GŁOS KRYTYKÓW

BONE TOMAHAWK

Czas trwania: 132 minuty Reżyser: Steven Craig Zahler Scenariusz: Steven Craig Zahler Obsada: Kurt Russell, Patrick Wilson, Matthew Fox, Richard Jenkins Zdjęcia: Benji Bakshi Produkcja: USA, Wielka Brytania, 2015

Czterech mężczyzn na czele z szeryfem (Kurt Russell) wyrusza na ratunek jeńcom porwanym przez Indian – kanibali. Reżyser pokazuje widzom detalicznie skonstruowaną historię o powolnym tempie, która staje się swoistym studium brutalności. Szczegółowe portrety głównych bohaterów pomagają zbudować emocjonalną więź widza z postaciami. Film jest mieszanką gatunkową, z której na pierwszy plan wybija się western i horror. Niepowtarzalna, choć ciężka atmosfera hipnotyzuje, stawiając w centrum zainteresowania relacje dobra i zła, między człowiekiem a jego sumieniem.

Steven Craig Zahler

Urodzony 23 stycznia 1973 roku. Amerykański pisarz, scenarzysta, kompozytor, muzyk, reżyser i operator. W 2010 roku wydał swoją debiutancką powieść („A Congregation of Jackals”), w której napisaniu wspierali go m. in. Kurt Russell czy Waler Hill. W 2015 roku zadebiutował jako reżyser filmem „Bone Tomahawk”, który od razu zyskał uznanie zarówno publiczności, jak i krytyków.

LATO SANGAILE

Czas trwania: 88 minut Reżyser: Alanté Kavaϊté Scenariusz: Alanté Kavaϊté Obsada: Julija Steponaitytė, Aistė Diržiūtė, Martynas Budraitis, Nele Savicenko Zdjęcia: Dominique Colin Produkcja: Francja, Holandia, Litwa 2015

Siedemnastoletnia Sangaile spędza wakacje z rodzicami w domku nad jeziorem. Fascynuje się akrobatyką lotniczą, a jej największym marzeniem jest pilotowanie samolotu. Nigdy jednak nie wsiadła na pokład takiej maszyny ze względu na paniczny lęk wysokości. Cały gniew wynikający ze strachu i niemocy kieruje przeciw sobie. Pewnego dnia, na pokazie lotniczym, poznaje barwną i przebojową Auste, której wyjawia swoje sekrety. To spotkanie i namiętność, która rozwinie się między dziewczynami, pozwoli Sangaile nabrać pewności siebie i przezwyciężyć własne ograniczenia. Film jest opowieścią o odwadze potrzebnej do realizowania własnych marzeń. Hipnotyzujący obraz, który w połączeniu z niezwykłą ścieżką dźwiękową pozwala oderwać się od rzeczywistości.

film_lato-sangaile_foto

Alanté Kavaϊté

Urodziła się na Litwie. W 1992 roku wystąpiła w filmie wyreżyserowanym przez Raimundas Banionis, „Dziazas”, po czym rozpoczęła studia w Paryżu (specjalizowała się w fotografii i filmie). Jest reżyserką filmów „Écoute le temps” (2007), „Summer” (2015), „Évolution”.

NEON DEMON

Czas trwania: 118 minut Reżyser: Nicolas Winding Refn Scenariusz: Nicolas Winding Refn, Mary Laws, Polly Stenham Obsada: Elle Fanning, Jena Malone, Karl Glusman, Keanu Reeves, Bella Heathcote, Abbey Lee Zdjęcia: Natasha Braier Produkcja: Dania, Francja, USA, 2016

Reżyser (twórca „Drive”) tworzy w filmie galerię osobliwych postaci, szykuje nieprzewidywalne zwroty akcji, śmiało nawiązując do stylistyki thrillera i horroru. Odważnie interpretuje świat mody, który staje się dla niego pretekstem do refleksji nad bezmyślnym kultem sztucznego piękna. Na szczególną uwagę zasługują zdjęcia Natashy Braier, uwypuklające mroczną stronę modowego uniwersum, a także wyróżniona w Cannes ścieżka dźwiękowa Cliffa Martineza.

neon-demon

Nicolas Winding Refn

Urodzony w 1970 roku duński reżyser, scenarzysta i producent. Jako nastolatek przeprowadził się do Stanów Zjednoczonych. Zyskał międzynarodowe uznanie m.in. dzięki trylogii „Pusher” (1996, 2004, 2005), filmom „Bleeder” (1999) , „Fear X” (2003) czy „Valhalla: Mroczny wojownik” (2009). Autorski styl Refna przypieczętował thriller neo-noir „Drive” (2011) z Ryanem Gosslingiem, z którym spotkał się także przy filmie „Tylko Bóg wybacza” (2013).

FRANKOFONIA

Czas trwania: 90 minut Reżyser: Aleksander Sokurow Scenariusz: Aleksander Sokurow Obsada: Louis-Do de Lencquesaing, Benjamin Utzerath, Vincent Nemeth, Johanna Korthals Altes Zdjęcia: Bruno Delbonnel Produkcja: Francja, Holandia, Niemcy 2015

Film rozważa kwestię postrzegania kultury – a tym samym siebie – przez społeczeństwo francuskie i okupujących Francję podczas II wojny światowej nazistów. Łącząc sceny rekonstrukcyjne z nagraniami archiwalnymi, reżyser konstruuje narrację wokół Muzeum w Luwrze, skupiając się na relacji Jacquesa Jaujarda, dyrektora Francuskich Muzeów Narodowych i hrabiego Wolffa Metternicha, przysłanego z Niemiec do nadzorowania francuskich kolekcji dzieł sztuki. Snując refleksję o sztuce, Sokurow w rzeczywistości wypowiada się na temat polityki, moralności, historii i wolności, a opowiadając o Luwrze, pokazuje też swoją prywatną historię – historię twórcy z kraju, w którym obowiązuje cenzura i propaganda, a za artystyczną wypowiedź można zostać pozbawionym wolności.

film_frankofonia_foto

Aleksander Sokurow

Rocznik 1951. Studiował na WGIK, nie uzyskując większego uznania za krótkie metraże u swych wykładowców. Zdobywał doświadczenie dzięki pracy w telewizji. Dzięki poznaniu Andrieja Tarkowskiego, który jako jedyny wróżył mu karierę, zaczął współpracować z jednym z największych studiów filmowych w Rosji – Lenfilm. Dziś Sokurow jest laureatem wielu światowych nagród, a decyzją Europejskiej Akademii Filmowej został zaliczony w poczet 100 najlepszych reżyserów.

TAJEMNICE BRIDGEND

Czas trwania: 105 minut Reżyser: Jeppe Rønde Scenariusz: Jeppe Rønde, Peter Asmussen, Torben Bech Obsada: Hannah Murray, Josh O’Connor, Steven Waddington, Adrian Rawlins, Scott Arthur Zdjęcia: Magnus Nordenhof Jønck Produkcja: Dania, USA, Wielka Brytania 2015

Kilkunastoletnia Sara wraz z ojcem, funkcjonariuszem policji, po kilku latach powraca do Bridgend. Dave ma rozwikłać zagadkę tajemniczego samobójstwa jednego z uczniów miejscowego liceum. Tymczasem jego córka zaczyna wałęsać się z grupą znudzonych i zepsutych do szpiku kości dzieciaków, szybko zakochuje się w jednym z nich. Zdesperowany ojciec za wszelką cenę stara się uchronić swoje dziecko przed zgubnym wpływem rówieśników. W Bridgend jednak dochodzi do kolejnych samobójczych śmierci.

film_tajemnice-bridgend_foto

Jeppe Rønde

Duński reżyser filmowy, urodzony w 1973 roku. Studiował w Kopenhadze. Wyreżyserował „Jerusalem, min elskede” (2003) i „Swenkowe” (2004). Jest zdobywcą kilku nagród Robert, które są duńskim odpowiednikiem Oskarów, za zrealizowane programy telewizyjne i pracę dokumentalną.

EL CLAN

Czas trwania: 110 minut Reżyser: Pablo Trapero Scenariusz: Pablo Trapero, Julian Loyola, Esteban Student Obsada: Guillermo Francella, Peter Lanzani, Lili Popovich, Giselle Motta, Franco Masini, Antonia Bengoechea Zdjęcia: Julián Apezteguía Produkcja: Argentyna, Hiszpania 2015

Argentyna, początek lat 80. Za obrazem tradycyjnej rodziny z dzielnicy San Isidro, kryje się złowieszczy klan aranżujący porwania oraz dokonujący morderstw. Na czele stoi ojciec Arquímedes, wyglądający czasem jak niegroźny dziadek z sąsiedztwa, a czasem jak wcielony diabeł o zimnym spojrzeniu, oraz Alejandro, jego najstarszy syn, gwiazda słynnej drużyny rugby CASI, umiejętnie wskazujący potencjalne ofiary. Fabuła oparta na prawdziwej historii argentyńskiej rodziny Puccio.

film_el-clan_foto

Pablo Trapero

Urodził się w 1971 roku w Argentynie. Jest producentem i reżyserem. W swoich filmach portretuje życie zwykłych ludzi, a także podejmuje się krytyki pewnych zjawisk społecznych, takich jak korupcja oraz krytyka systemu politycznego, za sprawą którego ludzie muszą migrować w poszukiwaniu pracy. Jest znany z poruszania w swoich filmach tematów tabu, na przykład kazirodztwa.

BLOKADA

Czas trwania: 119 minut Reżyser: Emin Alper Scenariusz: Emin Alper Obsada: Mehmet Özgür, Berkay Ateş, Tülin Özen, Müfit Kayacan, Ozan Akbaba Zdjęcia: Adam Jandrup Produkcja: Francja, Turcja, Katar 2015

Na obrzeżach 14-milionowej metropolii, w atmosferze społecznych napięć, lęku i podejrzliwości, dochodzi do spotkania dwóch braci, którzy nie widzieli się od 20 lat. Khadir zostaje wypuszczony z więzienia pod warunkiem tajnej współpracy z policją. Będzie musiał zaskarbić sobie zaufanie pełnego podejrzeń, opuszczonego przez żonę i dzieci Ahmeda. Jednak bracia nie zdają sobie sprawy, że prawdziwe zagrożenie czyha bliżej, niż im się wydaje. Film to zaskakująco celna, porażająca wizualnie wizja współczesnego świata, który przenika wszechobecna atmosfera inwigilacji, zagrożenia terroryzmem i społecznego szaleństwa.

Emin Alper

Urodzony w 1974 roku, studiował ekonomię i historię – posiada doktorat z zakresu współczesnej historii tureckiej. Jego pierwszy film fabularny – „Beyond the Hill” – otrzymał wiele nagród, w tym Nagrodę Caligari na Festiwalu Filmowym w Berlinie, został także okrzyknięty najlepszym filmem na Asia Pacific Screen Awards. Na Politechnice w Stambule wykłada nauki humanistyczne i społeczne.

KAMPER

Czas trwania: 89 minut Reżyser: Łukasz Grzegorzek Scenariusz: Łukasz Grzegorzek, Krzysztof Umiński Obsada: Piotr Żurawski, Marta Nieradkiewicz, Justyna Suwała, Jacek Braciak, Bartłomiej Świderski Zdjęcia: Weronika Bilska Produkcja: Polska, 2016

Pełnometrażowy debiut Łukasza Grzegorzka to historia o codzienności dzisiejszych 30-latków, zawieszonych między beztroską młodości a dorosłością, wiążącą się z decyzjami i odpowiedzialnością. Tytułowy bohater pracuje jako tester gier komputerowych, a jego żona Mania marzy o stworzeniu niewielkiego biznesu gastronomicznego. Kryzys w ich małżeństwie jest niewidoczny – pozornie nic złego się nie dzieje. Bohaterowie z wygody nie rozmawiają o ważnych dla siebie sprawach, wykonują puste gesty, unikają konfrontacji aż do momentu, gdy… Siłą „Kampera” jest prostota scenariusza, naturalność dialogów i aktorstwa. Z przyjemnością ogląda się duet Piotra Żurawskiego i Marty Nieradkiewicz, którzy brawurowo rozgrywają wieloznaczne postawy bohaterów.

film_kamper_foto1

Łukasz Grzegorzek

Ma za sobą karierę sportową – grał w tenisa. Zanim zadebiutował w filmie, studiował prawo, realizował reportaże, reklamy i zwiastuny dla telewizji publicznej. „Kamper” to jego debiut
w wielu rolach: reżysera, scenarzysty, montażysty, koproducenta, producenta kreatywnego. Film dostał się do prestiżowego Konkursu „East of West” Festiwalu w Karlowych Warach
i do Konkursu Głównego Festiwalu Filmowego w Gdyni.