Agnieszka Holland gościem 9. FKA!

Agnieszka Holland gościem 9. FKA!

Panel dyskusyjny na 9. FKA z udziałem Agnieszki Holland!

Jednymi z najważniejszych punktów w corocznym programie Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja są panele dyskusyjne. Podczas 9. edycji również ich nie zabraknie, a jedna z dyskusji będzie dotyczyła warunków pracy w branży filmowej. Na to zagadnienie składa się szereg tematów, takich jak różnego rodzaju dyskryminacje, pojęcie szklanego sufitu czy wyraźna hierarchizacja twórców danego dzieła. O tych ciemnych aspektach pracy nad filmem będą dyskutować zaproszeni goście – m.in. Agnieszka Holland!

Głos tej słynnej, polskiej reżyserki w dyskusji dotyczącej warunków pracy filmowców jest szczególnie ważny – nie tylko ze względu na to, że jest silną i zasłużoną dla polskiej kultury twórczynią, ale również z uwagi na fakt, że pracowała w różnych krajach, środowiskach i z przedstawicielami różnych profesji czy narodowości. Agnieszka Holland – z perspektywy swojego doświadczenia zawodowego – potrafi postawić diagnozę przemysłu filmowego w obecnym kształcie, a także odnieść się zarówno do sytuacji politycznej, jak i ekonomicznej panującej w tym przemyśle, silnie wpływającej na działania artystów. Serdecznie zapraszamy do udziału w dyskusji!

Agnieszka Holland jest jedną z najwybitniejszych, polskich reżyserek i scenarzystek. To autorka takich obrazów, jak „Gorzkie żniwa”, „Europa, Europa”, „W ciemności” czy „Pokot”. Jej filmy kilkukrotnie były nominowane do Oscara, została uhonorowana licznymi nagrodami (m.in. statuetka Orła i Złoty Glob).

Reżyserka i scenarzystka filmowa urodzona w 1948 roku w Warszawie. Od 2014 jest przewodniczącą Europejskiej Akademii Filmowej.

Ukończyła praską uczelnię filmową FAMU w 1971 roku, Swoją karierę filmową rozpoczęła współpracą z Krzysztofem Zanussim oraz ze swoim mentorem Andrzejem Wajdą. Jako reżyser zadebiutowała filmem telewizyjnym “Wieczór u Abdona” (1975). Jej pierwszy film kinowy to “Aktorzy prowincjonalni”(1978)- jeden ze sztandarowych filmów tzw. “kina moralnego niepokoju”, nagrodzony w Cannes nagrodą FIPRESCI w 1980r. Rok później, po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego, wyemigrowała do Francji.

Zrealizowała wiele filmów w koprodukcjach międzynarodowych: wśród nich “Europa, Europa”(1990), wyróżniony nominacją do Oskara za najlepszy scenariusz. Nominacje do Oskara otrzymała również w 1985 i 2012- obie w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego- za filmy “Gorzkie żniwa” oraz “W ciemności”.

Ze swoim przyjacielem Krzysztofem Kieślowskim współpracowała nad scenariuszem jego trylogii “Trzy kolory”.

Inne jej filmy to między innymi „Gorączka”(1980), „Kobieta samotna”(1981), “Zabić księdza”(1988), “Olivier, Olivier”(1991), “Tajemniczy ogród”(1993), “Całkowite zaćmienie”(1995), “Plac Waszyngtona”(1997), “Trzeci cud”(1999), “Strzał w serce”(2001), “Julia wraca do domu”(2002), “Kopia mistrza”(2005).

Formatowała i realizowała poszczególne odcinki kilku znaczących serii telewizyjnych w USA (m.in. The Wire, Treme, The Killing, House of Cards).

Wyreżyserowała miniserie: “Gorejący krzew” dla HBO Europe, inspirowaną samobójczą śmiercią Jana Palacha, 21-letniego studenta, który podpalił się w Pradze w ramach protestu przeciw reżimowi komunistycznemu i okupacji Czechosłowacji przez wojska Układu Warszawskiego, a także “Dziecko Rosemary”, realizowane dla amerykańskiego kanału NBC.

Jej ostatni film „Pokot”, którego scenariusz powstał na podstawie powieści Olgi Tokarczuk „Prowadź swój pług przez kości umarłych”, miał swoją premierę na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie, gdzie otrzymał nagrodę Srebrnego Niedźwiedzia im. Alfreda Bauera dla filmu, który otwiera nowe perspektywy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *