„Łagodna” Siergieja Łoźnicy premierowo na zamknięcie festiwalu!

„Łagodna” Siergieja Łoźnicy premierowo na zamknięcie festiwalu!

Uroczyste zamknięcie festiwalu uświetni premierowy pokaz „Łagodnej”. Film Siergieja Łoźnicy był jednym z najważniejszych wydarzeń tegorocznego festiwalu w Cannes. Zaprezentowany w konkursie głównym wywołał konsternację i podzielił krytyków filmowych na dwa obozy. Film nie pozostawił złudzeń, że portretowanie współczesnej Rosji budzi olbrzymie emocje wśród widzów. „Łagodna” jest obrazem degrengolady i wszechobecnej agresji. Jak stwierdził sam reżyser w jednym z wywiadów – To metafora kraju, w którym ludzie są permanentnie gwałceni.

Kobieta o przykuwającej uwagę, spokojnej twarzy (Wasilina Makowcewa), dostaje zwrot listów, które wysyłała do męża przebywającego w więzieniu. Wyrusza w drogę, aby dowiedzieć się o jego losach. Wszelkie informacje, które stara się zdobyć, okazują się jednak „tajemnicą państwową”. Postanawia w końcu pojechać sama do uwięzionego. 

 

 

„Jak upaść to upaść, im niżej, tym lepiej” – powtarza za Dostojewskim Łoźnica. A potem bierze kamerę i faktycznie schodzi coraz niżej. To podróż, po której trudno zasnąć, zwłaszcza gdy skleimy sobie te piekielne puzzle w jeden wielki obraz narodu. Ale też wędrówka, w trakcie której, paradoksalnie, łatwo się znieczulić. Wystarczy o jedną flaszkę, jeden gwałt i parę krytycznych monologów za dużo.

Michał Walkiewicz, Filmweb

Obraz, który oburzył Cannes. Oskarża i kompromituje kłamstwo putinowskiej Rosji, jawiącej się na ekranie jako ukoronowanie stalinowskiego marzenia o bezklasowej, biernej, doskonale przystosowanej do bezprawia wspólnocie prostytutek, bandytów, degeneratów terroryzowanych przez głuchą na cierpienie, zbiurokratyzowaną władzę (…). 

Janusz Wróblewski, POLITYKA