Najlepsze na koniec? 11. FKA – dzień czwarty

Najlepsze na koniec? 11. FKA – dzień czwarty

11. edycja Festiwalu Kamera Akcja dobiegła końca. Na sam finał dostarczyliśmy porządną dawkę pasjonującego kina. Co widzowie mogli zobaczyć? 

W Kinie Szpulka na ekranie zagościł „Niedosyt” reż. Carla Mirabelli-Davisa, psychologiczne kino opowiadające o kobiecie, która popadając w nietypowe uzależnienie, jednocześnie uwalnia się od szkodliwych wzorców.

Offline & online odbył się pokaz „Sole” Carla Sironiego, polsko-włoskiej koprodukcji o emigrantce w ciąży, która decyduje się na sprzedaż swojego dziecka. Pokazaliśmy również wyjątkową perełkę – „Waves” Treya Edwarda Shultsa, młodzieżowy dramat wpisujący się w nurt #BlackLivesMatter. Natomiast tuż po gali zamknięcia wyświetliliśmy głośny film ,,Zło nie istnieje” Mohammada Rasoulofa, złożony z czterech historii, które zestawione ze sobą tworzą wielowymiarowy obraz granic wolności i skutków kary śmierci.

Na festiwalowej platformie VOD Think Film pojawiła się propozycja dla fanów niegdyś nośnego „Whiplash” – Przesłuchanie” Iny Weisse, czyli przejmujący film o niszczącej sile ambicji.

W niedzielny poranek postawiliśmy na krytyczną wiedzę. W ramach programu Akcja Edukacja zaprosiliśmy na spotkanie z książką Michała Pabisia-Orzeszyny, który opowiedział nie tylko o swojej najnowszej publikacji pt. ,,Zwrot historyczny w badaniach filmoznawczych”, ale też o znaczeniu samej dyscypliny filmoznawczej. Następnie odbyła się dyskusja w ramach Akcja VR: „Filmy bez kadrów?!”. Cinematic VR i krytyka filmowa, która wprowadziła uczestników w świat filmów sferycznych. 

Relację z obu wydarzeń przeczytacie na naszej stronie

fot. Paweł Mańka

Streamerzy kontra reszta świata – czy rzeczywiście tak jest? 

Ostatni festiwalowy panel dyskusyjny o platformach streamingowych przybliżył kulisy ich powstawania i odniósł się do ich roli w obecnych czasach. Biorąc pod uwagę sytuację związaną z pandemią jest to obszar, który dotyczy niemal każdego, również nas – miłośników dobrego kina. 

Panel rozpoczął się kwestią dotyczącą metod stosowanych w celu dotarcia do widzów i poszerzenia spektrum odbiorców. Uczestnicy przedstawili swoje koncepcje, które brali pod uwagę podczas tworzenia platform streamingowych. Mikołaj Góralik z DAFilms podkreślił, że serwis nie działa w oparciu o algorytmy, ponieważ „mogą pozwolić sobie na to, aby do każdego widza podchodzić indywidualnie”. Paweł Wieszczeciński z Kinoscope skupił się na tworzeniu marki, a Przemysław Glajzner, twórca debiutującej na 11. FKA platformy Think Film, zauważył, jak ważną rolę odgrywa estetyka.

fot. Paweł Mańka

Oczywiście nie mogło zabraknąć tematu lockdownu i tego, w jaki sposób wpłynął on na rynek usług streamingowych. Nie jest zaskakujące, iż przyczynił się on do rozwoju tego typu dystrybucji. W momencie, gdy kina zostały zamknięte, platformy VOD stały się jedyną alternatywą kinofilów. Kinoscope zyskało ponad 100% widowni, a Zuzanna Pawłowska z VOD TVP przyznała, że czasowe zamknięcie handlu i usług stacjonarnychzdecydowanie przysłużyło się ich działalności. 

Dyskusję przypieczętował temat przyszłości serwisów VOD i ich wpływie na twórców. Goście panelu zgodnie stwierdzili, że nie widzą perspektywy, w której streaming całkowicie zastępuje kino. Przeciwnie, coraz częściej wykorzystuje się tradycyjną formę kina do pokazywania produkcji z platform VOD. 

Natomiast jeśli chodzi o relację streaming-filmowiec Przemysław Glajzner przyznał, że sytuacja może wyglądać różnie: „Streaming ma dobry wpływ na filmowców w momencie, gdy dzięki niemu zyskują wolność”. I miejmy nadzieję, że tak jest, bo platformy VOD z pewnością aktualnie przeżywają szczyt popularności. 

[tekst: Anna Drożdż]

fot. Paweł Mańka

Spotkanie na filmoznawczym szczycie

Na finał festiwalowych, emocjonujących wydarzeń z gośćmi, czekało na widzów FKA ekscytujące spotkanie – performance z Markiem Cousinsem, człowiekiem-orkiestrą, filmowcem-filmoznawcą, reżyserem filmów dokumentalnych, gospodarzem programów telewizyjnych. Przed nim, na platformie Think Film, festiwalowicze mieli okazję zobaczyć jego film ,,Oczy Orsona Wellesa” (2018), który opowiada o postaci legendy kina, autora ,,Obywatela Kane’a”.

fot. Paweł Mańka

Spotkanie dotyczyło jednak nie tylko dokumentu, ale również całej, bogatej kariery twórcy. Słychać było echo znanego uczestnikom FKA cyklu Filmoznawca-Filmowiec, choć performance nie odbył się pod takim hasłem. Ale dlaczego nie traktować badaczy kina właśnie jako artystów, którzy osobiste odczucia tkają z terminologii, literatury fachowej i stylu naukowego? Cousins, dla celów naukowych, zdecydował się właśnie posłużyć taśmą filmową. Spotkanie w stylu youtubowego unboxingu prowadzili Stanisław Liguziński i Kuba Mikurda, a Mark Cousins okazał się nie tylko człowiekiem nauki, ale również osobą pełną humoru i dystansu do konwenansów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *