Akcja Edukacja – relacje wideo

Nagrania ze spotkań z twórcami są dostępne na naszym Facebook’u!

Po tym jak jego debiutancki film „Intruz” znalazł się w canneńskiej selekcji Director’s Fortnight, Magnus von Horn udowodnił, że nie zamierza się zatrzymać i jego kolejne dzieło trafiło do konkursu głównego tegoż festiwalu. „Sweat” to pasjonująca opowieść o hejcie i potrzebie akceptacji. Po projekcji filmu odbyła się dyskusja na temat samotności w sieci, trudnych wyborów i zupełnie nowych form relacji międzyludzkich. Film stał się pretekstem do rozmowy o tym jak media społecznościowe wpływają na zdrowie psychiczne i z jakimi konsekwencjami wiąże się zawód influencera. W spotkaniu wzięli udział Mariusz Włodarski – producentem filmu i Rafał Pniewski – psychoanalityk.

Ważną częścią programu Festiwalu było spotkanie z cenioną montażystka, Rektorka Szkoły Filmowej w Łodzi – Milenia Fiedler („Weiser”, „Katyń”, „Fuks” czy „Człowiek z magicznym pudełkiem”). Gościni zdradziła arkana montażu filmowego na podstawie filmu „Magic Mountains” Urszuli Antoniak. Opowiedziała o tym, dlaczego tak często surowy materiał a obraz końcowy to dwie zupełnie inne historie. W trakcie spotkania została poruszona także kwestia tego, czy dobry montaż to taki, który jest niewidoczny, czy wręcz przeciwnie. Spotkanie miało miejsce w Kinie Szkoły Filmowej w Łodzi po polskiej premierze najnowszego filmu Urszuli Antoniak, „Magic Mountains” – kameralnego thrillera psychologicznego z Marcinem Dorocińskim.

Naszym gościem była Ewa Puszczyńska – związana z Łodzią producentka i laureatka licznych nagród filmowych, w tym Oscara za „Idę” Pawła Pawlikowskiego. W trakcie spotkania Puszczyńska opowiedziała o roli producenta kreatywnego, o współpracy z reżyserami z różnych krajów oraz o tym, jak wygląda kręcenie filmów na rynku międzynarodowym. Była to okazja do tego, by zapytać w jaki sposób wybiera filmy, czym różni się praca przy produkcjach na większą i mniejszą skalę, a także o to, jakie tak naprawdę znaczenie dla producentów mają nagrody filmowe.

Kostiumografia to trudna do przecenienia dziedzina. Nad kostiumami do filmów pracują prawdziwi wizjonerzy, którzy muszą zadbać o to, aby wygląd bohaterów był spójny z wizją reżysera. W rozmowie z Karoliną Czepkiewicz, Małgorzata Zacharska przybliżyła kulisy pracy scenografa filmowego. Praca artystki została nagrodzona za filmy takie jak „Mała Moskwa”, „Wenecja”, „Maria Curie”, „Daleko od okna”, zaś jej ostatni sukces to  „Żeby nie było śladów” Jana P. Matuszyńskiego, który miał premierę na MFF w Wenecji. Podczas warsztatów, twórczyni podzieliła się swoim doświadczeniem, zaprezentowała moodboardy, szkice projektów i odkryłą przed uczestnikami tajniki swojego warsztatu.

Co roku Prezydent Miasta Łodzi przyznaje stypendia artystyczne, które dla wielu młodych ludzi są okazją do rozwinięcia skrzydeł w świecie sztuki, w tym dla osób zajmujących się kinem. Niestety brakuje przestrzeni, w której zrealizowane produkcje można zaprezentować publicznie. Na platformie VOD Think Film można było zobaczyć filmy laureatów stypendium Jednym z nich była robocza wersja filmu „Ucho nie ma powieki” autorstwa Marii Ornaf; studentki Szkoły Filmowej w Łodzi. Jest to portret łódzkich dzieci pochodzących z biednych, często patologicznych rodzin, który przywodzi na myśl słynne „Jestem zły” Grzegorza Packa. Po pokazie odbyło się spotkanie z młodą reżyserką, która stoi u progu wielkiej filmowej kariery.

Spotkania z cyklu Akcja Edukacja były realizowane w ramach programu „Łódź akademicka, Łódź naukowa 2021”. Projekt był dofinansowany z budżetu miasta Łodzi w ramach regrantingu przeprowadzonego przez Centrum Opus. Organizatorem jest Fundacja FKA. Wstęp na wydarzenia był bezpłatny.