W kalejdoskopie filmowych emocji. Gorące hity programu FKA 2020!

W kalejdoskopie filmowych emocji. Gorące hity programu FKA 2020!

11 edycja Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja to zawsze niepowtarzalna okazja do obejrzenia filmowych hitów nagradzanych podczas najważniejszych festiwali, m.in. w Wenecji czy Berlinie. W tym roku te wyjątkowe tytuły będą czekać na widzów nie tylko na kinowym ekranie, ale i… na ich kanapach.

Tylko dla widzów w Kinie Szpulka (karnety offline, do kupienia na stronie festiwalu) w sekcji Głos Krytyków przewidziano nie lada atrakcję – seans Jak najdalej stąd” Piotra Domalewskiego, nagradzanego za fenomenalną Cichą noc”. Najnowszy tytuł reżysera to mieszanka współczesnego kina moralnego niepokoju oraz filmu drogi, która pozwala na bliską obserwację bohaterów. Za warstwę wizualną opowieści o młodej dziewczynie (w tej roli Zofia Stafiej – studentka Szkoły Filmowej w Łodzi), która postanawia wyjechać do Irlandii, by odnaleźć długo niewidzianego ojca, odpowiada Piotr Sobociński Jr., autor zdjęć do takich obrazów, jak Wołyń” Wojtka Smarzowskiego czy Bogowie” Łukasza Palkowskiego. 

W repertuarze offline (sekcja Krytyczne Premiery) znajdzie się też obraz Vadima Perelmana „Persian Lessons” – intrygująco oprawiona i nakręcona w klarownym, malarskim stylu opowieść o mężczyźnie, który zostaje zesłany do obozu koncentracyjnego wskutek wzięcia go za Żyda. Film, który zręcznie łączy napięcie, śmiech i wzruszenie, był hitem tegorocznego Berlinale. Film trafi do kin w grudniu.

11. Festiwal Kamera Akcja to także wyjątkowe filmy, które będą dostępne przede wszystkim na festiwalowej platformie (karnety online dostępne na stronie internetowej). W ramach sekcji Krytyczne Premiery widzowie będą mogli obejrzeć debiut fabularny Carla Sironiego, którego współproducentem jest łódzkie studio Lava Films. Sole” z wyczuciem miesza klasyczny włoski melodramat ze zdecydowanie chłodniejszym i bardziej surowym charakterem kina wschodnioeuropejskiego.

Zainteresowanych historiami ulokowanymi na Bliskim Wschodzie z pewnością zaciekawi przedpremierowa projekcja nagrodzonego Złotym Niedźwiedziem podczas Berlinale 2020 filmu „Zło nie istnieje”. Porównywany do Dekalogu” Kieślowskiego obraz Mohammada Rasoulofa o ciągle wykonywanej w Iranie karze śmierci złożony jest z czterech osobnych nowel, które ostatecznie łączą się w loachowską opowieść o społeczeństwie. Festiwal Kamera Akcja to także gratka dla widzów poszukujących nowości prosto z Wenecji. Francuski Tylko zwierzęta nie błądzą” Dominika Molla rywalizował w festiwalowym konkursie z „Bożym Ciałem” Jana Komasy. Obraz ten, określany jest przez krytyków jako ostry, nieuchwytny i fascynujący od samego początku thriller, a swojej konstrukcji i klimacie – porównywany do „Fargo” braci Coenów. Tylko zwierzęta nie błądzą” będzie można obejrzeć będzie zarówno offline, jak i online.

 SEKCJA: KRYTYCZNE PREMIERY / tytuły dostępne online i offline

Sole” / reż. Carlo Sironi, 2019

Współprodukowany przez łódzkie studio Lava Films Sole” w reżyserii Carlo Sironiego to pasjonująca i wysoce emocjonalna opowieść o młodej dziewczynie (doskonała Sandra Drzymalska), która będąc w 7. miesiącu ciąży gotowa jest oddać swoje dziecko. Film ten z wyczuciem miesza klasyczny włoski melodramat ze zdecydowanie chłodniejszym i bardziej surowym charakterem kina wschodnioeuropejskiego. Rytm wyświetlanego podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji debiutu fabularnego Sironiego jest ściśle kontrolowany poprzez ciszę i długie ujęcia, które poruszą niejedną strunę wrażliwości każdego widza.

Zło nie istnieje” / reż. Mohammad Rasoulof, 2020

Film Mohammada Rasoulofa nagrodzony Złotym Niedźwiedziem podczas Berlinale prowokuje i zmusza do myślenia nad sensem wykonywanej ciągle w wielu krajach kary śmierci. Autor powracając do tematów, które irańska władza chciałaby przemilczeć, sprowadził na siebie wykluczenie nie tylko artystyczne, ale także obywatelskie. W swojej twórczości Rasoulof opowiadał m.in. o represjonowaniu artystów w Iranie w filmie Rękopisy nie płoną” czy o szerzącej się korupcji w Uczciwym człowieku”. Porównywane do Dekalogu” Kieślowskiego Zło nie istnieje” złożone jest z czterech osobnych nowel, które łączą się w loachowską opowieść o społeczeństwie.

SEKCJA: GŁOS KRYTYKÓW / tytuły dostępne tylko offline

Jak najdalej stąd” / reż. Piotr Domalewski, 2020

Wielokrotnie nagradzany za Cichą noc” (dziewięć Orłów, dwa gdyńskie Złote Lwy) Piotr Domalewski powraca z emocjonalną opowieścią o młodej dziewczynie, która postanawia wyjechać do Irlandii, by odnaleźć dawno niewidzianego ojca. Jak najdalej stąd” to mieszanka współczesnego kina moralnego niepokoju oraz filmu drogi, która pozwala na bliską obserwację bohaterów. Za kamerą stanął Piotr Sobociński Jr. – absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi, odpowiedzialny za takie obrazy, jak Bogowie” Łukasza Palkowskiego czy Wołyń” Wojtka Smarzowskiego. Filmowa opowieść natomiast spoczywa na barkach debiutantki Zofii Stafiej, która z niezwykłym wyczuciem potrafi przedstawić szeroki wachlarz emocji, od złości po ciche przeżywanie smutku. 

Persian Lessons” / reż. Vadim Perelman, 2020
Intrygująco oprawiona i nakręcona w klarownym, malarskim stylu opowieść o mężczyźnie, który zostaje zesłany do obozu koncentracyjnego wskutek wzięcia go za Żyda, jest filmem zręcznie łączącym napięcie, śmiech i wzruszenie. Scenariusz do Persian Lessons”, napisany przez Ilja Zofina – znanego scenarzystę i producenta rosyjskich oraz niemieckich seriali telewizyjnych, intensywnie żongluje dynamiką, a doceniana przez krytyków gra aktorska Nahuela Péreza Biscayarta, pozwalająca na dostrzeżenie choć odrobiny człowieczeństwa w rzeczywistości podczas II wojny światowej, zestawiana jest z brawurową rolą Adriena Brody’ego w Pianiście” Romana Polańskiego. 

Tylko zwierzęta nie błądzą” / reż. Dominik Moll, 2020

Film Dominika Molla to historia zanurzona w śnieżnej scenerii, gdzie pięciu bohaterów świadomie (bądź nieświadomie) odgrywa znaczącą rolę w śmierci pewnej kobiety we Francji. Wyświetlane podczas MFF w Wenecji „Tylko zwierzęta nie błądzą” z wyczuciem miesza tematykę znaną z Miasta gniewu” Paula Haggisa, tajemnicę i brak chronologii z „Memento” Nolana oraz postmodernistyczny klimat Pulp Fiction” Quentina Tarantino. Holistycznie określany przez krytyków jako ostry, nieuchwytny i fascynujący od samego początku thriller, a w swojej konstrukcji i klimacie – zestawiany także i z „Fargo” braci Coenów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *