Dzień pierwszy 7. FKA: Esej-Bump, festiwalowy bazar i otwarcie

Dzień pierwszy 7. FKA: Esej-Bump, festiwalowy bazar i otwarcie

Dziś rozpoczął się 7. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja! Zaczęliśmy ten dzień aktywnie: już o 10:00 krytycy filmowi zasiedli do nauki tworzenia profesjonalnych wideo-esejów, które stanowią najnowszą formę komunikacji krytyka z odbiorcą. Aby jednak stworzyć recenzję, która wykorzystuje filmowe medium, trzeba wybrać jej przedmiot i tematykę…

Esej – Bump

Pierwsze w Polsce warsztaty tworzenia wideo-esejów filmowych dla profesjonalnych krytyków, zakończone trzema wideo-recenzjami filmu Baby Bump w reżyserii Kuby Czekaja.

Warsztaty prowadzone przez Stanisława Liguzińskiego i Kubę Mikurdę opierały się na kilku nietypowych zadaniach. Pierwszym było przywołanie z pamięci wybranej sceny, która jako pierwsza przychodzi do głowy krytykom; drugim – wstawianie własnego komentarza, ostatnim – konstrukcja autorskich wypowiedzi z różnych perspektyw twórczych.

Materiałem bazowym dla twórców-montażystów był film Kuby Czekaja – Baby Bump. Prelegenci podkreślali, że wideo-esej to nowoczesna forma, która wymusza naukę przez praktykę. Uczestnikom zaproponowano pracę w duetach. Formuła okazała się owocna – powstały trzy eseje o wdzięcznych tytułach: Jajko i Kura, Hierarchia dziobania i Płyny ustrojowe. Każdy etap pracy nad materiałem wideo wieńczyły analizy i sugestie prowadzących. Warsztaty wzbogaciła także prezentacja nowoczesnej techniki found footage.

Sześciu krytyków, jeden temat, trzy odrębne wypowiedzi, a każda ukazująca filmowe dzieło w innym świetle. Zaskakujące wnioski, trudna, ale satysfakcjonująca praca i świetna zabawa to najlepsze podsumowanie warsztatów z tworzenia wideo-esejów, które już w sobotę oceni publiczność.

f65a9704

f65a9670

[Tekst: Patrycja Dziubczyńska; Foto: Paweł Mańka]

***

O godzinie 14:00 nastąpiło otwarcie recepcji. Widzowie i goście tłumnie odbierali torby krytyka i akredytacje, a oczekiwanie na kolejne części programu umilały nam gadżety Legalnej Kultury, dostępne dla widzów w foyer Kina 3D Wytwórnia – leżaki, opaski i… gifbudka! Po 15:00 można było obejrzeć kultowe Cinema Paradiso, a nieco później fani krótkich metraży wzięli udział w pokazie „Przedszkole filmowe”, organizowanym przez Wajda School. Od 17:00 napięcie już tylko rosło – wszyscy wyczekiwali dyskusji z udziałem Tomasza Raczka…

Festiwalowy bazar?

Tomasz Raczek, Jan Topolski i Agnieszka Wasiak dyskutowali o programowaniu festiwali, roli selekcjonera-krytyka oraz elementach wpływających na ostateczne decyzje podczas wyboru filmów.

Michał Pabiś-Orzeszyna – moderator – podjął temat roli selekcjonera festiwalowego i jego wpływu na sukces filmu. Jan Topolski podkreślił trudność wyboru oraz odpowiedzialność, która wynika z obowiązków selekcjonera – scharakteryzował także sposób pracy, wymagającej dużego zaangażowania. Zauważył jednocześnie pewne tendencje festiwalowe, m.in. nacisk na premierowe wyświetlanie filmów oraz rosnącą konkurencję między festiwalami, dystrybutorami oraz agentami sprzedaży. Z kolei Tomasz Raczek zwracał uwagę na problem pogodzenia pracy selekcjonera i zawodu krytyka, które nierzadko wzajemnie się wykluczają. Krytyk pozostaje bowiem tylko w sferze sztuki, natomiast selekcjoner funkcjonuje pomiędzy światem artyzmu i biznesu. Kolejny gość – Agnieszka Wasiak – przedstawiła pozycję producentki w nawiązywaniu relacji z festiwalami podczas poszczególnych etapów tworzenia filmu. Zauważyła także, że sugestie selekcjonerów mogą być akceptowane na tyle, na ile zgadzają się z wizją reżysera i nie wpływają drastycznie na strukturę obrazu.

Rozważania uczestników panelu wykazały, iż na ostateczną listę programu festiwalowego wpływają m.in. dyskusje pomiędzy selekcjonerami, naciski polityczne, presja dystrybutorów, a przede wszystkim chęć zaprezentowania wachlarza najnowszych, a zarazem najbardziej wartościowych artystycznie filmów. Ponadto goście jednogłośnie zauważyli z niepokojem, że festiwal filmowy jest już nie tylko świętem dla widzów, ale coraz częściej staje się swoistym „bazarem” dla firm dystrybucyjnych.

f65a9863

f65a9805

[Tekst: Joanna Mieszczanowicz; Foto: Paweł Mańka]

***

Dyskusja była tak żarliwa, że otwarcie festiwalu, zaplanowane na godzinę 19:30, opóźniło się o kilkanaście minut. Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło – wszyscy widzowie zdążyli dotrzeć do Kina 3D Wytwórnia, a sala pękała w szwach…

Żarty Żartami, tymczasem Kamera Akcja!

Punkt kulminacyjny pierwszego dnia Festiwalu nastąpił o godzinie 19:30. Ceremonię otwarcia poprowadził Maciej Buchwald, absolwent reżyserii Szkoły Filmowej. Dał on popis umiejętności konferansjerskich, z humorem prowadząc Galę Festiwalu. Gości i widzów powitali organizatorzy: Malwina Czajka, Przemek Glajzner i Gosia Gontarska. Nie zabrakło podziękowań za liczne przybycie oraz życzeń dobrej zabawy dla widzów.

Krótkie spoty, prezentowane w czasie ceremonii otwarcia, przypomniały o wszystkich tegorocznych sekcjach filmowych, programie wydarzeń towarzyszących, oraz o partnerach Festiwalu. Prowadzący przedstawił również konkursy siódmej edycji: Konkurs Etiud i Animacji, konkursy Krytyk Mówi oraz Krytyk Pisze, którego zwycięzców poznaliśmy właśnie podczas dzisiejszego wieczoru. Jury w składzie: Błażej Hrapkowicz, Grzegorz Fortuna, Sebastian Smoliński, Michał Piepiórka i Kuba Armata, przyznało dwa wyróżnienia oraz nagrodę główną, którą otrzymał Tomasz Raczkowski. Gratulujemy!

Konferansjer zaproponował również nowy konkurs dla przyszłych edycji – dowcipny i przekorny – Krytyk milczy, w którym uczestnicy mieliby wyrażać swoją opinię… minami. Ceremonię otwarcia siódmej edycji Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja zwieńczył akt tradycyjnego (prze)cięcia żółtej wstążki. Honory czynił Tomasz Cieślak – prorektor Uniwersytetu Łódzkiego ds. studenckich.

Przyjemnie, wesoło, Żarty Żartami, ale trzy dni jeszcze przed nami, także… Kamera Akcja!

f65a9996

f65a0086

[Tekst: Patrycja Chuszcz; Foto: Paweł Mańka]