11. FKA: Laureaci Konkursów Krytyk Pisze i Krytyk Mówi 2020!

Znamy już Laureatów tegorocznych edycji Konkursów

Krytyk Pisze i Krytyk Mówi!

KRYTYK PISZE 

Jury Krytyków w składzie: Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, Mateusz Demski i Dawid Dróżdż

postanowiło nagrodzić Katarzynę Kebernik za tekst „Too Old To Die Young”. Przyćpany koniec świata.

UZASADNIENIE: W konkursie „Krytyk Pisze” nasze jury zdecydowało się nagrodzić tekst pt. „Too Old To Die Young”. Przyćpany koniec świata. Spośród 50 nadesłanych prac wybraliśmy ten tekst, którego twórcę chcemy nagrodzić za erudycję, odwagę w formułowaniu myśli i otwarcie szerszego pola do dyskusji.

Nagrodą dla laureatki jest współpraca redakcyjna z kwartalnikiem Film&TvKamera, roczne dostępy do serwisów VOD DAFilms i Kinoscope.

 

Jury Twórczyń w składzie: Anka Sasnal, Daria Kopiec i Maria Ornaf,
postanowiło wyróżnić ex aueqo:

  1. Joannę Krygier za tekst Freudowskie sny, marynarskie wierzenia i mitologiczne starcia. O męskiej rywalizacji w filmie „Lighthouse Roberta Eggersa”;
  2. Matyldę Cianciarę za tekst „First Cow” – Przypowieść o współczesnej Ameryce.

UZASADNIENIE: Wśród 50 konkursowych tekstów szukałyśmy takiego, który byłby dowodem wrażliwości i odwagi autora/autorki. Odwagi, która nie jest tylko stawianiem [autorytarnych] tez. Teksty krytyczne, które miałyśmy okazje przeczytać, świadczą o dużej akademickiej wiedzy piszących, ale paradoksalnie nie ujawniają emocji, będących gwarantem indywidualnego spojrzenia oraz pogłębionej analizy rzeczywistości. Chciałybyśmy, aby szczególnie młode pokolenie krytyków i krytyczek  w odważny sposób pisało o świecie, a przez to również o kinie i żeby za cel  krytycznej twórczości uznało stawianie pytań, a nie przepisywanie gotowych odpowiedzi. Z odwagi przecież płynie wiara, że to, co czuję, myślę i mówię jest istotne. W tym roku postanowiłyśmy przyznać wyróżnienia tekstom, które pokazują dwie różne drogi rozmowy z widzem, a jednocześnie ujawniają [osobowość], emocje i pasje autorów. Ich fascynacje kinem.

Nagrodą dla laureatek jest współpraca redakcyjna z Film.org.pl oraz roczne dostępy do serwisów VOD DAFilms i Kinoscope.

 

Jury redakcji miesięcznika „KINO” w składzie: Iwona Cegiełkówna i Jacek Cegiełka

postanowiło wyróżnić Igora Kierkosza za tekst Pochłaniam, więc jestem. Ciało w „Niedosycie” Carla Mirabelli-Davisa.

UZASADNIENIE: Nagrodzony tekst pokazuje nie tylko sprawność językową, ale także erudycję jego autorki/autora. Analiza filmu nie ogranicza do omówienia jego fabuły i warsztatu. Bazuje też na rzeczywistości pozafilmowej wpisując omawiane dzieło w konteksty społeczno-kulturowe.

Nagrodą jest współpraca redakcyjna z miesięcznikiem oraz roczna subskrypcja serwisów DAFilms i Kinoscope.

KRYTYK MÓWI

W głosowaniu publiczności z nominowanych 10 kanałów / vlogów / podcastów laureatem został wybrany:

Michał Oleszczyk za podcast Spoiler Master – podcast do słuchania po seansie.

Laureat otrzymał: 2-godzinną konsultację z ekspertem od montażu – Karolem Kubiakiem, dostęp do zajęć online Pracowni Ekspresja oraz roczne dostępy do serwisów DAFilms i Kinoscope.

Serdecznie gratulujemy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *