Trzeci dzień 7. FKA: Śniadanie, gry zespołowe i filmowe wykopaliska

Trzeci dzień 7. FKA: Śniadanie, gry zespołowe i filmowe wykopaliska

Przedostatni dzień festiwalu rozpoczął się od wydarzenia, które dostarczyło nam nie tylko wrażeń filmowych, ale również… kulinarnych! Było to Śniadanie krytyczek, a towarzyszyły mu wspomnienia o wybitnej postaci Marii Kornatowskiej…

Głodni krytyki Marii Kornatowskiej

Sobotni poranek 7. Festiwalu Kamera Akcja poświęcony był (twórczości) Marii Kornatowskiej. Swoimi wspomnieniami o niej podzielili się historyk kina, prof. Tadeusz Szczepański oraz dyrektorka Muzeum Kinematografii, Marzena Bomanowska. Rozmowę poprowadził Marcin Radomski.

Od samego rana uczestnicy filmowego śniadania rozbudzali w sobie apetyt na dyskusje o kinie. Przedmiotem spotkania był tom „Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej”, który składa się z jej najwybitniejszych tekstów filmoznawczych oraz wspomnień przyjaciół, studentów i współpracowników.

Tadeusz Szczepański powiedział: Maria była towarzyska aż do bólu. W ten żartobliwy sposób można także określić atmosferę panującą podczas dzisiejszego spotkania. Rozmowy kontynuowano w kuluarach przy śniadaniu, specjalnie przygotowanym na tę okazję przez Jaffa – hummus & other stories.

irdainaction_ka_d3_sniadanie-9267

irdainaction_ka_d3_sniadanie-9278

[Tekst: Karolina Czepkiewicz; Foto: Gosia Sujecka]

***

Po zakończeniu posiłku, pełni inspiracji i nowej energii, mogliśmy udać się na warsztaty. Pierwsze spotkanie dotyczyło doskonalenia umiejętności wymowy – prowadząca, Paulina Orzeszyna-Pabiś, przeprowadziła liczne ćwiczenia wspomagające oddychanie i opanowywanie stresu. Kolejny warsztat dotyczył roli kostiumografa w filmie i odczytywania znaków, jakie niosą ze sobą stroje ekranowych postaci…

Jak cię widzą, tak cię piszą

Od godziny 11:30 sala warsztatowa pękała (dosłownie) w szwach, a to za sprawą spotkania „Diabeł tkwi w szczegółach. Jak pisać o kostiumach filmowych?”.

Warsztaty przebiegały dwuetapowo. Najpierw Jagoda Murczyńska prezentowała słuchaczom sceny i sekwencje z wybranych filmów, w których kluczową rolę odgrywają kostiumy. Zobaczyliśmy kadry z „Carol”, „Marii Antoniny”, „Bękartów Wojny”, „Kill Billa”, „Wilka z Wall Street” czy „American Hustle”. Okazało się, że kostium może budować psychologię postaci, pokazać jej wewnętrzną przemianę, ukrywać lub uzewnętrzniać pewne sensy, grać z konwencją, a także stanowić intertekstualne nawiązanie do innych produkcji filmowych.

Drugą cześć warsztatów stanowiła grupowa praca uczestników. Wspólnie omawialiśmy kadry, szukając znaczenia kostiumów w nich użytych. Następnie poszczególne grupy przedstawiały propozycje wybranych przez siebie filmów, pasujących do poznanych wcześniej kategorii znaczeń kostiumu.

Warsztaty zdecydowanie uzmysłowiły uczestnikom, że film jest skomplikowaną formą, na którą składa się szereg – tylko z pozoru nieistotnych – elementów. Każdy z nich odgrywa kluczową rolę dla znaczenia konkretnego dzieła, umożliwiając tym samym jego analizę oraz interpretację. Jednym z tych elementów jest kostium, bo.. w końcu diabeł tkwi w szczegółach!

irdainaction_ka_d3_kostiumy-9324

irdainaction_ka_d3_kostiumy-9323

[Tekst: Patrycja Chuszcz; Foto: Gosia Sujecka]

***

Po warsztatach przyszła pora na pierwsze z dwóch spotkań dotyczących relacji między krytykami filmowymi i aktorami. Dziś prowadzący – Łukasz Maciejewski – spotkał się z Martą Nieradkiewicz. Dyskutanci z pomocą publiczności próbowali ustalić, który zawodnik w grze aktorsko-krytycznej częściej odnosi zwycięstwo…

Filmowe rozgrywki: Maciejewski vs. Nieradkiewicz

Pierwsze spotkanie z cyklu „Aktor a krytyk. Łukasz Maciejewski rozmawia” już za nami. Jego bohaterką była Marta Nieradkiewicz („Kamper”, „Zjednoczone stany miłości”, „Płynące wieżowce”).

Jak zmieniła się sztuka krytyki filmowej na przestrzeni lat? Jakie są podstawowe zadania krytyka filmowego? I wreszcie: czy istnieje konieczność uprzedniej znajomości dzieła filmowego, o którym krytyk ma zamiar pisać bądź mówić? Powyższe pytania stanowią jedynie część wątpliwości, które w trakcie rozmowy Łukasza Majewskiego i Marty Nieradkiewicz próbowali wyjaśnić festiwalowicze.

Okazało się, że w tym pojedynku nie sposób wyłonić wygranych, ponieważ aktor i krytyk współdziałają na rzecz jednej idei, funkcjonującej w świecie filmowym. Zarówno jedna jak i druga strona powinna wspierać kino artystyczne – m. in. o tym mówiła dzisiaj Marta Nieradkiewicz: Tylko razem możemy coś tak naprawdę zrobić.

_plg1622

_plg1615

[Tekst: Karolina Czepkiewicz; Foto: Paulina Adaszek]

***

Kolejna dyskusyjna partia przebiegała w ramach panelu „Film wchodzi do gry”. Festiwalowicze mogli przekonać się, że rozdania z każdym dniem Kamery Akcji są coraz trudniejsze…

Wyższy level? O korelacji dwóch światów

Michał Walkiewicz, Ludwika Mastalerz, Kamil Jędrasiak, Marcin Nowak i moderator – Michał Pabiś-Orzeszyna. Pięciu graczy dyskutowało dzisiaj o tym co łączy (i dzieli) film z grą oraz grę z filmem.

Co gwarantuje grze sukces? Spełnienie takich warunków jak te, które wymienił Michał Walkiewicz: grafika, muzyka, miodność. A co w przypadku, gdy mamy do czynienia z próbą synergii gry i filmu? Okazuje się, że te dwa pozornie odmienne przemysły są ze sobą ściśle powiązane pod wieloma względami: sposobu promocji, tworzenia scenariusza czy wykorzystywania wsparcia grafików do tworzenia efektów specjalnych.

Goście panelu konstatowali, iż gra będzie musiała poczekać jeszcze na swoją kolej – jednak już teraz zauważamy, że zarówno świat filmu jak i świat gier czerpią od siebie sprawdzone rozwiązania. Widzowie i osoby zaangażowane w oba przemysły powinni obserwować zacieśnianie się tych więzów – według gości spotkania czeka ich bowiem niemałe zaskoczenie.

f65a0588

f65a0738

[Tekst: Karolina Czepkiewicz; Foto: Paweł Mańka]

***

Od dyskusji nad przyszłością wideo-esejów płynnie przeszliśmy do rozmowy o ich historii w ujęciu archeologicznym. Inwersja ta dokonała się oczywiście w ramach cyklu „Krytyk kradnie?” i jeszcze bardziej przybliżyła uczestnikom 7. FKA tematykę wizualnych recenzji.

Filmowe wykopaliska

Podczas drugiej odsłony cyklu „Krytyk kradnie?” Stanisław Liguziński zaprezentował widzom kilka ciekawych utworów, wpisujących się w kategorię wideo-eseju.

Obejrzeliśmy m. in. „A homeless ghost” – podróż do klasycznego Hollywood, prezentująca podejście do ruchu kamery, „Robotnicy opuszczają fabrykę” – wypowiedź prezentującą robotników w różnych filmach, począwszy od braci Lumière czy „Queer Godard” – próbę reinterpretacji filmu „Męski – żeński: 15 scen z życia” w oparciu o oryginalne cytaty z pierwowzorów książkowych.

Okazuje się, że filmowy esej może stać się narzędziem uprawiania historii oraz archeologii, będąc jednocześnie częścią nauki filmoznawczej. Pozwala też pokazać perspektywę, która staje się niewidzialna w wypowiedziach pisanych. Metoda archeologiczna eseju filmowego bazuje na znalezisku – odkryciu interesującego obrazu, zestawieniu go z innym obrazem oraz asocjacji, czyli próbie wskazania skojarzeń, kontekstów.

Podczas spotkania został również podjęty problem wideo-eseisty jako autora, o którym gorąco dyskutowali Liguziński, Majmurek i Mikurda – autorzy przeglądu. Z jednej strony nie wszystkie eseje ujawniają, kto za nimi stoi, z drugiej strony jednak mamy pewność, że istnieje konkretny twórca danej wypowiedzi. Niekiedy autor tworzy zewnętrznego narratora – wtedy możemy mówić nawet o świecie przedstawionym w wideo-eseju.

Niezależnie od problemów, które stawiamy przed tą nową formą, wideo-esej jest z pewnością przyszłościowym medium przekazu. Trzeba też pamiętać, że wyrósł na bazie fascynacji fanowskich, chęci dzielenia się spostrzeżeniami.

_plg1863

_plg1877

[Tekst: Patrycja Chuszcz; Foto: Paulina Adaszek]

***

O 19:30 odbyły się pokazy wideo-esejów przygotowanych w ramach czwartkowego warsztatu, połączone z projekcją „Baby Bump” Kuby Czekaja, a o północy ekipa VHS HELL zaprosiła nas na „Breeders” – oczywiście z lektorem na żywo. Obejrzeliśmy również kolejne prezentacje uczestników tegorocznej edycji Konkursu Krytyk Mówi. Tadeusz Lipiński o 12:30 wprowadził publiczność w świat filmu „Tajemnice Bridgend”, a Edyta Jadowska o 22:00 opowiadała o „Neon Demon”. Wyniki wszystkich konkursów poznamy już jutro, podczas uroczystego zamknięcia festiwalu. Bądźcie tam z nami!

img_1965

irdainaction_ka_d3_tajemnice-9353

 

[Foto: Michał Niedzielski, Gosia Sujecka]