WARSZTATY I SPOTKANIA

HARMONOGRAM WARSZTATÓW I SPOTKAŃ:

Krytyk jako “producent filmowy”. Spotkanie z Marcinem Adamczakiem

9 października, piątek, godz. 12:30, Łąkowa 29, Toya Studios, SALA A

ZAPISZ SIĘ NA WARSZTATY

O pisaniu o kinie, które łączy estetykę, produkcję i teorię czyli to co na Kamerze Akcji uwielbiamy najbardziej. Marcin Adamczak z racji swojego wykształcenia (jest filmoznawcą i absolwentem Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej PWSFTviT w Łodzi) zderza w swoich tekstach podejście praktyczne z teoretycznym. W swojej najnowszej książce „Obok ekranu”  pisze o przemyśle filmowym z rzadko obieranej przez filmoznawców perspektywy. Bada branżę na wzór etnografa badającego plemię. Obserwuje wewnętrzne rytuały, narracje, strefy kontaktu, praktyki i wartości. W swojej pracy rozszerza łańcuch produkcyjny pokazując, że film nie jest skończony w momencie premiery. Według niego film tworzy się i przekształca w procesie odbioru i interpretacji. Dla Marcina Adamczaka krytycy to też swego rodzaju „producenci”, bo tworzą i rekonstruują filmowe znaczenia. Mówi:Moje podejście badawcze kwestionuje myślenie o krytykach jako o wrogach branży.” Na warsztatach uczestnicy będą mieli okazję nauczyć się trudnego balansowania między praktyką a teorią. Dowiedzą się jak pisać o kinie w kontekście przemysłu filmowego, jak rozmawiać z twórcami, aby między wierszami dowiedzieć się najciekawszych dla badacza rzeczy. O nowoczesnym podejściu do filmoznawstwa, krytyki filmowej i biznesu jakim jest film, Marcin Adamczak opowie w kontekście swojej najnowszej książki „Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu”.

Tajemnicze ścieżki dźwiękowe. Warsztaty dla (przyszłych) krytyków filmowych

10 października, sobota, godz. 10:00, Łąkowa 29, Toya Studios, SALA C

ZAPISZ SIĘ NA WARSZTATY

Niespotykane i zarazem możliwe do zrealizowania tylko w Łodzi (mieście, w którym znajduje się Studio do miksu 5.1 z certyfikatami THX i Dolby Premier oparte na konstrukcji box in box) warsztaty dotyczące realizacji dźwięku w filmach. Celem warsztatów jest zrozumienie roli dźwięku w kinie. Uczestnicy dowiedzą się, jak twórcy korzystając z dźwięku, kreują pożądany nastrój filmu, jak pozwala on opowiadać lub zwracać uwagę na właściwą część obrazu. Spotkanie to da uczestnikom wiedzę i narzędzia do wykorzystania podczas analiz czy recenzji filmowych. Dźwięk to integralna część dzieła filmowego, która znacząco wpływa na jego odbiór w sali kinowej.

Film to dzieło audiowizualne i choć większość uwagi poświęca się temu, co widzimy, często zapominamy o tym, co i jak słyszymy. Obraz to wyłącznie połowa filmu. Dźwięk ma ogromne znaczenie dla projekcji kinowej i to od jej jakości zależy, jakie wrażenie zrobi na nas film. Prowadzący omówią zagadnienia teoretyczne związane z dźwiękiem, a także różnice jego kreowania w filmach fabularnych, dokumentalnych i reklamowych. Dowiemy się, co to jest „setka” i czym są „postsynchrony”. Uczestnicy poznają różne sposoby kreowania dźwięku zależne od gatunku filmowego. Dialogi, muzyka, atmosfery i tła, efekty synchroniczne, efekty boczne — jakie mają funkcje? Jak sposób ich użycia wpływa na wrażenia słuchowe widza? Wszystkie przykłady pracy z dźwiękiem zostaną zaprezentowane przy pomocy fragmentów filmowych. Warsztaty prowadzić będą profesjonalni dźwiękowcy: Błażej Kafarski (“6 kroków”, “W spirali”, “Big Love”) i Michał Kosterkiewicz (“Demon”, “Król życia”, “Jesteś Bogiem”, “Mój rower”, “Mów mi Marianna”).

Jestem krytykiem. Warsztaty analizy filmowej z Kamilą Żyto

10 października, sobota, godz. 10:00, Łąkowa 29, Toya Studios, SALA A

ZAPISZ SIĘ NA WARSZTATY

Lubisz szukać interpretacyjnych tropów i bawić się dziełem filmowym? Na warsztatach dowiesz się jak ciekawie pisać o filmie. „Zobaczyć” niekoniecznie oznacza „zrozumieć”.  Same odczucia, wrażenia i emocje nie wystarczą do napisania dobrego tekstu o filmie. Warsztaty pozwolą na udoskonalenie umiejętności analitycznych i pogłębią wiedzę w zakresie odczytywania struktur, znaczeń i kontekstów. Uczestnicy poznają zasady tworzenia tekstu krytycznego: kwerenda, poprawność językowa i stylistyczna, ograniczenia objętościowe, dostosowanie stylu do odbiorcy. Warsztaty te obejmować będą pracę nad tekstem, a szczególnie refleksję nad wartościowaniem i oceną.  Zajęcia poprowadzi filmoznawczyni Kamila Żyto, której wiedza i znajomość tematu pozwoli każdemu uczestnikowi na nabycie umiejętności analitycznych.

Podczas warsztatów analizie poddany zostanie film „Śmiertelnie proste” reż. Ethan i Joel Coen, 1984

Prosimy o wcześniejsze zapoznanie się z filmem.

Liczba miejsc na warsztatach jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Movie się. Warsztaty krytyczne z Błażejem Hrapkowiczem i Kają Klimek

10 października, sobota, godz. 12:00, Łąkowa 29, Toya Studios, SALA A

ZAPISZ SIĘ NA WARSZTATY
Błażej i Kaja wspólnie wprowadzą uczestników w świat krytyki mówionej: charakterystycznej i z pazurem. Warsztaty skierowane są do tych, którzy chcieliby rozwijać swoje umiejętności tworzenia wypowiedzi krytycznej o filmie. Błażej Hrapkowicz opowie jak dobiera filmy i gości do cyklu „Kino: mówi” na ale kino+ oraz o różnicach pomiędzy prowadzeniem programu TV i radiowego.  Kaja Klimek opowie o swoim videoblogu „Hasztag Warsztat” i tworzeniu „Weekendowego Magazynu Filmowego” na antenie TVP 2. Łączenie fragmentów filmów z przyciągającą uwagę wypowiedzią krytyczną to trudna sztuka. Kaja przełamuje stereotyp videobloga opierającego się na tzw. „gadających  głowach”. Tworzy ciekawą i barwną wypowiedź krytyczno filmową, którą z chęcią się ogląda. Prowadzący zdradzą uczestnikom jak dyskutuje się o filmie na antenie telewizyjnej, jak funkcjonują kulturalne programy telewizyjne. Kaja Klimek i Błażej Hrapkowicz opowiedzą o tym jak ważna jest wiedza, ale także o wszystkich kompetencjach jakie powinien posiadać krytyk stając się „autorytetem z telewizora”.

Spacer po Łodzi filmowej (Łąkowa 29, Piotrkowska, EC1)

11 października, niedziela, godz. 10:00-13:00, zbiórka pod Kinem Wytwórnia, Łąkowa 29

ZAPISZ SIĘ NA SPACER | BRAK WOLNYCH MIEJSC

9 m-cy, 150 tysięcy euro i premiera w Wenecji – case study Baby Bump

11 października, niedziela, godz. 17:30, Łąkowa 29, Toya Studios, SALA A

ZAPISZ SIĘ NA SPOTKANIE

O tym, że ich “Baby Bump” będzie miał premierę w Wenecji, na jednym z trzech najważniejszych festiwali filmowych na świecie, wiedzieli zanim padł pierwszy klaps. Komfortowa sytuacja? Wymarzone warunki pracy? A może walka z wiatrakami? Na film “Baby Bump” mieli jedyne 150 tysięcy euro i dziewięć miesięcy do premiery. Czasu mało, ale za to mobilizacja wielka. Ograniczenia prowokują do oryginalnych rozwiązań. Przypadek „Baby Bump” pokazuje, że nic nie jest w stanie stanąć na drodze wyobraźni. Efekty pracy są już widoczne: wyróżnienie Queer Golden Lion Award w Wenecji oraz na 40. FF w Gdyni.

„Baby Bump” to jeden z trójki zwycięzców Biennale – College Cinema, prestiżowych warsztatów filmowych odbywających się w ramach weneckiego Biennale i dowód na to, że debiut może być głośnym sukcesem. Na początek udało im się wejść do finałowej dwunastki i wziąć udział w warsztatach ze specjalistami z różnych dziedzin filmowych – scenarzystami, operatorami, montażystami, po nich musieli stworzyć scenariusz. Następnie znaleźli się wśród trzech zwycięskich projektów, które otrzymały wsparcie mentorskie oraz 150 tys. euro budżetu i pewność, że film premierowo pokażą na 72. Festiwalu Filmowym w Wenecji. Po dwóch kolejnych sesjach warsztatowych mieli pół roku na zrobienie filmu.

Przy intensywnej pracy nad trudnym projektem istotna jest doskonała współpraca. O uzupełnianiu się w procesie twórczym opowiedzą reżyser Kuba Czekaj i producentki Magdalena Kamińska i Agata Szymańska.

O filmie:

Opowiadana historia koncentruje się na cielesności 11-latka i na frustracjach, których przyczyną jest dorastanie. Chłopiec nie chce być zauważany, ani – ignorowany. Nie wie, co się z nim dzieje. „Zupełnie odrzuca fakt, że transformacja już się rozpoczęła. Ucieka w świat swoich fantazji – okrutną baśń. Tam jego kontakty z rówieśnikami i niepotrafiącą zaakceptować zmieniającego się syna matką urastają do rangi ostatecznych. »Baby Bump« to portret dziecka uwięzionego w dorastaniu” – opisywał Czekaj.

O stylu reżysera Kuby Czekaja:

Niewinny czas dzieciństwa skonfrontowany z problemami wchodzącego w dorosłość człowieka, który ulega przemianom, to temat przewodni filmów Kuby Czekaja. Widzowie FKA znają jego “Twist and Blood”, który wygrał Konkurs Etiud i Animacji w 2011 roku.

— Czekaj doskonale potrafi dobrać język filmowy do tego, by opowiedzieć o bolączkach młodego bohatera. Robi to bez ściemy, za to z fajną butą i świeżością spojrzenia. Niewinność i prostolinijność dziecka konfrontuje z ciemniejszą stroną człowieka — mówi dziennikarka filmowa Anna Serdiukow.

Ewa Szponar, OnetFilm, o filmie “Baby Bump”

Przemawia językiem, który, jak mi się wydaje, odzwierciedla stan współczesnych nastoletnich umysłów. Stąd zapewne pojawiające się w niektórych momentach wrażenie przeszarżowania. „Baby Bump” przybiera formę komiksu, audiowizualnego kolażu. Wzorem Petera Greenawaya Czekaj nakłada na siebie kolejne warstwy obrazów, słów i muzyki. Jego bohaterowie mówią do siebie nawzajem i swoimi wewnętrznymi głosami, żywym aktorom towarzyszą animowane postaci, komentarzem do wydarzeń stają się zaś słyszane w tle piosenki. Ekran dzieli się na części, a montaż jeszcze bardziej kawałkuje przestrzeń.