Festiwal, który powstał z miłości

Festiwal, który powstał z miłości

Nic w tym roku nie jest takie, jak w latach ubiegłych. Spotykamy się tak naprawdę online, bo festiwal w tym roku odbędzie się w wersji hybrydowej, pandemia nam to wszystko narzuciła ale, co najważniejsze, nie zmieniła tego, że przed nami cztery dni naprawdę wielkich emocji. Związanych nie tylko z Festiwalem Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja, ale także z Akcją Edukacją i czymś absolutnie nowym, wydarzeniem branżowym Serio PRO – powiedziała prowadząca ceremonię otwarcia Agata Gwizdała.

W “stolicy polskiej krytyki filmowej” widzów powitała wiceprezydent miasta Łodzi Małgorzata Moskwa–Wodnicka: – Przed państwem kilkadziesiąt projekcji filmowych, warsztaty, dyskusje i to, co najciekawsze, czyli spojrzenie za kulisy produkcji filmowej. Życzę niesamowitych przeżyć w wirtualnej przestrzeni i na projekcjach w sali kinowej. Tuż po niej głos zabrał dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi, Jacek Grudzień: – Kamera Akcja to festiwal, który powstał z miłości. Z miłości do kina tych, którzy go tworzą i którzy go przed laty wymyślili oraz tych, którzy w nim uczestniczą. To wielkie święto dla wszystkich, którzy kochają nowości, rozmowy o kinie, którzy pobudzają swoją wyobraźnię najwspanialszą sztuką, jaką jest ambitny film.

Przez dwie ostatnie edycje festiwal gościł w progach Szkoły Filmowej w Łodzi, która i w tym roku jest wiodącym partnerem wydarzenia. – Bardzo się cieszę z kolejnej edycji festiwalu i tego, że udało się go zorganizować w tak trudnym czasie. W Konkursie Etiud i Animacji mocna reprezentacja filmów naszych studentów, wśród zaproszonych gości nasi wykładowcy i absolwenci. Szkoda, że to wszystko nie w Szkole Filmowej w Łodzi, bo tu jest wasze miejsce, mam nadzieję, że wrócicie do nas w przyszłym roku z jeszcze ciekawszą imprezą, bo co roku podnosicie poprzeczkę coraz wyżej – powiedziała prof. Milenia Fiedler, rektorka Szkoły Filmowej.

Niezwykle istotnym partnerem, mecenasem współpracującym z festiwalem od pierwszej edycji, jest Uniwersytet Łódzki: – Festiwal Kamera Akcja wyrósł z filmoznawstwa na UŁ. Bardzo się cieszymy, że coś, co zaczynali tworzyć nasi ludzie, rozwinęło się w tak interesującą, ogólnopolską imprezę. Nie możemy się teraz spotkać wszyscy, jak co roku, na hucznym otwarciu, ale potraktujmy to jako okazję do docenienia bliskości która, mam nadzieję, niebawem do nas wróci, również na salach kinowych – wyraziła nadzieję rektorka UŁ prof. Elżbieta Żądzińska.

prof. Milenia Fiedler, Rektor Szkoły Filmowej

Dyrektor i dyrektorka festiwalu 

Szkoda, że nie możemy wszyscy spotkać się w sali kinowej, ale znaleźliśmy dla państwa alternatywę. Przygotowaliśmy spotkania z międzynarodowymi gośćmi, fantastycznymi ekspertami, będzie możliwość wzięcia udziału w panelach dyskusyjnych, warsztatach, case studies. To ludzie tworzą Kamerę Akcję, dlatego serdecznie zapraszamy do spędzenia z nami tych czterech pełnych wrażeń dni – zapowiedziała dyrektorka festiwalu Malwina Czajka.

Corocznie, już od ponad 10 lat, staramy się państwa zaskakiwać nowymi pomysłami. W tym roku wiele z nich zostało sprowokowanych przez tę trudną sytuację, ale mamy nadzieję, że wiele z nich wniesie dużo dobrej energii i będzie alternatywą dla spotkania w realu, które, mam nadzieję, nastąpi już w przyszłym roku. Tymczasem przenosimy Kamerę Akcję do wirtualnego Centrum Festiwalowego Think Film, platformy, w której mogą państwo oglądać filmy, brać udział w warsztatach, dyskusjach, komentować, a także po prostu być z nami i cieszyć się magią festiwalu – dodał dyrektor FKA Przemek Glajzner.

Poznaliśmy laureatów konkursów “Krytyk Pisze” i “Krytyk Mówi”

Podczas ceremonii otwarcia organizatorzy ogłosili zwycięzców w jedynych w swoim rodzaju konkursach dla krytyków. W konkursie „Krytyk Pisze” Jury Krytyków w składzie Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, Mateusz Demski i Dawid Dróżdż, zdecydowało się nagrodzić „Too Old To Die Young”. Przyćpany koniec świata autorstwa Katarzyny Kobernik. Spośród 50 nadesłanych prac jury wybrało tekst, którego twórczynię chce nagrodzić za erudycję, odwagę w formułowaniu myśli i otwarcie szerszego pola do dyskusji. Nagrodą dla laureatki jest współpraca redakcyjna z kwartalnikiem Film&TvKamera oraz roczne dostępy do serwisów VOD DAFilms i Kinoscope.

Jury Twórczyń w składzie Anka Sasnal, Daria Kopiec i Maria Ornaf wśród konkursowych tekstów szukało takiego, który byłby dowodem wrażliwości i odwagi autora. “Chciałybyśmy, aby szczególnie młode pokolenie krytyków i krytyczek  w odważny sposób pisało o świecie, a przez to również o kinie i żeby za cel  krytycznej twórczości uznało stawianie pytań, a nie przepisywanie gotowych odpowiedzi. Z odwagi przecież płynie wiara, że to, co czuję, myślę i mówię jest istotne”. Wyróżnienia od jury twórczyń otrzymały ex aueqo Joanna Krygier za tekst Freudowskie sny, marynarskie wierzenia i mitologiczne starcia. O męskiej rywalizacji w filmie Lighthouse Roberta Eggersa oraz Matylda Cianciara za tekst First Cow – Przypowieść o współczesnej Ameryce. Nagrodą dla laureatek jest współpraca redakcyjna z film.org.pl oraz roczne dostępy do serwisów VOD DAFilms i Kinoscope.

Jury redakcji miesięcznika KINO, czyli Iwona Cegiełkówna i Jacek Cegiełka, wyróżniło tekst Igora Kierkosza Pochłaniam, więc jestem. Ciało w Niedosycie Carla Mirabelli–Davisa, który “pokazuje nie tylko sprawność językową, ale także erudycję autora. Analiza filmu nie ogranicza do omówienia jego fabuły i warsztatu. Bazuje też na rzeczywistości pozafilmowej wpisując omawiane dzieło w konteksty społeczno–kulturowe”. Nagrodą jest współpraca redakcyjna z miesięcznikiem oraz roczna subskrypcja serwisów VOD DAFilms i Kinoscope.

W konkursie “Krytyk Mówi” w wyniku głosowania publiczności z nominowanych 10 kanałów, vlogów i podcastów laureatem został Michał Oleszczyk za podcast “Spoiler Master – podcast do słuchania po seansie. – Jestem bardzo szczęśliwy, dziękuję wszystkim osobom, które zagłosowały w konkursie. To jest podcast, który tworzę z wielką pasją i naprawdę każda słuchaczka, każdy słuchacz, który co jakiś czas włącza sobie Spoiler Mastera jest dla mnie nieprawdopodobnie ważny, robię ten podcast dla was. Jest to ogromna radość, że ten głos, który nagrywam, trafia w różne miejsca w Polsce i nie tylko i że wspólnie możemy się cieszyć kinem – powiedział nagrodzony podczas otwarcia FKA. Laureat otrzymał: 2–godzinną konsultację z ekspertem od montażu – Karolem Kubiakiem, dostęp do zajęć online Pracowni Ekspresja oraz roczne dostępy do serwisów DAFilms i Kinoscope.

Konkursy “Krytyk Pisze” i “Krytyk Mówi” odbywają się pod patronatem Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

Widzowie podczas Otwarcia 11. Festiwalu Kamera Akcja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *