Filmy bez kadrów?! Cinematic VR i krytyka filmowa

Filmy bez kadrów?! Cinematic VR i krytyka filmowa

Filmy sferyczne stają się częścią kinofilskiego doświadczenia. Najważniejsze festiwale – w Cannes, Wenecji, Sundance czy Austin – już od kilku lat promują sekcje poświęcone cinematic VR, a narracje przestrzenne realizują ważne postacie kultury filmowej, takie jak Alejandro González Iñárritu, Kathryn Bigelow czy Robert Rodriguez. Publiczne instytucje dotujące kino – francuskie CNC czy polski PISF – wspierają produkcję immersyjnych doświadczeń, powstają też kolejne ośrodki inkubujące eksperymenty VR/AR/XR, wśród nich Laboratorium Narracji Wizualnych: vnLab w Szkole Filmowej w Łodzi.  

Jak wobec tego wszystkiego sytuuje się krytyka filmowa? Czy równolegle do rozwoju technologii i języka wizualnego wykształca się inny język rozmowy o tych nowych zjawiskach? Jak dyskutować o filmach, w których brakuje tradycyjnych granic kadru i głębi ostrości, a zasady montażowe radykalnie różnią się od tych, do których przywykliśmy? Które konwencje krytyczno-filmowe sprawdzają się lepiej, które gorzej? Jaką rolę mogliby odgrywać krytycy i krytyczki w świetle zmian w technikach obrazowania i opowiadania? Czy możemy się czegoś nauczyć od krytyki artystycznej, biegłej w opisie przestrzennych i multimedialnych form narracyjnych? Dyskutować będą Maja Gomulska, Jacek Nagłowski i Michał Pabiś-Orzeszyna. Zaś całą dyskusję, moderować będzie Adriana Prodeus.

TERMIN SPOTKANIA:
18 października (niedziela)
Goście: Maja Gomulska, Michał Pabiś-Orzeszyna, Jacek Nagłowski
Prowadzący: Adriana Prodeus
Transmisja online, wstęp wolny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *