Pod znakiem wyrazistych dyskusji

Pod znakiem wyrazistych dyskusji

Każda edycja Festiwalu Kamera Akcja to niesamowici goście, intrygujące spotkania i burzliwe debaty. Drugiego dnia 11. edycji byliśmy razem online – od dyskusji wrzało i huczało na naszej platformie Think Film, ale też na fanpage FKA na Facebooku.

Piątkowy blok filmowy otworzyliśmy pokazem konkursowych animacji (Konkurs Etiud i Animacji), po którym odbyło się Q&A z twórcami. Kto nie „animował”, ten oglądał „Brudną grę” Gavina Hooda (sekcja Krytyczne Premiery), oparty na faktach film szpiegowski, prosto z festiwalu w Sundance.

Widzowie festiwalowi na Think Film oglądali również „W co grają ludzie” reż. Jenni Toivoniemi (sekcja Krytyczne Premiery), czyli luźną wariację na temat hitu Paola Genovesego „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, z jedną małą różnicą – bez telefonów; oraz „Nie tak miało być” reż. Amanda Kernell, szwedzką produkcję, która zachwyca prostotą i autentyzmem uczuć. Równolegle odbył się seans teledysków i reklam wyreżyserowanych przez tegorocznego bohatera retrospektywy – Jonathana Glazera.

fot. Paweł Mańka

Reżyser powinien być czujny

Graliśmy również offline! I to śladem ostatnich premier: „Jak najdalej stąd” Piotra Domalewskiego, po którym zaprosiliśmy widzów na spotkanie z producentem. Q&A z Janem Kwiecińskim poprowadził Michał Piepiórka. Rozmowa zaczęła się od krótkiej wzmianki o tym, skąd wziął się pomysł na nakręcenie filmu. Ponoć Piotr Domalewski usłyszał podobną historię jako anegdotę na planie „Cichej nocy”. Producent zapytany o to, dlaczego umiejscowiono część fabuły w Dublinie, odparł, że „szukaliśmy miasta lookiem bardzo podobnego do Łomży”. Warto dodać, że sam reżyser pochodzi spod Łomży, w której zlokalizował drugą część filmu.

Następnie rozmówcy omówili kondycję kin w dobie pandemii – Kwieciński przyznał, że szczęśliwie udało się przeprowadzić premierę „Jak najdalej stąd” w momencie, gdy kina były jeszcze w pełni otwarte.

Uczestnicy pytali też o Zofię Stafiej – odtwórczynię głównej roli. Gość spotkania zdradził, że casting wygrała dzięki temu, że przyszła na niego w butach na szpilkach i nie chciała ich się pozbyć do zdjęć próbnych. Upór przyszłej aktorki podobał się filmowcom, co gość spotkania podsumował słowami: „bezczelność w dobrym stylu”. Jan Kwieciński zakończył spotkanie refleksją na temat zawodu reżysera: „Reżyser jest osobą, która nigdy do końca nie powinna ufać, dzięki temu jest czujny na to, żeby nigdy nie stracić kontroli nad dziełem”. Sam zaś uważa, że „60 kilo niczego”, „Cicha noc” i „Jak najdalej stąd” to swoisty tryptyk Piotra Domalewskiego.

[tekst: Patryk F. R. Ostrowski]

fot. Paweł Mańka

Pocztówka z Australii

W ramach tegorocznego programu Akcja Edukacja spotkaliśmy się z Radosławem Ładczukiem (Akcja Obraz). Rozmowa dotyczyła filmu „The Nightingale” w reżyserii Jennifer Kent, do którego Polak realizował zdjęcia. Operator odsłonił ogromną dawkę praktycznej wiedzy i doświadczenia zdobytego na międzynarodowych planach filmowych oraz podzielił się z widzami refleksjami na temat podróży, w kontekście „The Nightingale” szczególnie po Australii, które go inspirują do pracy. Opowiadał również o współpracy z reżyserką, która filmem wywołała niemałe kontrowersje na ostatnim festiwalu w Wenecji.

Obszerną relację przeczytacie na naszej stronie w zakładce Akcja Edukacja.

fot. Paweł Mańka

Aktor vs krytyk

Czy istnieje sprawdzony sposób na dobre relacje pomiędzy krytykiem a aktorem? W tym roku w ramach nieodłącznego cyklu Aktor a Krytyk próbę odpowiedzi na to pytanie podjęli Karolina Gruszka oraz Łukasz Maciejewski, z którymi rozmawiał Adam Kruk. Podczas spotkania pojawiło się wiele kulisowych anegdot.

Adam Kruk rozpoczął pytaniem do Karoliny Gruszki o to, czy aktorzy w ogóle lubią krytyków filmowych. Skłoniło to rozmówców do dostrzeżenia szeregu problemów wybrzmiewających w recenzjach – znajomości kanonu, filmowej techniki, braku obiektywności czy też ograniczania ocen aktorstwa do epitetów. Choć Kruk zaczepnie stwierdził, że być może wina za słabe filmy zrzucana jest na niepochlebne recenzje krytyków, to goście szybko temu zaprzeczyli. „Nie miałabym zaufania do takiego krytyka” – podsumowała Karolina Gruszka.

Następnie rozmowa zwróciła się w stronę Łukasza Maciejewskiego – znanego z przyjacielskich kontaktów z aktorami – oraz przerodziła się w rozważanie nad przyczynami jego sukcesu. Odpowiedź krytyka była prosta – „Żeby dziś pozostać w branży, to trzeba robić bardzo wiele rzeczy”. Zaznaczył przy tym dobitnie, że kluczem do sukcesu nie są pochlebstwa, ale oddawanie się pasji. Rozmówcy zgodzili się, że pisanie o aktorstwie w tekstach krytyków jest zaniedbywane, natomiast praktycznie wcale nie zwraca się uwagi na role teatralne. Co ciekawe, Karolina Gruszka przyznała ze śmiechem, że kiedyś negatywna recenzja bardzo jej pomogła i że powinna podziękować nieprzychylnemu krytykowi.

fot. Paweł Mańka

Do samego końca rozmowa nie traciła dynamiki za sprawą pytania Kruka o to, jak sprawić, żeby krytyka filmowa i aktorstwo było lepsze? Wywołało ono bardzo radykalne odpowiedzi. Łukasz Maciejewski stwierdził, że jego zdaniem „krytyka będzie coraz gorsza”, a filmoznawstwo (strzał we własne gniazdo!) uznał za studia pozbawione sensu. Natomiast Gruszka niemal od początku powtarzała, co dobitnie podkreśliła na koniec spotkania – „Mi się wydaje, że nie ma się co bać dialogu”. Aktorka podsumowała tym samym przemyślenia wybrzmiewające w poszczególnych wątkach – krytycy nie powinni ograniczać się do własnej subiektywności, ale odwiedzać plany filmowe, poznawać kino „od kuchni” oraz pozostawać w żywym kontakcie zarówno z aktorami, jak i przedstawicielami pozostałych filmowych profesji. Przede wszystkim też nie powinni bać się autentyczności i negatywnej krytyki (byle konstruktywnej!) – mogą one bardzo pomóc aktorom w tworzeniu coraz lepszych dzieł.

Za najistotniejszy węzeł łączący aktora i krytyka goście uznali inwestowanie w siebie, konkludując tym samym, że tylko wyedukowanie i ciekawa osobowość obroni się w branży.

[tekst: Alicja Pisula]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *