dziewczęta w chłopców. Zmienia się nie tylko ich płeć, ale także spojrzenie na świat. Choć dla Momo i Belli to zabawa, dla Kim, niepogodzonej ze swoją płcią, bycie chłopcem jest czymś więcej.

CZASEM ŚNIĘ, ŻE LATAM reż. Aneta Popiel Machnicka, 70'
10:30 - 11:40
Dokumentalne przetasowanie

Poruszająca opowieść o przekraczaniu granic w dążeniu do spełnienia marzeń. Bohaterką filmu jest młoda, wybitnie utalentowana tancerka, która od dziecka mieszka w bursie przy Szkole Baletowej. Z chwilą gdy zostaje najlepszą absolwentką roku, otwiera się przed nią droga międzynarodowej kariery. Weronika wciąż dąży do perfekcji. Życie prywatne, ból jaki stale jej towarzyszy, samotność i zmęczenie – pozostają w tle, bagatelizowane, aż do chwili poważnej kontuzji, której ulega dwa dni przed premierą w Operze Berlińskiej.

GREENBERG - reż. Noah Baumbach, 107'
12:15 - 14:10
Spotkanie na ekranie: Greta Gerwig

Tytułowy bohater Roger Greenberg to 40-letni mężczyzna po przejściach. Postanawia skorzystać z wyjazdu brata na wakacje i tymczasowo zamieszkać w jego nowojorskim domu, by przemyśleć swoje dotychczasowe decyzje. Spędza jednak czas na pisaniu zażaleń do sieci kawiarni Starbucks i budowaniu nowej budy dla psa. Poznaje też asystentkę brata Florence, która staje się towarzyszką jego neurotycznej niedoli. Ben Stiller i Greta Gerwig łączą w swoich kreacjach humor, melancholię, zagubienie i groteskowość postaci niewiedzących, w którą stronę skierować swoje życie. Nostalgiczną atmosferę filmu buduje także muzyka skomponowana przez legendę muzycznej alternatywy – Petera Murphy’ego z zespołu LCD Soundsystem.

Dyplomatyczna rozgrywka. Jak rozmawiać z twórcą?
09:45 - 11:15
Warsztaty

Gość: Max Cegielski

OBOWIĄZUJĄ ZAPISY

Wywiady, spotkania czy moderowanie dyskusji to część pracy krytyków filmowych. Przygotowanie się do takiej roli często jednak opiera się na intuicji. Warsztaty mają na celu zmienić ten trend. Uczestnicy dowiedzą się, co jest niezbędne do przeprowadzenia ciekawej rozmowy z twórcami. Jakiej wiedzy trzeba szukać, jakie techniki przeprowadzania wywiadu stosować, jak zadawać pytania, aby spotkanie było pełne interesujących zwrotów akcji? Co zrobić, gdy twórca nie jest zbyt rozmowny? Jak w dyskusję wciągnąć publiczność? Spontaniczność połączona z erudycją i wiedzą to najkrótsza charakterystyka sposobu pracy Maxa Cegielskiego, który jest specjalistą od filmowych, dyplomatycznych rozgrywek słownych.

Być jak Mętrak: o recenzji filmowej
11:30 - 13:00
Warsztaty

Gość: Adam Kruk

OBOWIĄZUJĄ ZAPISY

„Zobaczyć” niekoniecznie oznacza „zrozumieć”. Same odczucia, wrażenia i emocje nie wystarczą do napisania dobrego tekstu o filmie. Recenzja to nie suche streszczenie fabuły i kilka zdań o osobistych odczuciach. Tekst krytyczno-filmowy to coś więcej – to twórczość niebanalna, naznaczona indywidualnym stylem pisarskim. To ukierunkowane się na uchwycenie tego, co w dziele niepowtarzalne. Najważniejszą kwestią jest odnalezienie właściwego kontekstu, w jakim dzieło chce się „opowiedzieć” czytelnikowi.

Patronem i partnerem warsztatu o recenzji filmowej jest Konkurs im. Krzysztofa Mętraka – najważniejszy sprawdzian umiejętności krytyków filmowych. Mętrak pozostaje wzorem do naśladowania, a warsztaty poprowadzi laureat nagrody jego imienia – Adam Kruk, który uważa, że: „Przede wszystkim, recenzja jest tekstem o utworze, nie autorze, więc ego autora nie powinno jej zdominować. Ma zainteresować czytelnika: filmem, jego tematem, światem, do którego ten odnosi, albo który tworzy. Osiąga się to poprzez zainteresowanie samym tekstem, dlatego źle napisana recenzja wyrządza krzywdę filmowi.”

Aktor a krytyk. Maciejewski a Topa
13:15 - 14:45
Spotkanie

Aktor a krytyk. Łukasz Maciejewski rozmawia
Gość: Bartłomiej Topa

Festiwal Kamera Akcja stawia sobie za zadanie opowiedzenia o krytyce filmowej w każdy sposób, poznania jej z różnych punktów widzenia, a zarazem wzbogacenia jej. W tym roku nowością są spotkania konfrontujące krytykę filmową z aktorstwem. Jak krytycy piszą o warsztacie aktorskim? Czy potrafią właściwie nazywać to, co widzą na ekranie? Jak oddzielić postać od aktora? O te i wiele innych kwestii w rozmowie o krytyce filmowej zapyta Łukasz Maciejewski, który zaprosił do rozmowy znanych i lubianych aktorów – Martę Nieradkiewicz i Bartłomieja Topę.

Spotkania będą pretekstem do rozmowy o postrzeganiu krytyki filmowej przez aktorów oraz odwrotnie – spojrzenia na aktorów okiem krytyków.

ŚNIADANIE KRYTYCZEK: modernistki o kinie
10:00 - 11:30
Śniadanie krytyczek

Poranki filmowe: śniadanie krytyczek

Aromat świeżej kawy o poranku, smaczna przekąska oraz spotkanie z redaktorami nowych publikacji filmowych – czy jest lepszy przepis na dobry, filmowy poranek? Rozbudzamy apetyty na dyskusję o kinie, nie pozwalamy zapomnieć o nowych pozycjach na naszym rynku wydawniczym. W dolnym foyer Kina 3D Wytwórnia spotkamy się dwukrotnie w cyklu „Śniadanie krytyczek ”. W tym roku pod hasłem: Krytyka jest kobietą!

Śniadanie krytyczek: modernistki o kinie

Wiedzieliście, że w krytyce filmowej okresu międzywojnia królowały kobiety? O tym nieznanym wątku polskiej krytyki filmowej opowie Małgorzata Radkiewicz, a pretekstem będzie książka „Modernistki w kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918–1939”.

Autorka we wnikliwej analizie wydobywa z archiwów głosy kobiet, które podejmują refleksję o filmie, krytyczek z ogromną erudycją analizujących kształtowanie się kanonów kina. Nie zapomina także o autorkach lżejszych felietonów, recenzji i przeglądów, ukazujących barwną kulturę międzywojnia w jej popularnym wydaniu. Kobiece wypowiedzi układają się w wielowarstwowy, mozaikowy obraz ówczesnego świata filmu, między wierszami opowiadając o kształtującym się wzorcu nowoczesnej, wyemancypowanej kobiecości.

Dwudziestolecie międzywojenne to okres intensywnego rozwoju niepodległego państwa polskiego – także sztuki, kina i kultury popularnej. Reporterki, krytyczki i dziennikarki na bieżąco śledzą i komentują zachodzące wówczas przemiany w świecie filmu: technologiczne nowinki, narodziny i upadki gwiazd ekranu, szlaki kariery wielkich reżyserów. Opisują kontrowersje związane z wprowadzeniem do kina dźwięku czy eksperymentami awangardowymi, ironizują na temat poziomu dialogów w polskich scenariuszach i śledzą przemiany wizerunku francuskich amantów. Podróżują po całym świecie, by przybliżyć polskim czytelnikom realia produkcyjne Hollywoodu czy wytwórni europejskich, prowadzą rozmowy z gwiazdami i realizatorami ekranowych przebojów, nie zapominając o Polakach odnoszących sukcesy za granicą: od Ryszarda Bolesławskiego po Polę Negri.

Krytyczne afterparty
22:00 - 03:00
klub festiwalowy

W tym roku po filmach, warsztatach i spotkaniach bawimy się do białego rana w Żarty Żartami (Wólczańska 20/42a). Koncerty, imprezy i krytycznie niskie ceny piwa dla karnetowiczów... i to akurat nie żarty! Wstęp do klubu zawsze wolny.