Goście festiwalu

Wszyscy goście, którzy odwiedzą 9. edycję Festiwalu Kamera Akcja:

Marcin Adamczak
Filmoznawca i krytyk filmowy. Wykłada w Instytucie Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu, w Szkole Filmowej w Łodzi oraz na Uniwersytecie Gdańskim. Dyrektor festiwalu filmowego Cinemaforum w Warszawie. Stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2010 i 2011). Laureat Grand Prix konkursu im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych (2011). Autor książek, m.in. „Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku” (2010), „Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu” (2014). Członek SFP oraz FIPRESCI.

 

 Urszula Antoniak
Reżyserka i scenarzystka filmów „Nic osobistego”, „Code Blue”, „Strefa nagości” i „Pomiędzy Słowami”. Jej filmy były prezentowane i nagradzane na najważniejszych europejskich festiwalach filmowych – Locarno, Toronto San Sebastian i Cannes. Od 30 lat mieszkająca i tworząca w Holandii. Jest absolwentką Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego oraz Nederlandse Film en Televisie Academie (NFTA)
 

 

Łukasz Biskupski
Kulturoznawca, filmoznawca. Obecnie na Uniwersytecie Gdańskim realizuje grant Narodowego Centrum Nauki „Fuga”, w ramach którego zajmuje się historią gospodarczą kina polskiego w dwudziestoleciu międzywojennym z perspektywy wytwórni „Sfinks”. Zajmuje się historią kina i badaniem kultury popularnej. Opublikował m.in. książkę „Miasto atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Kino w systemie rozrywkowym Łodzi” oraz „Kinofilia zaangażowana. Stowarzyszenie Miłośników Filmu Artystycznego „Start” i upowszechnianie kultury filmowej w latach 30. XX w.”.

 

Michał Broniszewski
Dyrektor Dystrybucji i Sprzedaży Akson Dystrybucji. Odpowiada za zakupy filmów polskich i zagranicznych oraz ich dystrybucję i sprzedaż na wszystkich polach eksploatacji na terenie kraju. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Przez siedem lat zarządzał jako dyrektor kinem NoveKino w Tychach. Dystrybuował najważniejsze polskie filmy ostatnich lat: „Bogowie”, „Powstanie Warszawskie”, „Powidoki” czy „Atak Paniki”.

 

 

Karolina Bruchnicka
Studentka V roku PWSFTviT im. L. Schillera w Łodzi. Laureatka Nagrody dla najlepszej aktorki za rolę Wendli Bergmann w spektaklu dyplomowym „Przebudzenie wiosny” w reżyserii Kuby Kowalskiego na 9. Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych w Rabacie oraz Grand Prix dla zespołu na Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. Na dużym ekranie zadebiutowała w roli Wiktorii Kornet w filmie „Córka trenera” w reżyserii Łukasza Grzegorzka. Kolejnym filmem był „Monument” w reżyserii Jagody Szelc. Obecnie współpracuje z Teatrem Dramatycznym w Wałbrzychu.

 

 Grzegorz Brzozowski
Absolwent Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, film dokumentalny poznawał pod kierunkiem Marcela Łozińskiego, Jacka Bławuta i Vity Żelakeviciute. Studiował również socjologię, psychologię i reportaż na UW, Uniwersytecie w Utrechcie oraz Yale University. Obecnie pracuje nad doktoratem w Instytucie Socjologii UW, badając polskie wspólnoty festiwalowe. Redaktor i szef działu recenzji “Patrząc” na portalu “Kultura Liberalna”. Autor m.in. dokumentów „Obcy na mojej kanapie” (Srebrny Lajkonik na Krakowskim Festiwalu Filmowym) i „Brick in the Wall” (nominacja do nagród Gopo 2014).

 

Adam Cybulski
Filmoznawca i doktorant w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Uniwersytetu Łódzkiego. Interesuje się filmowymi wizerunkami cielesności nienormatywnej, nową falą amerykańską, a także kinem postmodernistycznym oraz azjatyckim. Współpracował m.in. z festiwalem Transatlantyk oraz festiwalem filmowym Pięć Smaków. Publikował m.in. w „Kinie”, „Panoptikum”, „Mediach – Kulturze – Komunikacji Społecznej” i „Perspektywach Kulturoznawczych”.

 

 

Thomas Elsaesser
Wybitny filmoznawca, autor ponad 300 artykułów naukowych oraz kilkunastu książek na temat współczesnej kultury audiowizualnej przetłumaczonych na ponad dwadzieścia języków. Wykładowca na wielu uniwersytetach europejskich (Amsterdam, Bergen, Sztokholm, Cambridge, Wiedeń, Ferrara, Hamburg, Berlin, Gdańsk) i amerykańskich (Yale, Columbia, Nowy Jork, uniwersytety stanów Iowa i Kalifornia), założyciel pierwszych akademickich ośrodków filmoznawczych w Anglii i Holandii, wychowawca i promotor kilku pokoleń filmoznawców. Do najważniejszych obszarów jego zainteresowań należą: historia kina niemieckiego, klasyczne kino hollywoodzkie, współczesne kino amerykańskie i europejskie, teoria filmu i mediów, związki kina i filozofii.

 

 Monika Głowacka
Szefowa Łódź Film Commission/Lodz Film Commissioner. Związana z Łódź Film Commission od momentu jej powołania w 2009 r. Była odpowiedzialna za utworzenie w strukturach Urzędu Miasta Łodzi Zespołu ds. Filmu (Łódź Film Commission) funkcjonującego w oparciu o standardy obowiązujące w branży filmowej. Od 2009 roku reprezentuje Łódzką Komisję Filmową w strukturach AFCI – Międzynarodowego Stowarzyszenia Komisarzy Filmowych, od 2014 r. w sekcji filmowych funduszy regionalnych w Krajowej Izbie Producentów Audiowizualnych, a od 2018 r w Cine-Regio.

 

 Greta Gober
Obecnie pracuje na stanowisku post-doc w Departamencie Mediów, Uniwersytetu Sztokholmskiego. Feministka, badaczka mediów, mama sześciomiesięcznego Henia. W pracy doktorskiej na przykładzie TVP analizowała funkcjonalnie instytucji medialnej przez pryzmat płci. Obecnie przygląda się reakcjom organizacji medialnych na cyber przemoc, której doświadczają kobiety mediów. Członkini zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Kobiet w Radiu i Telewizji (IAWRT) oraz członkini Globalnego Sojuszu na Rzecz Równości w Mediach (GAMAG – Global Alliance on Media and Gender).

 

Łukasz Grzegorzek
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UW, kilkukrotny medalista Mistrzostw Polski w tenisie ziemnym. Debiutował pełnometrażowym filmem fabularnym „Kamper”, który miał międzynarodową premierę w 2016 roku na MFF w Karlowych Warach, startował również w Konkursie Głównym na 41. FPFF w Gdyni. „Kamper” zdobył m.in. nagrodę za najlepszy debiut pełnometrażowy na MFF Raindance 2016. Jego drugi film, „Córka trenera”, był filmem otwarcia na 18. MFF Nowe Horyzonty, a międzynarodową premierę miał na 26. FilmFest Hamburg.

 

Natalia Grzegorzek
Producentka. Absolwentka Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych na UW i kursu Dok Pro w Szkole Wajdy. Prezeska zarządu Koskino. Jej producencki debiut, film „Kamper”, miał swoją premierę na festiwalu w Karlowych Warach, był prezentowany w Konkursie Głównym Festiwalu Filmowego w Gdyni, otrzymał Discovery Award na festiwalu Raindance. Drugim filmem Koskino i Natalii Grzegorzek są „Kawki na drodze” – koprodukcja mniejszościowa w reż. Olmo Omerzu (Best Director Award w Karlowych Warach, premiera międzynarodowa na TIFF w Toronto, czeski kandydat do Oscara). Najnowszy film wyprodukowany przez Natalię Grzegorzek to „Córka trenera”.

 

Agnieszka Holland
Ukończyła praską FAMU w 1971 roku. Karierę filmową rozpoczęła współpracą z Krzysztofem Zanussim oraz ze swoim mentorem Andrzejem Wajdą. Jej pierwszy film kinowy to „Aktorzy prowincjonalni” – jeden ze sztandarowych filmów tzw. „kina moralnego niepokoju”, nagrodzony w Cannes nagrodą FIPRESCI. Zrealizowała wiele filmów w koprodukcjach międzynarodowych: wśród nich „Europa, Europa” (1990), wyróżniony nominacją do Oskara za najlepszy scenariusz. Nominacje do Oskara otrzymała również w 1985 i 2012, za filmy „Gorzkie żniwa” oraz „W ciemności”. Jej ostatni film „Pokot”, miał swoją premierę na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie, gdzie otrzymał nagrodę Srebrnego Niedźwiedzia. Od 2014 roku jest przewodniczącą Europejskiej Akademii Filmowej.

 

Barbara Hollender
Polska dziennikarka, krytyk filmowy, związana z dziennikiem „Rzeczpospolita”. W 1981 ukończyła studia socjologiczne na Uniwersytecie Warszawskim. Przewodnicząca Koła Piśmiennictwa przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich (polskiej sekcji FIPRESCI), od 2016 roku wiceprzewodnicząca Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych Fipresci W latach 2000-2005 była korespondentką „Variety”. Opublikowała książki: „Zespół Tor” (razem z Zofią Turowską), „Od Kutza do Czekaja”, „Od Wajdy do Komasy”, „Od Munka do Maślony” za którą w 2018 r. otrzymała nagrodę PISFu. Jest też laureatką nagrody PISF w kategorii „krytyka filmowa” oraz Nagrody im. Toeplitza przyznawanej przez ZAiKS. Członek Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej.

 

Błażej Hrapkowicz
Prezenter telewizyjny i radiowy, krytyk filmowy, konferansjer. Absolwent IKP UW. Gospodarz programu “Kino Mówi” w Ale kino+. Prowadzi audycję “Hrapkowidz” w radiowej Czwórce. Współautor książek poświęconych twórczości Terry’ego Gilliama, Davida Cronenberga i Davida Lyncha, oraz publikacji „Eastern Promises”. Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) i Koła Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Laureat Grand Prix Konkursu im. Krzysztofa Mętraka. Czterokrotnie nominowany do Nagrody PISF.

 

 Kaja Klimek
Tłumaczy filmy, czasem pisze o nich (kiedyś dla „Filmu”, „Dwutygodnika”, „Filmwebu”) i nieustannie o nich dyskutuje – z widzami, gdy tylko nadarzy się okazja, z twórcami na festiwalach, z innymi krytykami w mediach, ze studentami na Uniwersytetach Warszawskim i Gdańskim i co najważniejsze: z dzieciakami w ramach programów edukacji filmowej SNH i Filmoteki Szkolnej.

 

 

 Julia Kosmynka
Artystka wizualna, zajmuje się m.in. projektowaniem scenografii i kostiumów. Wielokrotnie współpracowała przy etiudach filmowych PWSFTviT m.in. projektując kostiumy do Warsztatów Operatorskich prof. Witolda Sobocińskiego. Jest autorką kostiumów w wielu spektaklach – m.in. w reżyserii Michała Kmiecika – Vatzlav w Teatrze im. K. Dejmka w Łodzi i Krakowiacy i Górale w Teatrze Polskim w Poznaniu. Jest również laureatką stypendium artystycznego Prezydent Miasta Łodzi na rok 2017, które otrzymała za projekt transmedialny

Światło Zmierzchu — podróż po światach introspektywnych.

 

Małgorzata Kozubek
Filmoznawczyni i kulturoznawczyni, pracuje w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego oraz w PWSFTViT w Łodzi. Prowadzi zajęcia z zakresu historii i teorii filmu. Zajmuje się m.in. Nową Historią Kina, niedokończonymi projektami filmowymi, analizą i interpretacją dzieła filmowego, psychologią odbioru filmu, społecznym wpływem kina, kulturą terapeutyczną i filmoterapią. Publikowała m. in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Kinie”, „Ekranach”, „Dyskursie” oraz w tomach zbiorowych. Jest autorką książki „Filmoterapia. Teoria i praktyka” oraz współredaktorką monografii „Polski film dokumentalny w XXI wieku” i „Polska animacja w XXI wieku”.

 

 Paulina Kwiatkowska
Adiunkta w IKP UW, kierowniczka Zakładu Filmu i Kultury Wizualnej i redaktorka naczelna kwartalnika „Pleograf”. Zajmuje się teorią obrazu filmowego i historią kina. Autorka książki „Somatografia. Ciało w obrazie filmowym”; współredaktorka monografii „Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-Lianga”, „Spojrzenie Antonioniego”, „Sztuka w kinie dokumentalnym”, „Nowa Kinofilia: przestrzenie i afekty” i podręcznika akademickiego „Antropologia kultury wizualnej”; redaktorka i tłumaczka książki Kai Silverman i Haruna Farockiego „Rozmowy o Godardzie”.

 

 Wojciech Leszczyński
Absolwent Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej w PWSFTviT w Łodzi oraz Wydziału Informatyki na PŁ. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. jako kierownik produkcji fabuły, dokumentu, a później już jako producent, głównie przy filmach animowanych. Założyciel oraz Członek Zarządu Stowarzyszenia Producentów Polskiej Aniacji, a także Członek Zarządu Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych. Współtworzy zespół producencki WJTeam oraz LIKAON.

 

 Stanisław Liguziński
Stanisław Liguziński jest krytykiem filmowym, selekcjonerem festiwalowym, wideoeseistą i doktorantem w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, absolwentem kierunku Master of Film w Nederlandse Filmacademie oraz filmoznawstwa i porównawczych studiów cywilizacji na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pisuje, redaguje, montuje, tłumaczy, moderuje, kuruje, organizuje i wykłada. Jego praca badawcza dotyczy audiowizualnych form myślenia, wideograficznych studiów filmowych i eseju wideo.

 

Joanna Łapińska
Członek Europejskiej Akademii Filmowej. Od 2007 do 2016 roku pełniła funkcję dyrektora artystycznego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty. Tworzyła program imprezy, rozwijała wydarzenia branżowe. Od września 2016 pełni funkcję Dyrektora Programowego Transatlantyk Festival. Współpracowała z licznymi festiwalami, prowadząc warsztaty, uczestnicząc w panelach, m.in. w ramach wydarzeń: Haifa IFF, Torino IFF, Rotterdam IFF, Morelia IFF, Trieste IFF, Sarajevo IFF. Od lat pomaga także polskim producentom i reżyserom w tworzeniu międzynarodowej strategii dla ich filmów, dzieląc się z nimi swoimi kontaktami i doświadczeniem.

 

Łukasz Maciejewski
Filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny. Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych i Federacji Krytyków Filmowych. Dyrektor programowy festiwalu Kino na Granicy oraz Grand Prix Komeda. Wykładowca na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi, juror na kilkuset festiwalach filmowych, moderator i organizator dziesiątek imprez filmowych. We wrześniu 2018 otrzymał Nagrodę PISF w kategorii „filmowa książka roku”, a także statuetkę „Art-Kciuka 2018” dla „wybitnego człowieka instytucji”. Autor wielu książek (m.in. „Wszystko jest lekko dziwne”, „Flirtując z życiem” czy „Aktorki. Spotkania”).

 

 Artur Majer
Filmoznawca z tytułem doktora nauk humanistycznych. Pracownik Telewizji Polskiej i Łódzkiej Szkoły Filmowej. Wykładowca uniwersytecki m.in. w Łodzi, Warszawie i Krakowie. Autor książki „Kino Juliusza Machulskiego” i kilkudziesięciu artykułów z dziedziny filmu, teatru i literatury.

 

 

Filip Marczewski
Absolwent reżyserii PWSFTviT w Łodzi oraz Międzywydziałowych Studiów Humanistycznych na UW. Wykładowca STUDIO PRÓB w Szkole Wajdy i Gdyńskiej Szkole Filmowej. Otrzymał wiele nagród na polskich i międzynarodowych festiwalach filmowych, jego krótkometrażowy „Melodramat” zdobył blisko 30 nagród, a debiut fabularny „Bez wstydu” otrzymał CIVIS Media Prize 2013 dla najlepszego filmu europejskiego poruszającego temat tolerancji oraz uczestniczył w MFF w Karlowych Warach.

 

Kuba Mikurda
Psycholog i filozof, wykładowca w Szkole Filmowej w Łodzi. Pracował jako krytyk filmowy, dziennikarz i wydawca. Opublikował m.in. „Nie-całość. Žižek, Dolar, Zupančič” (2015), zredagował m.in. „Wunderkamera. Kino Terry’ego Gilliama” (2011) i „Boro, l’ile d’amour. The Films of Walerian Borowczyk” (2015, wspólnie z Kamilą Kuc i Michałem Oleszczykiem). W 2018 roku zrealizował swój debiut filmowy – pełnometrażowy dokument „Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka”, nagrodzony Nosem Chopina dla najlepszego dokumentu o muzyce i sztuce na 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity.

[fot. Max Zieliński]

 

Ada Minge
Absolwentka filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktorantka w Instytucie Kultury Polskiej UW. Pisze o kinie i literaturze m.in. dla portalu O.pl i czasopisma „Ekrany”. Interesuje się problematyką dorastania, wielokulturowości i migracji we współczesnym kinie. Zajmuje się PR-em w firmie dystrybucyjnej M2 Films.

 

 

Anna Mroczek
Producentka filmów animowanych. Współwłaścicielka dwóch firm producenckich: WJTeam i Likaon Sp. z. o.o.. Współzałożycielka Polskiego Stowarzyszenia Producentów Animacji, Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Członkini zarządu Stowarzyszenia Filmowców Polskich w Łodzi.

 

 

Patrycja Mucha
Doktorantka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim, wieloletnia redaktor naczelna magazynu „Reflektor. Rozświetlamy kulturę!” oraz koordynatorka Klubu Filmowego Ambasada. Współpracuje z festiwalami filmowymi (m.in. Kamera Akcja, Ars Independent, Transatlantyk Festival, Octopus Film Festival) i instytucjami kultury (FINA, Silesia Film, Tarnogórskie Centrum Kultury) oraz prowadzi bloga Filmowe odloty. Nałogowo ogląda filmy o nastolatkach, chcąc przedłużyć sobie młodość.

 

Gabriela Muskała
Gabriela Muskała – aktorka, dramatopisarka. Laureatka wielu prestiżowych nagród, w tym na Festiwalu w Gdyni za rolę w filmie Wymyk. Popularność przyniósł jej udział w serialu Londyńczycy i w filmie Moje córki krowy. Jest autorką scenariusza i gra główną rolę w filmie p.t. Fuga, który miał swoją prapremierę podczas tegorocznego festiwalu w Cannes. Obecnie można ją zobaczyć w najnowszym filmie Marka Koterskiego 7 Uczuć.

[fot. Katarzyna Klimkowska]

 

Sylwia Nowak
Studiowała na Wydz. Operatorskim na Kierunku Animacja PWSFTviT w Łodzi. Od 1999 r. jako współtwórca lalek oraz scenografii nieprzerwanie pracuje przy produkcjach filmów lalkowych animowanych, realizowanych klasyczną techniką animacji poklatkowej oraz przy przygotowaniach lalkowych przedstawień teatralnych. Jako autorka kostiumów oraz charakteryzacji lalek brała udział przy produkcjach filmów takich jak: „ Bajki z krainy Lajlonii”, „Ichtys”, „Danny Boy”, „Treser Żuków”, „Piotruś i wilk”, „Latająca Maszyna” , „Wyspa Psów”oraz „ Wielkie zmartwienie”.

 

Michał Pabiś-Orzeszyna
Doktor w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ. W kręgu jego zainteresowań znajduje się tzw. archeologia mediów (badanie kultur martwych technologii), historia polskiej kultury popularnej oraz współczesny przemysł filmowy. Pisze do „EKRANów”, „Kultury Popularnej”, „Iluminace. Journal for Film Theory, History, and Aesthetics”. Członek komitetu European Network for Cinema and Media Studies i Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Kieruje Działem Edukacji Filmowej w NCKF w Łodzi.

 

Iwona Pomianowska
Doktor, projektant, reżyser, psycholog oraz wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, Łódzkiej Szkoły Filmowej a także Uniwersytetu Śląskiego. Członek ciała doradczego Museum Leuven oraz badacz w zakresie psychologii poznawczej, projektowania mediów – zarówno na poziomie teoretycznym jak i praktycznym (doktorat w zakresie psychologii – Trinity College Dublin oraz tytuł magistra sztuki i projektowania informacji – School of Arts w Brukseli).

 

 

Bolesław Racięski
Doktor nauk humanistycznych, współtwórca i prowadzący kanału czasopisma „Ekrany” w serwisie YouTube oraz podcastu „Ścieżka dźwiękowa”. Na „Kamerę Akcję” jeździ od początku, z kilkoma zawstydzającymi przerwami.

 

 

 

Małgorzata Radkiewicz
Profesor UJ, filmoznawczyni. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej we współczesnym kinie i sztukach wizualnych. Prowadzi badania nad twórczością kobiet w kinie, fotografii i w sztuce. Opublikowała m.in. „Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek” (2010) oraz „Oblicza kina queer” (2014). W latach 2015–2018 koordynatorka projektu badawczego NCN: „Pionierki kina i fotografii w Galicji 1896–1945”. Stypendystka MKiDN 2015.

 

 

Marcin Radomski
Dziennikarz i krytyk filmowy. Ukończył kulturoznawstwo w IKP na UW, studiował Film&Media na Uniwersytecie w Amsterdamie i dziennikarstwo filmowe w Collegium Civitas. Od kilku lat pisze o kinie m.in. dla „Kina”, „Dziennika. Gazety Prawnej”, „Magazynu Filmowego”. Pracował jako redaktor i wydawca w „Hali odlotów” i „Kocham kino”. Relacjonuje zagraniczne festiwale filmowe m. in. w Berlinie i Cannes. Koordynator programowy Cinemaforum w Warszawie. Współpracownik VOD Kinoscope.org. Od niedawna prowadzi na YouTube kanał KINOrozmowa.

 

Dagmara Rode
Adiunktka w Zakładzie Historii i Teorii Filmu UŁ. Prowadzi zajęcia z wiedzy o filmie i historii filmu na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Sekretarz Komisji Rewizyjnej Łódzkiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego. Od października 2007 opiekunka Koła Naukowego Filmoznawców UŁ. Aktywistka feministyczna, współpracuje m.in. z Nieformalną Grupą Łódź Gender.

 

 

Justyna Rucińska
Absolwentka Instytutu Kultury Współczesnej Filmoznawstwo-Kulturoznawstwo oraz Anglistyki na UŁ. Współwłaścicielka i producentka w zespole producenckim WJTeam oraz LIKAON. Założycielka oraz Członkini Rady Nadzorczej Stowarzyszenia Producentów Polskiej Animacji. Doświadczenie producenckie zdobywała głównie przy produkcji artystycznych animowanych filmów autorskich oraz współpracy przy pełnometrażowych produkcjach filmów lalkowych – m.in. „Wyspa psów” Wesa Andersona.

 

Katarzyna Szczerba
Realizatorka dźwięku, na swoim koncie ma ponad sto projektów – głównie dokumentalnych. Ukończyła akustykę (spec. reżyseria dźwięku) i filmoznawstwo na UAM w Poznaniu. Prowadzi firmę Studio PUK, zajmującą się produkcją filmów, a także nagraniem i postprodukcją audio.

 

 

Sebastian Smoliński
Ukończył kulturoznawstwo i amerykanistykę w ramach Kolegium MISH na Uniwersytecie Warszawskim. Regularnie publikuje m.in. w „Kinie”, „Ekranach”, „Tygodniku Powszechnym” czy „Reflektorze”. Jest współautorem prac zbiorowych z zakresu historii kina: hiszpańskojęzycznej monografii „La doble vida de Krzysztof Kieślowski”, „Kina afroamerykańskiego” oraz „David Lynch. Polskie spojrzenia”. Laureat Konkursu im. Krzysztofa Mętraka w 2017 roku. Pasją do kina dzieli się z młodzieżą jako edukator Filmoteki Szkolnej działającej przy FINA.

 

Joanna Solecka
Strateg komunikacji i marketingu dla producentów i instytucji z pola kultury, filmu i edukacji. Ekspert Torino Film Lab w zakresie Audience Design. Producent kreatywny dla krótkich metraży i filmów dokumentalnych. Wykładowca międzynarodowych szkoleń dla profesjonalistów filmowych. Obecnie zarządza warszawskim oddziałem międzynarodowej agencji specjalizującej się w marketingu filmowym Alphapanda, której klientami są zarówno najwięksi dystrybutorzy tacy jak 20th Century Fox czy Warner Bros, Europejska Akademia Filmowa, agenci sprzedaży i producenci.

 

Agata Sotomska
Kierowniczka zespołu edukacji filmowej w FINA. Od 10 lat odpowiedzialna za ogólnopolski program Filmoteka Szkolna. Pomysłodawczyni akcji Skrytykuj.pl popularyzującej świadomą dyskusję o kinie wśród młodzieży. Inicjatorka Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej nominowanej w 2018 roku do Nagród PISF. Członkini międzynarodowego zespołu Film Literacy Advisory Group odpowiedzialnego za raporty „Screening Literacy” i „Framework for Film Education in Europe”.

 

Marta Stańczyk
Doktorantka na WZiKS na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie zajmuje się ucieleśnionym doświadczeniem kinowym. Pracuje nad rozprawą o sensuous theory oraz książką na temat slow cinema. Redaktorka magazynu „FUSS”, czasopisma „Ekrany” oraz książki „Poszukiwacze zaginionych znaczeń” (2016; z Kają Łuczyńską).

 

 

Małgorzata Stasiak
Absolwentka politologii i filmoznawstwa. Uczy w Warszawskiej Szkole Filmowej, Liceum Filmowym i Szkole Filmowej w Łodzi. Prowadzi warsztaty dla młodzieży, spotkania z artystami, cykle filmowe. Napisała doktorat o filmach dotyczących powstania warszawskiego. Kino traktuje jako wspaniałą syntezę wszystkich sztuk. W procesie edukacyjnym używa więc różnorodnych metod, by wraz z uczniami wciąż na nowo odkrywać, jak piękną przygodą i świetną zabawą może być sztuka.

 

Małgorzata Steciak
Dziennikarka. Publikowała m.in. w „Polityce”, „Gazecie Wyborczej”, „EKRANach” czy serwisie dwutygodnik.com. Wcześniej była redaktorką portali Onet.pl, Gazeta.pl. Stała współpracowniczka weekend.gazeta.pl. Uwielbia rozmawiać o serialach, a swoimi wrażeniami dzieli się m.in. w programie Filmwebu „Serial Killers”. Prowadzi edukacyjne zajęcia filmowe dla młodzieży w ramach programu Filmoteka Szkolna. Kiedy nie pisze o kinie, zajmuje się technologią VR w firmie CinematicVR.

 

Miłosz Stelmach
Filmoznawca i krytyk filmowy, redaktor naczelny czasopisma o tematyce audiowizualnej „Ekrany”, doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie przygotowuje rozprawę o modernizmie w polskim kinie. Interesuje się filmowym modernizmem i jego przejawami w polskim kinie, a także przemianami współczesnego kina artystycznego.

 

 

Iwo Sulka
Urodzony w 1985 roku. Interesuje się kinem amerykańskim i europejskim oraz historią stylu i techniki filmowej. Ukończył filmoznawstwo na UJ, gdzie w 2017 obronił doktorat zatytułowany Historia formatu szerokoekranowego: technika i estetyka. Współpracował z krakowskim kinem Agrafka w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego oraz z festiwalem filmowym Etiuda&Anima. Prowadzi warsztaty w ramach programu Wędrujący Filmoznawcy Filmoteki Szkolnej.

 

Agata Szymańska
Zdobywała doświadczenie współpracując z telewizją TVN przy produkcji serialu Odwróceni i filmie Świadek koronny oraz jako kierownik produkcji. W 2009 założyła firmę Filmpolis (Z daleka widok jest piękny i Huba Anki i Wilhelma Sasnalów). W 2015 z Magdaleną Kamińską wspólnie założyły firmę Balapolis, specjalizującą się w produkcji filmów fabularnych, koprodukcjach międzynarodowych i dystrybucji kinowej. Odpowiadają za produkcję: Baby Bump Kuby Czekaja, Walser Zbigniewa Libery, Wilkołak Adriana Panka, obecnie przygotowują nowy film Sasnalów Zanim skończy się horyzont, drugi film Ricky Rijneke The Hunter’s Son w koprodukcji polsko-holenderskiej.

 

Monika Talarczyk
Dr hab., prof. Szkoły Filmowej w Łodzi, historyczka kina i krytyczka filmowa, badaczka kina kobiet. Autorka wielu książek, m.in.: „Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii”, „Wanda Jakubowska. Od nowa”, „Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w II połowie XX wieku”. Laureatka Nagrody PISF, dwukrotnie nominowana do Nagrody im. Bolesława Michałka, laureatka Konkursu im. Krzysztofa Mętraka. Współpracowniczka Krytyki Politycznej i FINA. Członkini Kobiet Filmu, Stowarzyszenia Kobiet Filmowców, SFP oraz EWA (European Women’s Audiovisual Network).

 

Grażyna Torbicka
Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, w stopniu magistra sztuki. Dziennikarka, krytyk filmowy. Współtwórczyni i dyrektor artystyczna Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym – Janowcu nad Wisłą. Od 1986 do 2016 roku związana z Programem 2 TVP. Autorka licznych programów telewizyjnych i reportaży o tematyce filmowej. W latach 1996-2016 autorka magazynu filmowego „Kocham Kino” na antenie TVP2. Jest laureatką wielu nagród m.in. za działalność w dziedzinie kultury otrzymała Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski i Srebrny Medal Gloria Artis Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Członkini Europejskiej Akademii Filmowej. Jurorka na wielu Międzynarodowych Festiwalach Filmowych.

 

Michał Walkiewicz
Dziennikarz filmowy, redaktor naczelny portalu Filmweb.pl. Absolwent filmoznawstwa UAM, zwycięzca Konkursu im. Krzysztofa Mętraka (2008) i laureat dwóch nagród PISF. Współautor książek o grach wideo i filmach, m.in. o Jamesie Bondzie, Jerzym Skolimowskim, Davidzie Lynchu oraz Davidzie Cronenbergu. Publikował m.in. w „Filmie”, „Kinie”, „Machinie”, „Tygodniku Powszechnym”. Felietonista miesięcznika „PSX Extreme”, stały współpracownik portali Dwutygodnik.com oraz Newonce.net. Uczy krytyki i analizy gier wideo w warszawskim Liceum Kreacji Gier.

 

Dorota Wardęszkiewicz
Polska montażystka o niezwykle bogatym dorobku, współreżyserka filmów dokumentalnych. Przez wiele lat była związana z Wytwórnią Filmów Oświatowych w Łodzi. Zmontowała ponad 150 filmów dokumentalnych. jest autorką montażu wielu filmów Pawła Łozińskiego, współpracowała z Krzysztofem Kieślowskim czy Wojciechem Wiszniewskim. Nominowana do Polskich Nagród Filmowych Orły za „21 x Nowy Jork” Piotra Stasika i „Wszystkie nieprzespane noce” Michała Marczaka. Od 2000 roku jest wykładowcą Szkoły Filmowej w Łodzi na wydziale Montażu Filmowego.

 

Mariola Wiktor
Polonistka, kulturoznawczyni UŁ, dziennikarka filmowa, członkini FIPRESCI, wykładowczyni w Szkole Wajdy. Publikuje m.in. w „Film&TV, Kamera”, „Magazyn Filmowy SFP”, „Kino”, „Dziennik.pl”, „Harper’s Bazaar”. Zakręcona na punkcie festiwali filmowych i wywiadów z ludźmi kina. Przygotowywała III Festiwal Filmu Polskiego w Londynie w 2005 roku. W latach 2009-2015 była dyrektorem programowym i artystycznym Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi. Zaprosiła do Łodzi m.in. takie postaci, jak Marta Meszaros, Andriej Konczałowski, Istvan Szabo, Peter Greenaway, Jan Troell, Sergiej Łoźnica, Jaco van Dormael, John Malkovich,Tinto Brass.

 

Mariusz Włodarski
Uczestniczył w międzynarodowych produkcjach filmowych takich jak „Simon Konianski“ produkowany przez belgijskie Versus Production czy „The Flying Machine“ produkowany przez brytyjską firmę Breakthru Films. W 2010 roku założył wraz z trójką przyjaciół własną firmę – Lava Films, poprzez którą wyprodukował film dyplomowy Magnusa von Horn, pt. „Bez Śniegu“. Doszkalał się na kursie dla producentów europejskich EAVE, warsztatach Passion to Market oraz EKRAN rozwijając w nich debiut fabularny Magnusa von Horn pt. „Intruz“. Jest wykładowcą na Wydziale Reżyserii oraz Wydziale Organizacji Sztuki Filmowej w PWSFTviT w Łodzi.

 

Patrycja Włodek
Doktor nauk o sztuce, absolwentka socjologii i filmoznawstwa na UJ, adiunkt na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. Autorka książki „Świat był przemoczoną pustką”. Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie (2015) oraz licznych tekstów o tematyce filmowej i serialowej publikowanych w tomach zbiorowych i czasopismach naukowych. Współredaktorka tomów zbiorowych: „Od de Laclosa do Collarda. Adaptacje literatury francuskiej”, „Autorzy kina europejskiego” i „Pomiędzy retro a retromanią”.

 

Anna Wróblewska
Doktor nauk humanistycznych, publicystka, dziennikarka, menedżer kultury. Wykładowca na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego i w Szkole Filmowej w Łodzi; specjalizuje się w tematyce ekonomii kultury i organizacji branży filmowej, animacji i filmu dla dzieci. Rzeczniczka prasowa Festiwalu Filmowego w Gdyni. Autorka książek i artykułów w prasie branżowej, laureatka nagród ministra kultury i Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

 

 

Marcin Zalewski
Rzeźbiarz, lalkarz, rekwizytor. Absolwent Wydziału Edukacji Wizualnej w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Od 2005 roku związany z branżą filmową świadcząc usługi związane z produkcją lalek animacyjnych, animatronicznych,
rekwizytów. Współpracuje z firmami: Likaon Sp.zoo, WJTeam, Momakin, Breakthru Film Production. Współtwórca lalek i lalkarz m.in. w filmach „Wyspa psów” czy „Piotuś i Wilk”.

 

 

Anna M. Zarychta
Adiunkt na Wydziale Operatorskim i Realizacji TV PWSFTviT w Łodzi, absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego (Wydział Filologiczny); prowadzi zajęcia m.in. z literatury powszechnej, komunikacji społecznej, teorii kultury wizualnej oraz teorii mediów; od 2009 Kierownik i Redaktor Naczelny Wydawnictwa PWSFTviT, redaktorka licznych prac naukowych i artystycznych; autorka tekstów z teorii literatury i mediów.

 

 

Tomasz Żygo
W branży filmowej od 2009, od początku związany ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty. Od 2010 zaangażowany w dystrybucję Stowarzyszenia, od koordynacji obiegu materiałów po rozwój relacji z kinami oraz współpracę z telewizjami i platformami VOD. Od 2012 roku, wraz z powstaniem Kina Nowe Horyzonty we Wrocławiu, wspomaga niektóre prowadzone tam projekty, m.in. Akademię Kina Światowego. Odpowiedzialny za wprowadzenie do kin również paru tytułów niezależnie od Stowarzyszenia, m.in. „Baby Bump” Kuby Czekaja, czy „Porto” Gabe’a Klingera.

 

Kamila Żyto
Dr hab., Adiunkt w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej, współpracuje z Młodzieżową Akademią Filmową „Bliżej kina” i Gabinetem Edukacji Filmowej w Łodzi, PISF (przy projektach „Filmoteka Szkolna”, „Akademia Filmu Polskiego”), DKF PWSFTviT; jest wykładowcą UŁ, Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Aleksandrowie Łódzkim. W 2010 roku opublikowała książkę Strategie labiryntowe w filmie fikcji, w 2017 Film noir i kino braci Coen. Współredagowała m.in. tomy Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa i Od Cervantesa do Perez-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej, Autorzy kina europejskiego VII.