Labirynty Villeneuve’a. Poznaj twórczość najbardziej rozchwytywanego reżysera w Hollywood!

Labirynty Villeneuve’a. Poznaj twórczość najbardziej rozchwytywanego reżysera w Hollywood!

Bohaterem pierwszej sekcji programowej podczas tegorocznego Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja będzie jeden z najbardziej utalentowanych kanadyjskich twórców współczesnego kina, który konsekwentnie buduje swój autorski styl. Zdobywa najważniejsze nagrody filmowe i zyskuje uznanie wśród krytyków na całym świecie – szybko znalazł się w gronie najbardziej rozchwytywanych osobowości hollywoodzkiego przemysłu filmowego.

W październiku w kinach pojawi się długo wyczekiwany “Blade Runner 2049”. Już w tym momencie Villeneuve zaangażowany jest w realizację “Diuny”. Kanadyjczyka wymienia się także wśród kandydatów do realizacji następnej części przygód agenta 007.

Już od pierwszych filmowych wprawek, Villeneuve zaznaczył, jakie cechy będą charakterystyczne dla jego twórczości. Jego filmy są jak duszne pułapki, które zamykają bohaterów, dając jedynie cień nadziei na wyjście ze skrajnie trudnego położenia. Psychodeliczne kino Villeneuve’a charakteryzują surrealistyczne motywy, którymi kanadyjczyk wprowadza do narracji dodatkowe labirynty znaczeń, piętrząc możliwe interpretacje. Interesuje go psychologia postaci, skrzywdzeni bohaterowie lub tacy, którzy są blisko doświadczenia traumy.

 

 

Swój debiut “32 sierpień na ziemi” (1998 r.) Villeneuve zrealizował w duchu francuskiej nowej fali i niebywale szybko dostał się na festiwalowe salony. Jako reżyser – debiutant, premierowo zaprezentował swój film w prestiżowym gronie nominowanych do sekcji “Un Certain Regard” na festiwalu w Cannes! Film pełen zaplanowanych sprzeczności, opowiadający o bohaterce, która po niegroźnym wypadku samochodowym postanawia zmienić swoje życie, wywołał poruszenie wśród festiwalowych jurorów wśród których był wówczas doskonale znający twórczość Goddarda (do której nawiązywał Villeneuve) Jacques Mandelbaum.

Jego późniejszy „Maelström” (2000 r.) zdradził po raz kolejny fascynację reżysera przemocą. Studium psychologiczne młodej kobiety na skraju załamania nerwowego, Villeneuve umieścił w brudnym świecie pełnym krzywdy i cierpienia. Ubrał go jednak w zaskakującą formę artystycznego zamieszania, w którym wirują przeróżne zabiegi jak choćby poszatkowany scenariusz, zaburzona chronologia, zmienny klucz kolorystyczny zdjęć, operowe kompozycje w warstwie muzycznej i żonglerka kliszami gatunkowymi. Film zdobył łącznie 23 nagrody. Wśród największych sukcesów można wymienić chociażby nagrodę FIPRESCI dla najlepszego filmu sekcji “Panorama” podczas Berlinale.

 

 

Trzecia pozycja kluczowa we wczesnej twórczości kanadyjczyka to “Politechnika” (2009 r.). Zrealizowana w surowej i achronologicznej poetyce rekonstrukcja wydarzeń z grudnia 1989 r., gdy dwudziestoczteroletni mężczyzna wszedł do sali wykładowej politechniki w Montrealu, wybrał 14 studentek inżynierii i wszystkie zastrzelił. Motywem jego zbrodni, podanym w liście samobójczym, była nienawiść do „feministek”. Villeneuve z emocjonalnym ascetyzmem, potęgującym wrażenie porażającego niepokoju zrealizował film szczery, na długo zapadający w pamięci, będący filmowym aktem pamięci dla ofiar zbrodni. Kanadyjczyk ukazuje zdarzenia z trzech perspektyw: zabójcy, jednej z ocalałych studentek oraz jej kolegi, który próbował pomóc. Dzięki “Politechnice” Villeneuve ponownie wrócił do Cannes, pokazując swój film w sekcji “Directors’ Fortnight”. Zdobył łącznie 16 nagród na całym świecie, w tym nagrodę dla najlepszego filmu kanadyjskiego w Toronto.

Ostatnim filmem realizowanym przed mentalną przeprowadzką reżysera do Hollywood było “Pogorzelisko” (2010 r.) – przepełniona cierpieniem historia rodzeństwa, które dowiaduje się po raz pierwszy o istnieniu brata i próbuje go odnaleźć zgodnie z wolą zmarłej matki, doświadczając przy tym okrucieństw wojny i fanatyzmu religijnego. “Pogorzelisko” jest kolejnym dowodem reżyserskiej maestrii Villeneuve’a, który przenosi koszmar wojny do sfery przeżyć intymnych. Film miał premierę na festiwalach w Wenecji i w Toronto, gdzie publiczność wyraziła swój zachwyt długimi owacjami na stojąco. “Pogorzelisko” było także nominowane do Oscara w kategorii „Najlepszy film nieanglojęzyczny”. Przegrał wówczas rywalizację z filmem Susanne Bier “W lepszym świecie”.

Szczegółowy program projekcji w ramach sekcji zostanie ogłoszony na początku września. 8.Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja odbędzie się od 19 do 22 października w Łodzi. Karnety na festiwal są już dostępne.