SEKCJE FILMOWE

SEKCJE FILMOWE

KLIKNIJ I ZOBACZ WSZYSTKIE SEKCJE

Przeglądy Petera Stricklanda, Michela Franco oraz studia Opus Film na 6.FKA!

FKA to sekcje filmowe, które prezentują najciekawsze zjawiska w światowym kinie. Wśród bohaterów przeglądów 6.FKA znajdzie się Peter Strickland – brytyjski reżyser, którego dokonania śledzone są z dużą uwagą przez rzesze kinofilów. Jego „Berberian Sound Studio” to wyjątkowa produkcja – z jednej strony oddająca hołd kinu europejskiemu lat 70., z drugiej film gatunkowy, który zwodzi widza, pozostawia go w rozterce, sugeruje tropy interpretacyjne, ale nie daje odpowiedzi. Film Stricklanda tematycznie koresponduje z  warsztatami dźwiękowymi, które odbędą się na festiwalu, a których celem jest przybliżenie uczestnikom sposobu budowania warstwy audialnej w kinie. Bohater filmu Stricklanda to realizator dźwięku – specjalista od miksowania dokumentów przyrodniczych, który trafia do studia, by udźwiękowić kolejną produkcję. Będąc przekonanym, że będzie to film o tematyce jeździeckiej, Gilderoy rusza do pracy. Tymczasem przychodzi mu zmierzyć się z realizacją dźwięku do krwawego, przepełnionego sadystycznym seksualizmem, włoskiego slashera z charakterystycznego dla Cinecitty w latach 70. gatunku giallo.

BERBERIAN SOUND STUDIO

kadr z filmu „Berberian Sound Studio”

Najnowszą propozycją reżysera, którą zobaczymy podczas Festiwalu jest „The Duke of Burgundy”. Przepełniona zmysłowym erotyzmem historia dwóch kobiet, które testują granice intymności. To kolejna wysmakowana produkcja, z której kinofile mogą czerpać pełnymi garściami.  Film zbudowany na seksualnym napięciu, w którym brak jest dosłowności i przesady. Kolejne sensualne sceny pozostawiają widza w napięciu, uruchamiając pokłady wyobraźni. Strickland mimo tak klarownej formuły nie daje sprowadzić swojego obrazu jedynie do zabawy z nagością. Jego film to kolejny po „Berberian Sound Studio” hołd dla kina, które już przeminęło – filmów erotycznych sprzed lat.

Dla fanów mocniejszego kina, 6.FKA zaprezentuje dokonania jednego z najbardziej obiecujących reżyserów meksykańskich prównywanych do Gusa Van Santa czy Michaela Haneke. Jego filmy są studium przemocy prezentującym zachowania młodych ludzi w skrajnych sytuacjach. W 2009 roku debiut Michela Franco „Daniel i Ana” wywołał duże kontrowersje podczas festiwalu w Cannes, gdzie pokazywany był w sekcji Director’s Fortnight. Film opowiada historię rodzeństwa, które zostaje porwane i zmuszone do odbycia stosunku przed kamerą. Franco analizuje emocjonalną traumę bohaterów oraz jej następstwa.  Szokujące zobrazowanie bezbronności nastolatków woboec oprawców stoi również w centrum uwagi kolejnego filmu reżysera – „Pragnienie miłości”. Główna bohaterka zostaje zarejestrowana kamerą w intymnej sytuacji, stając się obiektem wyuzdanych żartów środowiska szkolnego, które z wielką agresywnością uprzykrza jej życie.

after_lucia_02

kadr z filmu „Pragnienie miłości”

Podczas festiwalu kontynuujemy także przybliżanie widzom łódzkich kontekstów filmowych. W ramach sekcji „Filmowa Łódź: Opus Film” pokażemy filmy wyprodukowane przez łódzkie studio, które w swoim katalogu ma kilkanaście nagradzanych na światowych festiwalach produkcji. Widzowie będą mogli prześledzić rozwój studia od pierwszych projektów, po najnowsze duże międzynarodowe koproduckje m.in. „The Cut” Fatiha Akina, którego światowa premiera odbyła się w czasie ubiegłorocznego festiwalu w Wenecji.  Głównym bohaterem filmu jest kowal Nazaret Manoogian, który przeżył ludobójstwo dokonane w 1915 roku na Ormianach i został odłączony od swojej rodziny. Po wielu latach dowiaduje się, że jego córki bliźniaczki żyją i wyrusza w podróż, żeby je odnaleźć.  Film jest jednocześnie epopeją, dramatem, filmem przygodowym i westernem, a jego motywem przewodnim jest zło tkwiące w ludziach, które z łatwością dochodzi do głosu.

 

Najlepsze kino w pigułe w ramach „Głosu krytyków”, Dorota Kędzierzawska bohaterką sekcji „Filmoznawca-filmowiec”


W
ramach debiutującej sekcji „Głos krytyków” znajdą się filmy z największych europejskich festiwali – Cannes, Wenecji, Berlina. Przedpremierowo zaprezentujemy najnowszy film Jacquesa Audiarda „Dheepan”, który otrzymał Złotą Palmę na tegorocznym festiwalu w Cannes. Nowy film francuskiego reżysera opowiada historię mężczyzny, który podczas wojny domowej w Sri Lance traci żonę i dziecko. Aby zdobyć paszport i uciec do Francji potrzebuje nowej rodziny. Wraz z dorosłą Yalini i kilkuletnią dziewczynką Ilayaal rozpoczyna nowe życie – bez przyszłości. Audiard zaskakuje widza żonglerką pomiędzy kinem społecznie zaangażowanym, a efektownym i krwawym obrazem o zemście.  “A Most Violent Year” to skolei kolejna propozycja w reżyserii J.C. Chandora. Film traktujący o Nowym Jorku lat 80, które pod wpływem szerzącej się przestępczości stacza się w przepaść. W takim środowisku Abel Morales prowadzi własny biznes dbając o poszanowanie prawa. Stanowi to nie lada wyzwanie, bowiem od dłuższego czasu jego cysterny są okradane, a po księgach rachunkowych permanentnie węszy prokurator. „Rok przemocy” to kolejny bardzo udany film w dorobku reżyserskim Chandora, który byłominowany m.in. do Złotego Globu.

rok przemocy 2

kadr z filmu „A Most Violent Year” 

Wśród filmów prezentowanych w ramach sekcji znajdą się także „Młodość” w reżyserii Paolo Sorrentino – znakomicie przyjęta przez krytyków, pełna emocji opowieść o życiowej mądrości – zdobytej, straconej i odzyskanej; czy wzbudzające skrajne emocje „Love” dobrze znanego festiwalowej publiczności – Gaspara Noé – twórcy głośnego „Wkraczając w pustkę”.

W ramach sekcji „Filmoznawca-filmowiec” podczas 6.FKA zostanie zaprezentowana sylwetka kobiety-kulturoznawczyni, która od urodzenia jest związana z Łodzią filmową. Dorota Kędzierzawska opowie nam o tym jak teoretyzowanie o kinie na uniwersytecie wpłynęło na jej twórczość filmową. W ramach sekcji zaprezentujemy wczesne projekty szkolne – etiudy dokumentalne, które wykształciły przyszły styl reżyserki, a także uświadomiły widzów o motywach przewodnich jej twórczości.