Głos krytyków

Parasite
reż. Joon-ho Bong
MFF Cannes 2019 – Konkurs Główny – Złota Palma, MFF Karlovy Vary 2019, MFF Locarno 2019, MFF Toronto 2019, MFF Sydney 2019

Rodzice wraz z dwojgiem dorosłych dzieci mieszkają w najniżej położonej kondygnacji w bloku w biednej dzielnicy Seulu. Utrzymują się głównie z drobnych oszustw czy wyłudzeń. Ich los odmienia się, gdy Gi-woo podejmuje pracę u zamożnej rodziny w roli korepetytora. Z czasem budzą się w nim (i jego bliskich) bezwzględność i chciwość, czego efektem jest pozbawione skrupułów żerowanie – niczym tytułowy pasożyt – na swojej ofierze. Bong Joon-ho to twórca biorący pod uwagę głos młodej generacji, co niejednokrotnie udowodnił w swoich filmach. W przypadku „Parasite” sięga po nowy język opisu współczesności i sprawnie zaciera granice między gatunkami.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

Prelekcję przed filmem poprowadzi Joanna Birek.

Ból i blask
reż. Pedro Almodovar
MFF Cannes 2019 – Konkurs Główny – Nagroda za najlepszą rolę aktorską (Antonio Banderas), za najlepszy soundtrack, MFF San Sebastian 2019, MFF Toronto 2019, MFF Sydney 2019


Ceniony hiszpański reżyser Salvador Mallo wraca wspomnieniami do ważnych momentów w swoim życiu. „Ból i blask” to opowieść o pogodzeniu się z losem i oswojeniu wszechogarniającego lęku. Almodóvar kreśli coś na kształt spowiedzi, sakramentu pokuty i pojednania. Bohater rozlicza się z trudnym dzieciństwem, mierzy się z przemianami obyczajowymi w kraju, szeroko rozumianą miłością, a nawet twórczą niemocą. Okazuje się jednak, że sztuka i pasja tworzenia potrafią mieć siłę uzdrowienia, dzięki której udaje się stawić czoła swoim traumom. Almodóvara określono współczesnym Proustem czy Bergmanem, dla których motyw czasu i przemijania odgrywał w twórczości znaczącą rolę.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

Królowa kier
reż. May el-Toukhy
MFF Sundance 2019 – Nagroda publiczności, MFF Göteborg – Nagroda publiczności, MFF Rotterdam 2019, MFF Hong Kong – Nagroda w sekcji “Young Cinema”

Ann pracuje jako prawniczka wyspecjalizowana w pomocy nieletnim ofiarom molestowania. Wspólnie z mężem Peterem wychowują córki i wiodą spokojne życie, do momentu pojawienia się Gustava – nastoletniego syna Petra z pierwszego małżeństwa. Praca jaką wykonuje Ann nie pozostaje bez wpływu na jej relację z Gustavem – bez wątpienia to ona rozdaje karty. „Królowa Kier” to prowokacyjna, wciągająca i mroczna opowieść, która stawia pytania nurtujące świat w epoce #metoo – tyle, że znajduje dla nich nieoczywiste odpowiedzi.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

Midsommar. W biały dzień
reż. Ari Aster
MFF New Zealand 2019, MFF Nowe Horyzonty 2019

Dani i Christian są młodą amerykańską parą na granicy rozpadu związku. Po rodzinnej tragedii, jaka przydarzyła się Dani, para wybiera się w podróż na festiwal letniego święta w odległej szwedzkiej wiosce. Wszystko wygląda jak zapowiedź beztroskich, letnich wakacji w krainie wiecznego słońca. Jednak sielanka przybiera złowrogi charakter, gdy tamtejsi mieszkańcy zapraszają swoich gości na uroczystości, które sprawiają, że raj staje się coraz bardziej niepokojący. I to wszystko w biały dzień.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

Piranie
reż. Claudio Giovannesi
MFF Berlinale 2019 Konkurs Główny – Srebrny Niedźwiedź za najlepszy scenariusz; MFF Shanghai 2019, MFF Seattle 2019

Niezwykle charyzmatyczny i energetyczny portret mafijnej młodzieży. Oto ulice neapolitańskiej dzielnicy przejmuje młodociany gang, który dyktuje porządek w oparciu o interesy mieszkańców. Dobrymi chęciami jest jednak piekło wybrukowane, o czym młodzi bohaterowie przekonają się zbyt wcześnie. Lub za późno. Film powstał na podstawie książki Roberta Saviano, autora głośnej „Gomorry – podróży po imperium kamorry”, na podstawie której powstał film Mattea Garrone.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

Prelekcję przed filmem poprowadzi Diana Dąbrowska.

Diego
reż. Asif Kapadia
MFF Cannes 2019 – Out of Competition, MFF Locarno 2019

Dokument utkany misternie z ponad 500 godzin niepublikowanych wcześniej, prywatnych nagrań, rejestrujących życie i karierę Diego Maradony – zawodnika okrzykniętego futbolowym objawieniem. Film nazywany trzecią częścią trylogii Asifa Kapadii (po „Sennie” oraz „Amy”) poświęconą współczesnym ikonom popkultury. Dogłębna sylwetka Maradony: boga na boisku, gwiazdy mediów i Diego: człowieka, któremu nieobce były też ziemskie słabości. Humanistyczny obraz, nie tylko dla fanów piłki nożnej.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

Prelekcję przed filmem poprowadzi Diana Dąbrowska.

Anielska twarz
reż. Vanessa Filho
MFF Cannes 2018 – Un Certain Regard, MFF Camerimage 2018 – Konkurs Debiutów Reżyserskich

Marlène dużo imprezuje i eksperymentuje z substancjami odurzającymi, a ponadto samotnie wychowuje ośmioletnią Elli. Pewnej nocy Marlène niespodziewanie porzuca córkę dla ledwo poznanego w klubie mężczyzny. Elli – pozostawiona samej sobie – sięgając po alkohol zaczyna odkrywać ścieżki uczęszczane przez dorosłych. Czy matka i córka odnajdą się ponownie? Film był prezentowany w Cannes w ramach sekcji Un Certain Regard. W Polsce nie trafił do regularnej dystrybucji kinowej.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy
reż. Radu Jude
MFF Karlovy Vary 2018 – Konkurs Główny – Kryształowy Glob; MFF Toronto 2018,  MFF Busan 2018, MFF Palm Springs 2019

Będąca na granicy dokumentu i fabuły opowieść o zapomnianej zbrodni oraz budowaniu świadomości historycznej. Tytuł to cytat z deklaracji marszałka Iona Antonescu, złożonej w 1941 roku przed rumuńskim rządem. W rzeczywistości słowa te stanowiły przyzwolenie na czystki etniczne, dokonane na ludności żydowskiego pochodzenia na froncie wschodnim. Osią filmu jest fikcyjna historia reżyserki teatralnej Mariany, która przygotowuje rekonstrukcję odeskich wydarzeń. Tegoroczny rumuński kandydat do Oscara.

Zobacz zwiastun filmu TUTAJ

Zobacz zwiastun sekcji!

Partnerem filmu Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy w sekcji „Głos krytyków” jest Rumuński Instytut Kultury.

Partnerem filmu Anielska twarz w sekcji „Głos krytyków” jest Instytut Francuski.

Sekcja „Głos krytyków” jest pod patronatem miesięcznika KINO.