Panele dyskusyjne

Panele dyskusyjne

Poznaj tematy paneli dyskusyjnych podczas 8. FKA. Odkryjemy tajemnice Netflixa, ekspansji na Chiny, vlogerskich sukcesów i tajniki promocji filmów. Wszystkie dyskusje poprowadzi Michał Pabiś-Orzeszyna.

Terminarz paneli dyskusyjnych:

19.10, czwartek, godz. 17:00, Sala Cine Project, Łódzki Dom Kultury / (Post)krytyka czy krytyka w postach?

20.10, piątek, godz. 15:00, Sala Cine Project, Łódzki Dom Kultury / VOD vs Kino. O polityce w dystrybucji

21.10, sobota, godz. 15:00, Sala Cine Project, Łódzki Dom Kultury / Prepromocja. Filmy, których nie ma

22.10, niedziela, godz. 15:00, Sala Cine Project, Łódzki Dom Kultury / Kurs na trend. Inwazja na Chiny

(Post)krytyka czy krytyka w postach?

19.10, czwartek, godz. 17:00, Sala Cine Project, Łódzki Dom Kultury 

Goście:
Michał Walkiewicz (redaktor naczelny Filmwebu, laureat tegorocznej nagrody PISF za audycję filmową w internecie „Movie się”)
Dawid Adamek (vloger, Sfilmowani.pl)
Anna Sienkiewicz-Rogowska (zastępca dyrektora Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, odpowiedzialna m.in za projekt „Skrytykuj”)
Marcin Kotyła (dział edukacji, Fundacja Legalna Kultura)

Krytyka filmowa ewoluuje i zmienia swoje oblicze wraz ze zmianami, jakie następują w mediach i wśród odbiorców kultury. Treści niemieszczące się w ramówce telewizyjnej znajdują odbiorców przy monitorze komputera. W świecie, w którym dominantą jest obraz, kinomani chcą oglądać, słuchać opinii „tu i teraz”. Widzowie szukają nie tylko głosu autorytetów, znawców tematu czy profesjonalnych recenzji w renomowanych mediach. Bardzo ważny dla odbiorców kultury jest także sposób przekazu, kreatywność oraz autentyczność cechujące vlogerów, którzy nie chcą być dziennikarzami. Z drugiej strony coraz więcej jakościowej treści przenosi się do internetu, choćby w formie programów produkowanych przez portale Filmweb, WP czy Onet. Jaki jest sekret popularności i sposób na dobry program internetowy o kinie? Jak omijać pułapki prawne, a zarazem stworzyć przekaz atrakcyjny dla widza? Dokąd zmierza dzisiejsza krytyka filmowa? O tym porozmawiają nasi goście podczas pierwszego festiwalowego panelu dyskusyjnego.

VOD vs Kino. O geopolityce w dystrybucji

20.10, piątek, godz. 15:00, Sala Cine Project, Łódzki Dom Kultury 

Goście:
Jakub Mróz (szef firmy dystrybucyjnej Tongariro Releasing, założyciel platformy VOD Outfilm.pl)
Artur Zaborski (dziennikarz filmowy, Nominowany do nagrody PISF 2017 w kategorii krytyka filmowa) 
Bartosz Czartoryski (krytyk filmowy publikujący w Onet.pl, tłumacz literatury, samozwańczy spec od kultury popularnej)

W ostatnich latach nastąpiły ogromne zmiany w sposobie odbioru i dystrybucji filmów. O widzów coraz silniej zabiegają serwisy SVOD takie jak Netflix, Showmax czy HBO GO. Dostęp do bogatej kolekcji filmów przed ekranem komputera stał się dla wielu widzów alternatywą dla kina. Na straży interesów lokalnych dystrybutorów i kiniarzy stoją geoblokady, które uniemożliwiają wielkim serwisom internetowym oferowania w Polsce tych samych tytułów, co w swoich katalogach w innych krajach. Geopolityka cenowa dystrybutorów czy agentów sprzedaży – którzy mają zysk za każde terytorium, na który sprzedadzą film – zderza się z polityką Komisji Europejskiej, która prowadzi dyskusję nad zniesieniem granic w dystrybucji treści audiowizualnych w internecie. Co oznacza likwidacja geoblokad dla dystrybutorów, kiniarzy, a co dla widzów? Kto wygra tę walkę? O tym porozmawiamy z naszymi gośćmi podczas panelu dyskusyjnego.

Prepromocja. Filmy, których nie ma

21.10, sobota, godz. 15:00, Sala Cine Project, Łódzki Dom Kultury

Goście:
Artur Majer (filmoznawca, główny specjalista w Dziale Kreacji Filmu i Serialu TVP S.A.)
Anna Hardasiewicz (PR Manager w dziale promocji Kino Świat, odpowiedzialna za promocję w prasie, radiu i telewizji)
Paula Szmidt (Dyrektor Promocji w firmie dystrybucyjnej M2 Films, odpowiedzialna za kampanię filmów „Kamper”, „Królewicz Olch” )

Zachęcanie publiczności do obejrzenia filmu to sztuka nierozerwalnie łączona z sukcesem biznesowym produkcji. Działania dystrybutorów inwestujących duże budżety w kampanie promocyjne bezpośrednio przed wejściem filmu na ekrany wiążą się z dużym ryzykiem finansowym. To jednak tylko jedna z dróg do sukcesu frekwencyjnego filmu. W ogromnej liczbie premier dystrybutorzy sięgają po nowe środki komunikacji z widzami. Coraz częściej strategia marketingowa zakłada rozpoczęcie aktywnych działań już od pierwszego klapsa na planie czy decyzji o wyborze obsady aktorskiej (przykład filmu o Kantorze Jana Hryniaka). Budowanie zainteresowania widzów wokół filmu, który jeszcze nie powstał, jest trendem w świecie marketingu filmowego. Szczególnie w Hollywood szersza perspektywa patrzenia na komunikację z widzem staje się czymś zupełnie oczywistym. Podczas panelu porozmawiamy o nietypowych rozwiązaniach promocyjnych produkcji filmowych. Nasi goście opowiedzą, jakie chwyty stosują dystrybutorzy i producenci, aby zachęcić widza do wybrania się do kina. Zastanowimy się także, czy warto promować film na etapie pierwszych przymiarek do produkcji.

Kurs na trend. Inwazja na Chiny

22.10, niedziela, godz. 15:00, Sala Cine Project, Łódzki Dom Kultury 

Goście:
Justyna Koronkiewicz (agentka sprzedaży, założycielka agencji MediaMove, w swoim katalogu ma m.in. „Carte Blanche”, który wygrał festiwal w Szanghaju)
Jagoda Murczyńska (współorganizatorka festiwalu kina Azji – Festiwalu Filmowego Pięć Smaków, autorka tekstów krytyczno-filmowych. Zajmuje się kinem Japonii i Azji Południowo-Wschodniej)
Marcin Adamczak (filmoznawca, krytyk filmowy, publicysta, dyrektor festiwalu CINEMAFORUM w Warszawie)

Inwazja chińskiego rynku filmowego nastąpiła w zatrważająco szybkim tempie. Dziś drugi rynek na świecie jest najbardziej atrakcyjnym terenem dla hollywoodzkich blockbusterów, które niejednokrotnie ratują swoje wyniki w tamtejszych multipleksach. Gdyby za stałą perspektywę rozwoju przyjąć dotychczasowe tendencje, Chiny mogą stać się potęgą znacznie wykraczającą poza możliwości Hollywoodu. Z coraz większą śmiałością na drugą stronę półkuli spoglądają także producenci i agenci sprzedaży reprezentujący filmy europejskie. Choć przez mnogość dystrybucyjnych i politycznych przeszkód trudno jest zdobyć dystrybucję w Chinach, to wiele podmiotów zaczyna podejmować takie wyzwanie. Również polskie kino spotyka się tam z dobrym festiwalowym przyjęciem, ale czy to wystarczy, by znaleźć furtkę na regularne wprowadzanie naszych filmów na ten rynek? Podczas dyskusji porozmawiamy, jak chińska ekspansja wpłynie na świat filmowy i popkulturę. Czy handel i koprodukcje z Chinami to przyszły „Asian dream”? Czy w niedalekiej przyszłości produkcje będą profilowane pod tamtejszego widza?