12. FKA – relacje wideo

Nagrania z paneli dyskusyjnych, spotkań i warsztatów są dostępne na naszym Facebook’u oraz kanale YouTube!

W ostatnim czasie znaczenia nabrały zawody zajmujące się bezpieczeństwem cielesnym oraz komfortem psychicznym aktorek i aktorów. Dużą wagę przywiązuje się też do tego, jak wygląda praca z dziećmi. Mimo zdecydowanych zmian na lepsze, od czasu do czasu nadal można usłyszeć o sytuacjach, w których dochodzi do nadużyć wobec pracowników i pracownic. Z czego to wynika? Czy psycholog i koordynator intymności zatrudniony przy produkcji filmowej powinien być standardem? Jak komfort pracy wpływa na finalny efekt filmu? Jak realizować filmy, pod presją czasu i budżetu w atmosferze szacunku? Co jest kluczem do sukcesu i zadowolenia ekipy podczas prac na planie i nie tylko? O tym opowiedzieli zaproszeni goście, dla których szacunek to podstawa pracy z drugim człowiekiem. Uczestnicy odpowiedzieli na wszystkie trudne pytania w tym wrażliwym temacie. W panelu udział wzięli m.in. Marta Łachacz – koordynatorka intymności przy produkcjach Netflixa, Ewa Brodzka – reżyserka obsady m.in. u Andrzeja Wajdy, oraz Piotr Trojan – aktor, który wcielił się w Tomasza Komendę w „25 latach niewinności”. Rozmowę poprowadziła Kaja Klimek (Kajutex).

Amerykańska krytyka filmowa ma ogromnie bogatą tradycję: nazwiska takie, jak Pauline Kael, Andrew Sarris czy Roger Ebert kształtowały reputację filmów przez całe dekady. O tym, jak wygląda praktyka pisania o filmie w dzisiejszym USA, a także o jego współpracy z legendarnym Rogerem Ebertem, opowiedział Odie Henderson, jeden z głównych recenzentów strony RogerEbert.com w rozmowie z polskim krytykiem, Michałem Oleszczykiem.

Co działo się w czasie niemal sześciuset dni zdjęciowych do filmu „Na srebrnym globie” i co doprowadziło do wstrzymania produkcji na 11 lat? Jak warunki polityczne wpłynęły na realizację szalonego, a wręcz szamańskiego, pomysłu na epickie science-fiction? Kto ile musiał poświęcić w imię dzieła sztuki i czy nie było to przekroczenie pewnych granic? Na te pytania, próbę odpowiedzi podjęli reżyser Kuba Mikurda oraz producentka Daria Maślona – twórcy niepowtarzalnego dokumentu „Ucieczka na srebrny glob”. W czasie spotkania po projekcji „Ucieczki…” opowiedzieli o kulisach produkcji opus magnum Andrzeja Żuławskiego, a także o tym co ostatecznie nie trafiło do dokumentu. Nie zabrakło także miejsca na kontrowersje związane z twórcą „Diabła” oraz opowieści zasłyszanych od jego współpracowników i najbliższych. Wydarzenie było dedykowane nie tylko dla wielbicieli Żuławskiego, ale przede wszystkim dla tych, którzy są ciekawi historii polskiej kinematografiii kulis powstawania filmów.

Anna Kazejak została bohaterką tegorocznej  sekcji „Filmoznawca-Filmowiec”. Pierwsze filmy artystki: „Jesteś tam”, „Kilka prostych słów” czy „Puls” oraz głośny debiut „Oda do radości” z 2005 roku, który współtworzyła razem z Janem Komasą i Maciejem Migasem, było można zobaczyć online na platformie VOD Think Film. Tam też odbyło się spotkanie live z reżyserką. Anna Kazejak studiowała filmoznawstwo aż na dwóch uczelniach: Uniwersytecie Łódzkim i Śląskim. Jej kino jest różnorodne i nastawione na odkrywanie coraz to nowych form. Ta storytellerka (przez dwa lata była showrunnerką Showmax’a) tworzy filmy fabularne („Obietnica”, „Skrzydlate świnie”, najnowszy „Cudak”), krótkie formy (netfliksowa „Erotica 2022”), audioseriale („Fucking Bornholm”) czy seriale („Szadź”, „Bez tajemnic”). W trakcie spotkania online reżyserka opowiedziała o tym, jak śledzić trendy i być na bieżąco z nowymi formami opowiadania historii. Anna Kazejak zdradziła, dlaczego uważa, że kino nie jest już dominującym obiektem dystrybucji. Opowiedziała także o swojej twórczości w kontekście studiów teoretycznych.

Krótkie filmy na świecie. Q&A z twórcami filmów w Międzynarodowym Konkursie Etiud i Animacji
Moderator: Błażej Hrapkowicz

W spotkaniu wzięli udział: Linh Duong (A Trip to Heaven), Natalia Durszewicz (Beasts Among Us), Zuzanna Gorczycka (Just for a While), Joanna Różniak (Liberty), Brad Hock (Oldboy’s Apple), Grzegorz Piekarski (Slave), Liana Makaryan (Sugar Show), Zina Shcherbatova (The Package), Tessa van Vuren (Walter od word), Olga Bejm (When you were young, you walked where you wanted), Anastasia Maltseva (While We are Here).

12. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja odbył się w dniach od 30 września do 7 października 2021 roku: stacjonarnie w Łodzi (30.09.–3.10.) oraz online na platformie Think Film (30.09.–7.10.). Zadanie realizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu.